Chad Thundercock Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Hvilken metoder bruker feks vegvesne på å bevise at bilen som står ført opp i vognkortet ditt er den faktiske bilen du kjører? Chassinummer? Noen som vet hvor disse tallene er oppført på Mercedes E-klasse? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Ikke vær sjenert folkens. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Generelt sett, typisk står det en lapp med chassisnummer og annet rett innenfor passasjerdøra og/eller førerdøra. Ellers står det trykt inn i selve chassiset flere steder (vet ikke om det er noen standard for det). Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Sjekk under frontruta (på dashbordet), nede ved a-stolpen. Der pleier det å stå på veldig mange biler. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Ved A-stolpen, innsiden av døra og i motorrommet er tre steder chassisnummeret pleier å stå. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Hvis jeg kjøper en kollisjonsskadet bil, plukker den ren for deler og bygger den opp igjen på det originale karosseriet, må jeg betale noen avgifter på det? Kan jeg sette inn deler fra feks årgang 2005 på et karosseri fra 1998? Avgiftspliktig hvis gjort i Norge? Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 det er forskjell på ombygging og oppbygging.. ved oppbygging er det mulig å slippe avgifter.. f.eks ved bytte karrosseri.. http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...;epslanguage=NO Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Stemmer det at forsikringsselskap selger kollisjonsutsatte kjøretøy til autoriserte verksteder? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Så alt verkstedet behøver å gjøre er å reparere skadene og få bilen Eu-godkjent eller må den gjennom intrikate tester hos vegvesenet? Også, hvorfor i alle dager kan ikke privatpersoner gjøre dette hvis de kan gjør en tilfredstillende jobb selv? Endret 11. august 2009 av dicktator Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Et verksted som er godkjent må stå for selve rettingen av bilen, da de selv godkjenner den. Tror man ville fått mange trafikkfarlige biler hvis det bare var å kjøpe seg en vraket bil og banke ut de verste skadene på selv. Deretter ta den rett ut på veien Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Jeg mener ganske sikkert at biler som oppbygges etter omfattende karosseriskade må til SVV for ny godkjenning før den kan registreres igjen. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 http://www.youtube.com/watch?v=NWEdlUT17PI&feature=fvst Derfor får ikke hvemsomhelst drive med biloppretting. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Det der er faktisk ganske skremmende, og en god grunn til å holde seg LANGT unna biler som har vært rammeskjeve. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Spørsmål 1: Hvis du bare importerer inn et nytt karosseri og får ordnet motor i Norge, blir det ikke da mye billigere, avgiftsmessig? Spørsmål 2: Hvis bilen er 10 år eller eldre, er ikke all ombyggning avgiftsfri? Spørsmål 3: Vil en ny motor, ny lakk og nye slitedeler øke verdien på kjøretøyet betraktelig? Vi snakker generelt. Endret 17. august 2009 av dicktator Lenke til kommentar
M.H Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Er ganske sikker på at verksteder som kjøper skadede biler av forsikringsselskaper og retter dem opp, må vise dem hos vegvesenet eller biltilsynet før de får dem godkjent. Er ganske sikker på dette, men har ingen kilder. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Spørsmål 1: Hvis du bare importerer inn et nytt karosseri og får ordnet motor i Norge, blir det ikke da mye billigere, avgiftsmessig? Spørsmål 2: Hvis bilen er 10 år eller eldre, er ikke all ombyggning avgiftsfri? Spørsmål 3: Vil en ny motor, ny lakk og nye slitedeler øke verdien på kjøretøyet betraktelig? Vi snakker generelt. 1: Hvis du importerer et nytt karosseri av samme type som det skadde slik at bilen etterpå framstår som den gjorde før skaden, (ombygging f.eks. fra sedan til stasjonsvogn-karosseri er no-go) og bruker motor, girkasse, for-og bakstilling (mulig det rekker med bare 3 av disse gruppene, litt usikker) fra den skadde bilen, så er det gratis, avgiftsmessig altså. Bytter du ut flere deler regnes det som oppbygging av et nytt kjøretøy ikke tidligere registrert i Norge, med tilhørende ny engangsavgift. 2: Jo, ombygging er gratis, så lenge bilen har vært registrert i Norge i 10 år. Oppbygging av en "ny" bil ikke tidligere registrert i Norge med 10 år gamle bruktimporterte deler er ikke avgiftsfritt. 3: Umulig å svare særlig detaljert på, men i hovedsak ja, til en viss grad. Men om bilen er nylakkert, så kan det lede en kjøper til å spørre seg: "hvorfor?" Har bilen vært rettet opp og nylakkert etter en alvorlig skade? Da kan det kanskje virke i motsatt retning, om man har grunn til å tvile på at det er gjort god nok jobb. På samme måte med motorbytte; Hvorfor var det nødvendig? Grisekjørt ungdomsbil som fikk motorhavari av den grunn, med tilhørende stor slitasje på resten av bilen?? edit: skriveleif Endret 18. august 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Takk for utfyllende info. Jeg fant dette ekstra interessant: 1: Hvis du importerer et nytt karosseri av samme type som det skadde slik at bilen etterpå framstår som den gjorde før skaden, (ombygging f.eks. fra sedan til stasjonsvogn-karosseri er no-go) og bruker motor, girkasse, for-og bakstilling (mulig det rekker med bare 3 av disse gruppene, litt usikker) fra den skadde bilen, så er det gratis, avgiftsmessig altså. Bytter du ut flere deler regnes det som oppbygging av et nytt kjøretøy ikke tidligere registrert i Norge, med tilhørende ny engangsavgift. Hvordan kan man bevise at man feks har brukt opprinnelig motor i denne avgiftsfrie ombyggningen? Såvidt meg bekjent finnes det ikke registernummer på dette? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Chassinummer og motornummer Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Hvordan kan man bevise at man feks har brukt opprinnelig motor i denne avgiftsfrie ombyggningen? Såvidt meg bekjent finnes det ikke registernummer på dette? Nå husker jeg ikke nøyaktig hvor jeg leste det der (toll.no, lovdata, e.l.??), men mener det var snakk om merking/plombering av disse delene før den skadde bilen ble demontert, og en tilsvarende kontroll etter sammenmontering. Motor finnes det forøvrig vanligvis serienummer på, men ikke for/bakstilling/akslinger. Edit: Jeg fant, jeg fant! Endret 18. august 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå