Inc Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Ikke like bra som Ingardj, men et godt forsøk? Æsj, den svarte Thumbnailrammen ødelegger jo hele inntrykket. Endret 9. august 2009 av Inc Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 For meg så ble dette for blastt, ideen er fin, men jeg synes bilder av blomster skal ha liv og farger. Natrich Lenke til kommentar
Inc Skrevet 9. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 For meg så ble dette for blastt, ideen er fin, men jeg synes bilder av blomster skal ha liv og farger. Natrich Blast ja.. Vel nå var jo ideen at det skulle være blast, tonet ned. Er Ingardj sine bilder blasse? Jeg vil gjerne vite litt mer om hvorfor og hva og hvordan bli bedre til det. Ingardj sine bilder er jo fantastiske http://www.flickr.com/photos/ingardj/page2/ Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 prøvde fiske ut av han på pm hvordan han gjorde det, svar: kan du forklare hvordan du redigerer bildene dine litt mer detaljert? Kan jo ikke gi bort alle bedrifthemmelighetene Men, det har kommet av seg selv. Jeg har blitt vant med å bruke en stund med fargene. Jeg bruker det som er av verktøy. Feks hue/saturation for enkelte farger og selective color.. Det hender jeg legger over et lag med en farge og ser hvilken metode som passer best.. Reduserer på Opacity til det ser bra ut.. Men det er ikke noe jeg alltid gjør hver gang. Bare husk å gjøre det til du er helt fornøyd, og gå tilbake til det etter en stund. Da ser man oftere hva som ble feil. Og jeg har funnet ut at å trekke ut ett bilde om dagen som er bra, er bedre enn å legge ut ti som du har gjort litt raskt. Det er viktig at utgangpunktet er bra. Og skal du ha en ren bakgrunn, må du ha en ren bakgrunn fra starten av. Så er det bare å redigere fram de fargene du vil ha.. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 9. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) prøvde fiske ut av han på pm hvordan han gjorde det, svar: kan du forklare hvordan du redigerer bildene dine litt mer detaljert? Kan jo ikke gi bort alle bedrifthemmelighetene Men, det har kommet av seg selv. Jeg har blitt vant med å bruke en stund med fargene. Jeg bruker det som er av verktøy. Feks hue/saturation for enkelte farger og selective color.. Det hender jeg legger over et lag med en farge og ser hvilken metode som passer best.. Reduserer på Opacity til det ser bra ut.. Men det er ikke noe jeg alltid gjør hver gang. Bare husk å gjøre det til du er helt fornøyd, og gå tilbake til det etter en stund. Da ser man oftere hva som ble feil. Og jeg har funnet ut at å trekke ut ett bilde om dagen som er bra, er bedre enn å legge ut ti som du har gjort litt raskt. Det er viktig at utgangpunktet er bra. Og skal du ha en ren bakgrunn, må du ha en ren bakgrunn fra starten av. Så er det bare å redigere fram de fargene du vil ha.. Ja, var vel noe lignende svar jeg fikk og Kan jeg spørre hvordan du etterbehandlet det bildet jeg kommenterte i fellesgalleriet for noen minuter siden? Mvh Inc Jeg har i grunn ikke noe konkret svar på det. Har vært en del som har spurt i det siste. Jeg starter jo som du vet med et lite f-tall (mulig det var f1.4 her, vet ikke helt da objektivet har manuell blenderring). Det gir meg vanligvis bakgunnen jeg har lyst på. Faktisk så er ikke fargene på bakgrunnen så nøye når jeg er så kunstnerisk som på dette bildet Ellers så er det slik det kom fra kameraet. Så tar jeg i grunn fargene individuelt med selective color (image -> adjustments -> selective color).. Eller så kan jeg gjør fargene i bakgrunnen lik med hue/saturation på forskjellige farger. Så fargelegger jeg med et lag farge med feks "luminosity" eller en ganske lys farge og "darken" .. Det ser jeg litt an etter hva jeg holder på med.. Det er liksom ikke noe fasitsvar annet enn at jeg tar farge for farge.. Derfor er det lurt at bakgrunnen ikke består av alle regnbuens farger. Jeg skroter mye fordi bakgrunne ikke ble pen. Nytter ikke hvor mye jeg "fargelegger" da. Jeg er forsiktig med høy iso (helst alltid iso 100), bruker stativ, selvutløser, overeksponerer kanskje 1-2 EV.. Alltid bedre med et overeksponert bilde enn et underekponert ett. Det er så mye lettere å jobbe med et rett eksponert eller litt overeksponert bilde. Jeg kompenserer alltid til noe begynner å blinke på skjermen (higlight warning) .. Beklager hvis jeg har forklart noe du helt sikkert vet Endret 9. august 2009 av Inc Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Ingard sine bilder blasse ja, men det er fortsatt liv i de, ditt bilde ble dafft, men ikke la noe stoppe deg, ideen er fin, keep on rolling PS: Legge lange quotes i spoiler? Natrich Endret 9. august 2009 av Natrich Lenke til kommentar
Inc Skrevet 9. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 ja.. får vel jobbe litt til. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 Selve komposisjonen er jo OK, så det er bare å leke seg i PS. Hvis du ser på bildene til Ingardj, så ser du at det er en del kontrast igjen. Det hjelper mot at bildet blir blast. Tom Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. august 2009 Rapporter Del Skrevet 11. august 2009 Ingard sine bilder er da alt i fra blasse. For meg er de de motsatte. De er gjerne soft, og har liten dybdeskarphet, men det er da farger som bare det. Sånn jeg ser det er "hemmeligheten" hans lys og bakgrunn, Her ser det nesten ut som om du har lagt et lag med grått over bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå