Gå til innhold

Acer/Vista: Hvordan skru på en Laptop uten og åpne den?

Howiey

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ny bærbar datamaskin Acer Aspire 5738ZG.

Den erstatter min gamle gamle stasjonære maskin som har tatt kvelden.

Tanken er og ha den stående hjemme i en hylle i skrivebordet og koble til skjerm, mus og tastatur, for og så ta den med seg på de få turene det blir iløpet av året.

Men jeg ser jeg skulle hatt mulighet til og skru på selve datamaskinen uten og åpne den hver gang, siden startknappen på panelet under skjermen.

Er dette mulig og endre på et eller annet vis, som f.eks. via tastaturet eller noe?

Er det i minste mulig og "vekke" den fra hvilemodus eller dvalemodus med mus eller tastatur?

Og i såfall, hvor lite bra er det et den surre og går hver natt i hvilemodus uten og bli skrudd skikkelig av?

Jeg har Vista Home Premium Norsk på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en bærbar Acer 5720zg stående under tv`en som fungerer som mediacenter. Kjører win7 og den setter jeg i hvilemodus om natta. Maskinen restartes kun ved evt oppdateringer eller inst av prog som krever det. Så lenge mask ikke blir for varm funker det fjellstøtt. 

I enhetsbehandlingen kan du for mus og tastatur velge at maskinen kan vekkes med muse eller tastetrykk.

Fungerer fint det. Sørg for at du har god lufting rundt maskinen og skal den stå med lokket nede bør du sette på knottex slik at du får løftet den litt for bedre kjøling.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips alle sammen.

Man bør skru den av med jevne mellomrom. Laptopen har ikke godt av å stå på 24/7 hele tiden.

Det er heller ikke anbefalt å lukke skjermen mens laptopen er på, da LCD-skjermen ikke har godt av varmen den da blir utsatt for.

Skjermen går i svart når jeg lukker laptopen.

Da blir det vel ikke noen varme utviklingen av skjermen da?

Lenke til kommentar

Nei, men skjermen har ikke godt av varmen fra maskinen. Blir for tett når lokket ligger nede. Prosessoren sitter bak på venstre side og skjermkrtet foran på venstre side og der blir det varmt. Varmen stiger som kjent og da blir også skjermen varm, noe den ikke liker.

På min 5720 er skjermen uansett ødelagt så det betyr ingenting at lokket ligger nede.

Lenke til kommentar
I bios så har du trolig noen funksjoner som "wol" etc.. Kan vel evnt prøve noe sånt? Vet det skal være mulig i bios å velge at den slår seg på ved å trykke på tastaturet

acer biosen er ribba for alt sånt :(

enetse måten for at du skal kunne skru dne på uten og åpne maskinen er:

1. la den stå i hvilemodus

2. "ødelegge" startknappen og lage en ny en :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...