Kaja_ Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg kan være litt negativ jeg også; før det første tror jeg du undervurderer kjemien litt. Størstedelen av kjemipensum er nettopp... regning! Syre/base, likevekter i vann, løselighet og felling, kvantitative analyser osv osv. Så er du advart Det at du ikke tror du klarer R-matte er selvfølgelig også bare tull. Greit nok at du ikke trenger det til medisinstudiet i Polen, men du bør virkelig ta det! Jeg studerer medisin i Danmark, hvor R2-matte er et krav. Matten i medisinfagene dreier seg hovedsaklig om statistikk og sannsynlighet, som er en del av pensum i R-matten, og det er veldig greit å ha det på plass før du begynner så du slipper å sitte og klø deg i hodet over det samtidig som resten av pensum tårner seg opp. Det er kanskje for sent for deg nå, men jeg vil virkelig anbefale R-matte. Jeg er sjeleglad for at jeg slipper å pugge Bayes teorem nå fordi jeg hadde det i R1. Lenke til kommentar
Skrapelodd Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Må nesten bumpe tråden litt eg, sidan eg snart er på veg inn i samme fotspor som Diablo Synst forresten du virka litt "blind" eller noko sånt for valg av fag no, og kva som trengst i Polen. Det er vel blitt påpeikt fleire gongar her at fysikk utan R-matte nok blir vanskeleg. Men eg kan vel lære av deg, og spør deg kva fag du valgte og korleis det går no? Men har noken spørsmål innan samme retning sjølv; går VG1 no med T-matte. 1. termin gikk ikkje så bra, 4,1 i snitt og 3'ar i matten (låg på 5-6 i 10.klasse). No jobbar vi med geometri og trigonemetri (sinus osv.), og det går jo faktisk ganske lett, så hadde vel berre ein hard start på vg. livet. Tenke meg å gå realfag's veien med R-matte, fysikk, IT og Teknologi og Forskningslære, med utdanning innanfor ingeniør-retninga som mål (såg medisin var eit mål her, og det er av intresse for meg og, men ikkje eit STORT mål) . Vil vere forberedt på VG2, og forhøyre meg litt her ang. mine planar for valg av fag til neste år. Ser det ut som ein grei kombinasjon av fag for ein ingeniør? Overkommelig for ein som låg på toppen med matte i 10., men som dreit seg ut i VG1? Sikkert litt vanskeleg å svare på, men alle svar vil vere gode. Alt eg vil er å vere godt forberedt på VG2, så eg kan nå måla mine. Sjølvsagt, vil eg, så kan eg Men i 3 år har eg no høyrt gang på gang, etter kvar samtale mellom meg, lærar og foreldre, at arbeidsviljen er altfor dårlig! Det veit eg sjølv, så eg må nesten ta i bruk resten av VG1 til å terpe på den! Grunnen til at eg "overlevde" ungdomsskulen var vel at eg var smart og rask i oppfatninga frå før, og ikkje trengte å jobbe så mykje for å oppnå resultat. Men samma det, trenge råd og alt sånt ! Lenke til kommentar
Niks Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Du bør nok kanskje ta kjemi, istedenfor IT eller Teknologi og Forskningslære. På skolen min er de to sistnevnte tilleggsfag, så der kan vi bare velge en av dem. Personlig har jeg også valgt realfag til neste år, men jeg kommer til å ta R2 og Kjemi 2 siden jeg tar R1 og skal gå opp i Kjemi 1 som privatist til sommeren . Kjemi er ikke helt nødvendig for ingeniør, kommer an på hva slgas ingeniør du skal bli, men skal du ta medisin må du nok ta kjemi. Lenke til kommentar
Skrapelodd Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Har sett på kjemi, og har eit lite dilemma med det. Er eit fag eg likar greitt nok, og eit fag som verkeleg er greitt å ha med seg vidare, men samtidig så har eg interesse for det som inngår i IT og teknologi, og dei to faga skal vere gode muligheitar til å oppnå 6'arar, som kan heve snittet mitt. Samtidig er det vel litt mindre heimearbeid, som gir betre tid til meir krevandes fag som fysikk og matte. Faga er vel som eg har forstått ganske greie og enkle, og kan kanskje fungere som "avkoplingsfag" innimellom alle andre vansklegare fag, om du skjønnar Men hadde det gått an, så ville eg bytta kjemi med tysk på flekken Men eg skjønne kva du snakkar om, og ser det smarte i å velge kjemi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå