Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor krevende er realfag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mener du ikke i fysikk ?:p

Kjemi består av VELDIG mye matte i forhold til det man skulle tro. Veldig mye regning med mol, finne pH, regne ut konsentrasjon av ditt og datt osv. Vil nesten tørre å påstå at du kommer til å slite litt med matta i kjemien hvis du ikke har R-matte, ettersom de svinger innom noen metoder du lærer i R-matte, uten å forklare noe nærmere i kjemi.

Den store mengden matte, og lite praktisk arbeid ble til slutt grunnen til at jeg droppet kjemi når jeg skulle velge fag til VG3

Lenke til kommentar
Kjemi består av VELDIG mye matte i forhold til det man skulle tro. Veldig mye regning med mol, finne pH, regne ut konsentrasjon av ditt og datt osv. Vil nesten tørre å påstå at du kommer til å slite litt med matta i kjemien hvis du ikke har R-matte, ettersom de svinger innom noen metoder du lærer i R-matte, uten å forklare noe nærmere i kjemi.

Beregning av konsentrasjon og stoffmengde er jo relativt enkelt matematisk sett - ikke akkurat noe du trenger R-matte for å takle. Logaritmer er vel det eneste du trenger av litt mer avansert matte i kjemien, pluss som nevnt løsning av andregradsligninger.

Lenke til kommentar

Leste ikke hele tråden, men slenger inn min mening uansett: Matte går veldig mye på forståelse og

dermed kan du få en god ide om hvor godt en person takler det ved å se på IQen til den personen. Men dette er absolutt ikke noen fasit, og langt fra universelt! Noe som også teller er hvor flink du er med matte fra før.

Vil også få påpeke at fysikk 1 er en hel del lettere enn fysikk 2, selv om begge er svært krevende fag til VGS å være.

MAtten du støter på i kjemi trenger du overhodet ikke å forstå, du må bare kunne utføre den - noe som er såre enkelt : ) Men det blir da selvfølgelig lengre opp til 6'eren. Logaritmer som er nevnt i posten over går ganske enkelt ut på å lære seg potensreglene og å huske formelen ln(e)^n=n. Den er ganske enkel : )

Men for å være helt ærlig; p-matte og fysikk er ingen god kombinasjon overhodet! Jeg tror nok, desverre, IKKE du kommer til å få det til med mindre du er villig til å sette av minst 10-15 timer til hjemmearbeid hver uke, noe som kan bli utrolig tungt over tid. Men for all del - lykke til! : )

Lenke til kommentar

Se på det slik:

Tar du R-matte får du med deg masse nyttig kunnskap som du helt sikkert kommer til å bruke i fysikken.

Tar du ikke R-matte må du lære deg denne kunnskapen på egen hånd.

Den ekstra arbeidsmengden du må legge ned for å klare deg gjennom R-matte er den arbeidsmengden du slipper å legge ned i fysikken.

Sagt på en annen måte; fagene er overlappende, så kunnskapen du lærer deg i ett fag er kunnskap du slipper å bruke mer tid på i det andre faget. Derfor blir det ikke noe ekstra arbeidsmengde

Teoretisk sett :p

Lenke til kommentar

Det var ikke vanskelighetsgraden i matten i kjemien som gjorde at jeg valgte det bort, snarere at jeg synes det virket mer som en matteklasse enn en kjemiklasse. Hvordan man regnet på ditt og datt skygget ofte mye over resten, som hva som skjer i ulike reaksjoner, stoffgrupper osv.

Rådgiverne på skolen min har gjort det ganske enkelt ang. matte og fysikk. Velger du fysikk, er det ikke snakk om annet enn å velge matte, da fysikken benytter seg av ganske mye fra R-matte, som du ikke får noen større innføring i, i fysikktimene. I kjemi trenger man ikke forstå så mye av det man regner med, kun utføre utregningene. I fysikk er det derimot mye viktigere å forstå hvorfor man deler/ganger med et eller annet, og hva det er man egentlig sitter å regner på. Fysikken er mye mer abstrakt enn kjemien og man må forstå mye av matematikken for å forstå fysikken.

Jeg vil tørre å påstå at du kan komme til å slite en del med fysikken hvis du tar p-matte, og du må regne med MYE ekstra arbeid på fritiden for å lære deg det mange andre får gratis gjennom R-matte. Husk at selv om medisinstudiet i Polen ikke krever matte, og har lavere snitt enn i Norge, er snittet en del høyere enn mange andre studier, og det hjelper lite med fysikk hvis man bare så vidt har bestått faget.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner, det haar du helt rett i. Men jeg tror det blir FOR hardt, hvis jeg både tar r\s matte OG fysikk. Det kan bli lettere, men hardere blir det også.

Beklager hvis jeg svarer litt negativt her, ønsker ikke å knuse noen drømmer, men jeg blir litt provosert av å lese denne diskusjonen og har ikke tenkt til å sy puter under noens armer.

Hvis du ikke klarer å komme igjennom R1 (for ikke å snakke om S1+S2) og Fysikk 1 (som er overfladisk og krever veldig liten innsikt) så synes jeg du bør revurdere om du har noe på et medisinstudie å gjøre. Selv om du kommer inn på studiet, så er det et av de hardeste som finnes og hvis du har ambisjoner om å takle det, enten det er i Norge eller utlandet, så burde ikke noen av realfagene i 2. klasse by på store utfordringer (har vært gjennom dem selv og ble skuffet over det faglige nivået, spesielt fysikken, og jeg er ingen braniac).

Og ja, jeg er selvfølgelig klar over at en stor del av jobben handler om å være medmenneskelig og ikke bare kunne sitte med nesa i bøkene og sånn, men man kan ikke stikke under en stol at det kan få fatale konsekvenser dersom en lege ikke kan teorien sin skikkelig. Tenk over det, hvis for eksempel datteren/sønnen din fikk en sykdom eller skulle blitt operert, ville du lagt det i hendene til en som ikke vet forskjellen på om medisinen er 0,1 mol/L eller 10 mol/L, eller ikke kan utføre en annengradslikning? Jeg sier ikke at du sitter og regner mens du opererer, men det har noe med at det ikke krever så mye av deg å utføre f.eks en enkel derivasjon - LANGT mindre enn det du kan vente i utdanning og yrkesliv som lege. Bottom line: selv om du kanskje ikke TRENGER R1 for å komme inn i utlandet, så bør du være smart nok til å klare å ta det.

Du spør om det er realistisk, jeg synes det er realistisk at du kan klare disse fagene du har tenkt å velge, for de er ikke vanskelige, men jeg synes ikke det er realistisk å ha utsikter mot en framtid som lege. Du har sikkert skjønt det allerede, men poenget er at jeg ikke synes at alle skal kunne bli lege, fordi det er en svært viktig og vanskelig jobb med ekstremt mye ansvar. Jeg vet ikke noe særlig om deg, dine personlige og faglige egenskaper; men når du skriver at du ikke er i nærheten av å komme inn på medisin i Norge, så er det noe som sier meg at det kanskje ikke er yrket for deg - selv om det selvfølgelig ikke er umulig.

Beklager hvis dette ble kronglete skrevet.

Angående biologifaget, så er ikke dette en vanskeligere versjon av naturfag; naturfag består av omtrent like deler kjemi, biologi og fysikk, og du er innom mange forskjellige temaer som stråling, atomer, økologi osv. I Biologi 1 lærer du om hvordan kroppen (organer, forsvarssystem, fordøyelse, respirasjon og ekskresjon) er bygget opp og fungerer hos mennesker, dyr og andre skapninger, samt en del om planter, økologi, evolusjon og adferd og om bakterier og virus. Det er et ganske greit fag med mye pensum som går an å pugge seg igjennom, men det er jo enklere om forståelsen er på plass og en ser sammenhenger.

Dersom du lurer på noe om kjemi, fysikk eller matte så er det bare til å spørre.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Men min mening er at jeg ikke sikkersf at en person som har 60 poeng er KOMMER til å bli bedre lege(hvis den person studere medisin) enn en som har fått 50 poeng. Det er mange som søker for å komme seg inn i medisin studiet her i Norge, derfor har snittet gått opp. Medisin-studiet er HARDT , det vet jeg. Men det betyr ikke hvis du fikk 4 i gym eller 5-6 i matte, at du blir en elendig lege. Fysikk er ikke så mye om i hvis man studerer medisin, ifølge representantene fra skoler i polen. Mest Biololgi og Kjemi. Jeg liker ikke matte, men betyr det at jeg ikke bli en lege?

Lenke til kommentar

Alle her sier jo det samme til deg om og om igjen. ja, du kan fortsatt bli en god lege uten å ta S-1 eller R-1 på vgs. Men du burde fortsatt utfordre deg selv til å ta så vanskelige fag som mulig. Dette gjelder spesielt for deg! Det er ikke farlig om du får en 4 eller 5:) Du trenger ikke akkurat seksere for å komme inn i Polen. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en av de mer utfordrende matte fagene.

Lenke til kommentar
Men det betyr ikke hvis du fikk 4 i gym eller 5-6 i matte, at du blir en elendig lege.

Du kunne vel kommet inn i Tromsø med 57,2 poeng etter suppleringsopptaket, hvis jeg har sett riktig, noe som tilsvarer 53,2 - 53,7 for de som skal inn på medisin. Du overlever fint noen firere eller treere på vitnemålet. Når du sier du er langt fra å komme inn i Norge, så ser jeg for meg at du har et snitt på rundt 3-4, og da vet ikke jeg hvordan man kan bli en god lege, da det ikke skal så veldig mye til for å få et godt snitt ut videregående, spesielt etter kunnskapsløftet. Nei, jeg sier ikke at det er så mye fysikk og matte i studiet, men poenget var at med tanke på det som venter i utdanningen og jobben så bør man ha iq/arbeidsinnsats til å klare f.eks. R1 på VGS, for det er ingenting i forhold til hva man skal igjennom i løpet av seks år. Hvis ikke det er overkommelig, så er etter min mening ikke medisinutdanningen det - uansett om det ikke er et krav i Polen. Men i steden for at jeg gjentar meg selv, så kan kanskje du skrive litt om hvorfor du har lyst til å bli lege? Emnene, penger, status, press fra foreldre, jobbe med mennesker, utfordringer?

Endret av Louboutin
Lenke til kommentar

Skal svare på spørsmålene dine:

Jeg har lyst til å bli lege, fordi det virker veldig spennende og har veldig lyst til å hjelpe andre mennesker. Penger spiller jo også en stor rolle også, det er liksom en +. Ganskeee vitktig for meg, kanskje mindre vitktig for andre. Foreldrene mine presser ikke meg. Men de setter krav, altså at jeg skal gå på universitetet og studere hvertfall noe som er på 4-5 år. Det synes jeg er bra, at foredrene mine "presser" meg. Orker ikke når jeg blir 30 år gammel, og skylde på at foreldrene mine ga rett og slett faen i meg, hehe.

Som sagt så har jeg 5 avgansfag som jeg har fått: Geografi 5, Naturfag 5, Samunnsfag 5, Engelsk 5 og engelsk eksamen 4(skal kanskje ta det opp senere i år. Dette er så langt. Det faget jeg mener blir tøft, er jo norsk skriftlig(vgs 3). Iår fikk jeg NS 4 OG NM 5. Historie og gym liker jeg. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...