Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nettbutikker med gratis frakt. Ingen dumme gebyrer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen her som handler ofte på nett? Jeg hater rett og slett å betale for frakt og andre tullete gebyrer. Lurer derfor på om dere kan gi meg Nettbutikker som gir Fri frakt.. Her er de jeg vet om..

Nå betaler du uansett frakt og forsendelsekostnader selv om butikken skriver at det er fri frakt. Tror du butikkene sponser deg. Nei frakta er nok lagt inn i selve vareprisen og således skjult for deg som kunde.

Egentlig er det ingen fordel, fordi prisinga da blir langt mindre transparent (sammenlignbar med konkurrenter), og butikken har faktisk langt større mulighet til å overfakturere deg for fraktdelen. Så det er faktisk en reell mulighet for at du betaler ekstra.

Så begrepet gratis frakt finnes ikke. Bare at frakt er inkludert i prisen. Så å reklamere med gratis frakt/gratis levering er faktisk ikke lov i Norge. Dell gjør dette korrekt overfor hjemmemarkedet, de skriver at prisen er inklusive mva, frakt etc.

Hva som faktisk er relevant er hva prisen på varene er levert på døra, uansett hvordan summen regnes ut.

Lenke til kommentar

Begrepet gratis frakt finnes jo. F.eks på dealextreme hvis du kjøper en liten ting til 5kroner kan du da ikke mene at frakten er inkludert i prisen. Det koster minst 100 kr å sende en pakke fra hong kong. Men jo prisene er bittelitt høyere en andre steder, men hvis du regner med frakt blir det som vanlig mye billigere.

Lenke til kommentar

Det koster ikke DealExtreme 100 kr å sende fra Hong-Kong til Norge. DealExtreme sender alt i store kontainere til Europa/Norge (samlesendinger). Jeg kan tenke meg at de har en fraktkostnad langt lavere enn det. For slike samlesendiger betales det for vekt/volum.

Og frakten er inkludert i prisen, men da som en % av prisen på alle varer, f.eks 5 %. Billige varer vil da ikke dekke sine reelle fraktkostnader, mens dyre varer dekker langt mer, og ofte mer en reell fraktkostnad.

Derfor betaler man i realiteten alltid frakt. Den som tror noe annet ville jeg i alle fall ikke ansette i noen kommersiell virksomhet.

Så det korrekte begrepet er pris inklusive frakt, ikke gratis.

Og det er klart at skal man kjøpe en enkelt rimelig ting er slike butikker ofte de billigste. Skal man kjøpe et langt større antall vare, vil butikker som beregner frakt separat ofte være rimeligste.

Lenke til kommentar

Joda, spørs hva du kjøper, men fri frakt finnes. Selvfølgelig må noen betale frakten, noe butikken gjør i fri frakt tilbuder. Så frakten er for deg som kunde er "gratis" ettersom du ikke må betale noe tilleg for frakten.

Har sett flere ganger at enkelte varer i en nettbutikk har gratis frakt i en tilbuds periode uten at prisen går opp i forhold til den normale prisen. Da kan man si at frakten er gratis for deg, men butikken bruker en viss % av det du betalte for varen til å betale for frakten. Men fordi flere folk kjøper i tilbudstiden tjener de på det.

Så JO gratis frakt finnes punktum....

Endret av maxxi
Lenke til kommentar

Slutt å kom med glupe kommentarer. Vanligvis kommer frakt i tillegg til varepris. Trådstarter ønsker tips om nettbutikker som har frakt inkludert i prisen, uansett hva man velger å kalle det. Og å påstå at man betaler mer i slike nettbutikker tyder på at man er teit og stemmer rødgrønt. Slutt opp med flisespikking og å ødelegge andres gode tråder.

strawberrynet.com <- kosmetikk og denslags med gratis frakt

Ellers så er dealextreme og ebay mine favoritter. Mange hk-selgere på ebay med gratis frakt nå til dags. Lurer litt på hvordan flisespikkeren skal klare å vri på gratis frakt på ebay-auksjoner. Må gjerne prøve..

Lenke til kommentar
Slutt å kom med glupe kommentarer. Vanligvis kommer frakt i tillegg til varepris. Trådstarter ønsker tips om nettbutikker som har frakt inkludert i prisen, uansett hva man velger å kalle det. Og å påstå at man betaler mer i slike nettbutikker tyder på at man er teit og stemmer rødgrønt. Slutt opp med flisespikking og å ødelegge andres gode tråder.

Poenget er ikke å være flisespikker. Poenget er å gjøre folk oppmerksomme på at kjøper i realiteten alltid betaler alle kostnader som påløper en vare til den er levert hos deg. Og at man langt fra kan være sikker på at en butikk med pris inklusive frakt er rimeligere enn en som har frakt som tillegg. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Nå er jeg faktisk så heldig at jeg har sett kalkylene hos en del aktører som selger inklusive frakt, og de beregner større fraktandel enn reelle fraktkostnader. Jevnt over låg fraktkalylene en 15 - 20 % over reelle fraktkostnader.

Spør en hver som arbeider med kostnadsanalyse og bedriftsøkonomi og du vil få svar at frakten en lagt inn i priskalkylene så det holder. Og dette har intet med politisk farge, du vil få samme svar av enhver som kan faget.

Ellers så er dealextreme og ebay mine favoritter. Mange hk-selgere på ebay med gratis frakt nå til dags. Lurer litt på hvordan flisespikkeren skal klare å vri på gratis frakt på ebay-auksjoner. Må gjerne prøve..

Auksjoner på ebay kan ikke sammenlignes, da dette er en helt spesiell salgsform der kjøper setter prisen. Normale kostnadsvurderinger gjelder ikke her, da selger i realiteten tar prisrisikoen.

At det kan være hensiktsmessig å handle på butikker med frakt inkludert i prisen er soleklart, særlig når man kjøper varer med lav pris. At man kan gå fem på og bli lokket av noe som ser ut som en god "deal" er også en realitet. La meg si det så enkelt at jeg selv har vært med på å sette opp slike tilbud.

Rabattkuponger som maxxi linker til er ellers svært smart å bruke så lenge bare noen gjør det.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Er det noen her som handler ofte på nett? Jeg hater rett og slett å betale for frakt og andre tullete gebyrer. Lurer derfor på om dere kan gi meg Nettbutikker som gir Fri frakt.. Her er de jeg vet om..

Apple.no: Nettbutikken jeg elsker. Gratis frakt.. Åsså fåår man varene på døra

Blekkhus.no: Faktisk gode blekkpatroner. Gratis frakt og Ingen gebyrer.

Dealextreme.com: Dette måå være billigste nettbutikken jeg vet om. Utrolig at de gir gratis

frakt. Men jeg har ofte fått toll. Så hver obs på det.

Feeluniqe: favorittbutikken til dama. Utrolig lave priser på kosmetikk, faktisk lavere priser

enn mange asiatiske butikker og nettbutikker. Gratis frakt. Får du tollgebyrer,

tilbakebetaler de gebyret.. Utrolig god service

Apple.no gir gratis frakt hvis du bruker mer enn 1038 kr.

Link

Lenke til kommentar

Dama bruker denne, og blir noe stoppet i tollen er det bare å betale og deretter videresende regninga til strawberrynet så betaler de tollgebyret tilbake til deg.

For å gjøre dette mer relevant - noen databutikker som sponser tollgebyret om man blir tatt?

Sånn forøvrig.

Alle kostnader faller såklart tilbake på forbruker, men sålenge prisene fortsatt er rimeligere enn konkurrentene syns ihvertfall jeg at det er topp at man deler kostnader på alle kunder, så får man heller tippe litt lotto på si dersom man ønsker litt risiko.

Endret av findon
Lenke til kommentar
Hvis du bor litt langt vekke fra et vinmonopol, kan du få sendt det til deg med gratis frakt. Altså det koster like mye som om du skulle gått på polet. Dette er fordi det skal koste det samme å kjøpe vin uansett hvor du bor, ettersom de har monopol på vinsalg.

Uff.

Det er jo akkurat dette Bolson jo prøver å gjøre oppmerksom på.

Tror du Polet TAPER penger på å sende varer til kunder?

Fraktkostnader er en mer eller mindre fast kostnad som butikken baker inn i ALLE priser på produktene de selger. (enkelt forklart)

Nå er vel forsåvidt Polet et dårlig eksempel da det er en meget spesiell bedrift som server en "offentlig tjeneste" som skal være like tilgjengelig for alle i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Spør en hver som arbeider med kostnadsanalyse og bedriftsøkonomi og du vil få svar at frakten en lagt inn i priskalkylene så det holder.

Nå er jeg godt på vei til en bacholergrad i økonomi og det du sier stemmer ikke 100%, dog et sted rundt 98%. Riktignok vil fraktkostnad være lagt inn et eller annet sted i bedriften sin lønnsomhetsanalyse, men etter det jeg har sett fra butikker som opererer med "gratis frakt" tviler jeg ekstremt mye på at fraktkostnad er fordelt på produktnivå, iallefall ikke på teoretisk riktig måte.

Grunnen til dette er at de som opererer med gratis frakt ofte selger små ting. DX, mymemory, play.com selger mye dvd-størrelse produkter, småelektronikk etc der de sannsynligvis bruker et standard påslag på prisen uavhengig av den faktiske størrelsen på produktet. Dette merker du spesielt godt på produkter som er store/tunge dog billige, som puter, paraplyer, sko etc som DX til tider får i sortimentet, eller ting som batteriladere og store USB gadgets som mymemory ofte har på tilbud, eller spilltilbehør som hos play.com er klassifisert som spill og dermed sendes gratis utenfor storbritannia selv om det teknisk sett er elektronikk som vanligvis ikke ville blitt sendt utenfor landet. Disse tingene er unormalt store motfor de andre produktene i sortimentet, og det er her kjøper sparer på å kjøpe hos de med "gratis" frakt.

Poenget er at selv om du teknisk sett har rett i at frakten er medregnet, tviler jeg på at du finner en stor onlinebutikk med så digert vareutvalg som disse stedene har som har korrekt kostnadsfordelig for frakt på produktnivå. Resultatet er i praksis at desto fysisk større produktet er, desto "mer gratis" vil frakten være fordi fraktkostnaden ikke fordeles godt nok internt i selskapet. Dette ville vært et typisk eksempel på viktigheten av ABC-kostnadsfordeling i ei lærebok, men i praksis for en bedrift med så mange produkter vil det sannsynligvis koste mer å fordele fraktkostnad så detaljert enn det gjør å ha noen fysisk store produkter som egentlig koster selskapet penger.

Blahdvd.co.uk er et eksempel på en side som ofte har billigere totalpris enn play.com, men personlig foretrekker jeg sider med "gratis frakt" PGA wysiwyg - du slipper klikke deg skakk for å finne totalprisen. Når det gjelder play.com og mymemory.co.uk har de også ofte supertilbud som motvirker den skjulte fraktkostnaden, noe du ikke vil ha med sider som tar betalt for porto da frakten alltid vil komme i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...