snusmumrika Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Den snille gode mannen min har pusset opp kjøkkenet og har sprøytemalt kjøkkeninnredningen. Det ble veldig bra og man er meget fornøyd. Vi bor i et gammelt hus og har en litt "gammeldags" klassisk kjøkkeninnredning. Så skal "vi" sette på lister oppå og under overskapene. Oppå skal det komme en "sukkerbitlist" og så skal han bruke en profilert taklist over der igjen. Det er greit. Utfordringen er lista i underkant av overskapene. Jeg ønsker at den skal være profilert, men like "tykk" i begge kantene (jeg håper jeg klarer å gjøre meg forstått her...) NK ønsker å bruke en gulvlist "opp-ned", men denne vil helle innover. Det vil spesielt være påfallende på hjørnet, når to møtende lister "gjerdes" sammen (hevder jeg). Listverk til dører/ vinduer (gerikter) kan ikke brukes, da de ikke har rett kant som festes opp mot skapene, i følge NK ! (?) Er det noen av dere som har pusset opp/ fornyet kjøkken som kan foreslå hvor jeg kan finne passende listverk? (Kan sikkert bestille fra en av de klassiske kjøkkenleverandørene, men det har gått litt sport i å "ordne selv", og hittil har resultatet vært veldig bra.) På forhånd takk Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Du kan jo alltid lage list selv, med et fresebord, evnt bare overfres. Da kan du få det nøyaktig som dere vil. En gulvlist er jo også gjerne skråskjært i bunn, og lister til vinduer/dører har en avrunding på samme sted om de har samme profil som gulvlistene. Så for å få det helt som man vil, kan man lage, eller bestille hos en møbelsnekker eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Utfordringen er lista i underkant av overskapene. Jeg ønsker at den skal være profilert, men like "tykk" i begge kantene (jeg håper jeg klarer å gjøre meg forstått her...) NK ønsker å bruke en gulvlist "opp-ned", men denne vil helle innover. Det vil spesielt være påfallende på hjørnet, når to møtende lister "gjerdes" sammen (hevder jeg). Listverk til dører/ vinduer (gerikter) kan ikke brukes, da de ikke har rett kant som festes opp mot skapene, i følge NK ! (?) De fleste* gerikter er avrundet på begge sider, ja, og vil se litt rart ut montert inn mot en annen skarp kant, som illustrert øverst på min eminente tegning. Fotlister er jo derimot litt skrå på den siden som skal vende mot gulvet, og med mindre man høvler den til rettvinklet (bruk elektrisk høvel eller håndoverfres med sideanlegg), så vil den helle innover, om denne siden skal ligge plant an mot skapet. (som illustrert nederst på samme tegning, med den gule firkanten) Det er likevel fortsatt mulig å gjære dem pent sammen i et hjørne selv om de heller innover, men det blir litt vanskelig. Da må lista holdes i akkurat samme stilling i gjæringssaga som den vil få under skapet, altså slik at den heller i forhold til rygganlegget, og den skrå kanten ligger plant an i "bunnen" av saga som den vil gjøre under skapet. Om du skrur lista fast med vinkelbeslag under skapet, så vil de jo bli stående vinkelrett/loddrett, og bare den aller ytterste spissen av den skrå sida av lista vil ligge an mot skapet, på akkurat samme måte som når gulvlista ligger an mot veggen og gulvet. (illustrert med grønn fylt firkant og rødt vinkelbeslag nederst på tegninga) *enkelte gerikter jeg har sett er skarpkantet på en eller begge sider. Sjekk f.eks. katalogen hos listverkfabrikken, her var det mange slike å finne. Å høvle en vanlig gerikt så den blir både rettvinklet og skarpkantet er heller ikke noe stort problem, på samme måte som nevnt med fotlistene. Profilert, og fremdeles like tykk på begge sider? Noe sånt som f.eks. profil nr 1222 eller 1242? 1242 er avrundet på kantene, og vil jo da få det samme problemet oppunder skapet, med mindre man høvler den til rettvinklet. På den andre siden (helt bokstavelig talt!) er det jo en fordel med en litt avrundet kant nederst. Endret 9. august 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
snusmumrika Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 (endret) Profilert, og fremdeles like tykk på begge sider? Noe sånt som f.eks. profil nr 1222 eller 1242? 1242 er avrundet på kantene, og vil jo da få det samme problemet oppunder skapet, med mindre man høvler den til rettvinklet. På den andre siden (helt bokstavelig talt!) er det jo en fordel med en litt avrundet kant nederst. Å, hva du vet!!! Begge de sistnevnte var fine. 1222 var min favoritt. Tror du det blir rart hvis underkanten er helt rett? - Og gubben som truet med å innkalle riksmeglingsmannen fordi jeg ikke kunne bli enig med han.. Og så bruker jeg 20 min til utsalgssted !!! Nå skal det bli andre boller (les: lister). Takk og takk og takk og takk og takk Endret 10. august 2009 av snusmumrika Lenke til kommentar
haratang Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Vet ikke om "gubben" har laget noen av listene selv, men jeg ville vurdert å tatt igjen en sukkerbitlist under skapene også. Lenke til kommentar
snusmumrika Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Vet ikke om "gubben" har laget noen av listene selv, men jeg ville vurdert å tatt igjen en sukkerbitlist under skapene også. Han skal lage sukkerbitlista, ja. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå