Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hybel/sokkel, problemer med vaskemaskin etter innflytting.

Thor.

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter å forarger meg over en vaskemaskin som ikke fungerer. Jeg og husvert har begge forsøkt å fikse den og den har blitt reparert samme eller tilsvarende feil 3/4 ganger nå.

Merk at denne maskinen er ca 25 år gammel, en AEG Turnamat 2000

Det hele begynte en kveld jeg vasket klær i maskinen, da den var ferdig åpnet jeg døren inn på badet og det var en slags tåke i hele rommet. Etter noen timer med undersøkelse, utflytting av maskinen for å få bedre lys osv.. Fant vi ut at vannpumpen hadde kortsluttet, denne er bare to spoler som driver en slags turbin. Denne hadde fire tilkoplinger en fra sentrifuge og en fra vaskemaskin. Verten hadde en i reserve, monterte den og "alt var i orden". Men den gang ei, han sendte meg og maskin tilbake på vaskerommet, koplet til og jeg ble bedt om å sette på en vask og se til at alt var i orden.

Men det var det ikke. Lekkasjer i fleng, historien gjentar seg (pumpen kortslutter ikke da..). Jeg peker på feilen, han fikser og sender den tilbake til meg og ber meg se til at alt er i orden. Dette har gjentatt seg 3 ganger nå. Jeg finner hull i slanger/koplinger og han reparerer KUN det jeg peker på og sender tilbake.

Nå siste gangen (idag) så sprutet det vann inni hele maskinen, det var ikke bare noen dråper, det var som om noen skrudde på hageslangen for fult. Jeg tok ut kontakten og skrudde av vannet og siden har jeg latt den stå, tørket der jeg så det måtte tørkes.

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal gå frem her. Fikser han denne feilen så finner jeg sikkert en ny. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg kreve at han kjøper ny maskin eller kan han bare fortsette sånn? Det er jo snak om en maskin med slitt drev og mye rust.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vaskemaskin inngår i leien(som en del av innvetaret) så skal selvfølgelig huseier sørge for at vaskemaskinen fungerer. At det er så mye feil på den kommer nok av at den er såpass gammel også. For all del, gamle vaskemaskiner kan fungere i mange tiår til med rette vedlikeholdet. En bekjent av meg selger brukte vaskemaskiner av et konkret merke/modell for kr 1000. Så lenge man henter selv og leverer ved problemer så fikser han alt vederlagsfritt. Må det nye deler til så må man betale for disse, men så lenge brukte deler kan brukes så får man disse.

Eg har i alle år brukt gamle vaskemaskiner som eg har fått eller kjøpt for en billig penge(har også hatt en slik Turnamat). Nå røyk nettopp min nåværende vaskemaskin(fra 1984) og nok er nok. Billig er blitt dyrt oppover tidene og nå kjøper eg ny. Ikke at det hjelper deg i nevnte situasjon, men om du konstant får defekte vaskemaskiner så ville eg ha vurdert å kjøpe meg en ny og kreve litt avslag i leien. Kan lønne seg over tid og samtidig får du med deg vaskemaskinen når du flytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...