Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan oppgradere et raid-5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å erstatte en defekt disk burde jo naturligvis gå smertefritt, det er vel litt av poenget med raid 5. Jeg mener dersom jeg ønsker å tilføye ekstra lagringsplass. Jeg orker liksom ikke å fylle opp kortet med 12 TB med en gang, liksom. :p

Lenke til kommentar

Hvis du mener å oppgradere lagringsplassen i et raid-5 fra f.eks 4 stk 1tb disker til 6 stk 1tb disker, så kan man gjøre dette med en god harddisk kontroller. Som f.eks noen Areca kontrollere og Adaptec kontrollere.

Man kan gjøre dette i software raid i linux også mener jeg på. Men dette tar veldig lang tid.

Selv med dedikerte kontrollere tar dette veldig lang tid. Dog kan man bruke arrayet imens det utvider seg.

Det heter "Online capacity expansion" :)

Med min Areca 1680ix kontroller kan jeg "Online capacity expansion and RAID level migration simultaneously" :D

Det vil si at jeg kan legge til flere disker i arrayet og skifte fra f.eks raid-5 til raid-6 om jeg vil. Noe som er sinnsykt kjekt. Dog jeg har ikkje testet dette enda :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Man kan gjøre dette i software raid i linux også mener jeg på. Men dette tar veldig lang tid.

Tar ikke noe lenger tid enn på en hardware kontroller

Selv med dedikerte kontrollere tar dette veldig lang tid. Dog kan man bruke arrayet imens det utvider seg.

Fungerer i Linux og :)

Med min Areca 1680ix kontroller kan jeg "Online capacity expansion and RAID level migration simultaneously" :D

Det vil si at jeg kan legge til flere disker i arrayet og skifte fra f.eks raid-5 til raid-6 om jeg vil. Noe som er sinnsykt kjekt. Dog jeg har ikkje testet dette enda :p

Ok, det går ikke :p RAID level migration kommer senere visstnok, men er ikke tilgjengelig enda.

Lenke til kommentar

Tar ikke noe lenger tid enn på en hardware kontroller

Fungerer i Linux og :)

Ok, det går ikke :p RAID level migration kommer senere visstnok, men er ikke tilgjengelig enda.

Ser ut som det er tilgjengelig for Areca. Det står tilogmed under spesifikasjoner under kontrolleren 1680ix. Kan sjekke i raid biosen min etterhvert :)

Det som jeg har testet, er å bytte stripesize uten å miste noe data. Dette går på 10 min med 7 ssd disker. Det er faktisk ganske kult at går ann. Eneste kontrolleren jeg har, som det går ann på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...