Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vegvesenet og gjenkjenning av bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt sett, typisk står det en lapp med chassisnummer og annet rett innenfor passasjerdøra og/eller førerdøra. Ellers står det trykt inn i selve chassiset flere steder (vet ikke om det er noen standard for det).

Lenke til kommentar

Et verksted som er godkjent må stå for selve rettingen av bilen, da de selv godkjenner den.

Tror man ville fått mange trafikkfarlige biler hvis det bare var å kjøpe seg en vraket bil og banke ut de verste skadene på selv. Deretter ta den rett ut på veien :(

Lenke til kommentar

Spørsmål 1: Hvis du bare importerer inn et nytt karosseri og får ordnet motor i Norge, blir det ikke da mye billigere, avgiftsmessig?

Spørsmål 2: Hvis bilen er 10 år eller eldre, er ikke all ombyggning avgiftsfri?

Spørsmål 3: Vil en ny motor, ny lakk og nye slitedeler øke verdien på kjøretøyet betraktelig? Vi snakker generelt.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at verksteder som kjøper skadede biler av forsikringsselskaper og retter dem opp, må vise dem hos vegvesenet eller biltilsynet før de får dem godkjent. Er ganske sikker på dette, men har ingen kilder. :)

Lenke til kommentar
Spørsmål 1: Hvis du bare importerer inn et nytt karosseri og får ordnet motor i Norge, blir det ikke da mye billigere, avgiftsmessig?

Spørsmål 2: Hvis bilen er 10 år eller eldre, er ikke all ombyggning avgiftsfri?

Spørsmål 3: Vil en ny motor, ny lakk og nye slitedeler øke verdien på kjøretøyet betraktelig? Vi snakker generelt.

 

1: Hvis du importerer et nytt karosseri av samme type som det skadde slik at bilen etterpå framstår som den gjorde før skaden, (ombygging f.eks. fra sedan til stasjonsvogn-karosseri er no-go) og bruker motor, girkasse, for-og bakstilling (mulig det rekker med bare 3 av disse gruppene, litt usikker) fra den skadde bilen, så er det gratis, avgiftsmessig altså. Bytter du ut flere deler regnes det som oppbygging av et nytt kjøretøy ikke tidligere registrert i Norge, med tilhørende ny engangsavgift.

 

2: Jo, ombygging er gratis, så lenge bilen har vært registrert i Norge i 10 år. Oppbygging av en "ny" bil ikke tidligere registrert i Norge med 10 år gamle bruktimporterte deler er ikke avgiftsfritt.

 

3: Umulig å svare særlig detaljert på, men i hovedsak ja, til en viss grad. Men om bilen er nylakkert, så kan det lede en kjøper til å spørre seg: "hvorfor?" Har bilen vært rettet opp og nylakkert etter en alvorlig skade? Da kan det kanskje virke i motsatt retning, om man har grunn til å tvile på at det er gjort god nok jobb. På samme måte med motorbytte; Hvorfor var det nødvendig? Grisekjørt ungdomsbil som fikk motorhavari av den grunn, med tilhørende stor slitasje på resten av bilen??

 

edit: skriveleif

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende info.

 

Jeg fant dette ekstra interessant:

 

1: Hvis du importerer et nytt karosseri av samme type som det skadde slik at bilen etterpå framstår som den gjorde før skaden, (ombygging f.eks. fra sedan til stasjonsvogn-karosseri er no-go) og bruker motor, girkasse, for-og bakstilling (mulig det rekker med bare 3 av disse gruppene, litt usikker) fra den skadde bilen, så er det gratis, avgiftsmessig altså. Bytter du ut flere deler regnes det som oppbygging av et nytt kjøretøy ikke tidligere registrert i Norge, med tilhørende ny engangsavgift.

 

Hvordan kan man bevise at man feks har brukt opprinnelig motor i denne avgiftsfrie ombyggningen? Såvidt meg bekjent finnes det ikke registernummer på dette?

Lenke til kommentar
Hvordan kan man bevise at man feks har brukt opprinnelig motor i denne avgiftsfrie ombyggningen? Såvidt meg bekjent finnes det ikke registernummer på dette?

 

Nå husker jeg ikke nøyaktig hvor jeg leste det der (toll.no, lovdata, e.l.??), men mener det var snakk om merking/plombering av disse delene før den skadde bilen ble demontert, og en tilsvarende kontroll etter sammenmontering. Motor finnes det forøvrig vanligvis serienummer på, men ikke for/bakstilling/akslinger.

 

Edit: Jeg fant, jeg fant!

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...