Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor krevende er realfag?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har allerede valgt samfunn,økonomi, språk som program, dette gjorde jeg før ferien. Men jeg har tenkt og vurdert litt om jeg burde ta realfag, pga jeg har lyst til å studere medisin. Jeg vet at snittet her i Norge, er sykt overdrevet, så jeg har dessverre ikke en sjans. Så jeg skal studere medisin i utlandet, og heldigvis så trenger nesten ikke 80% av skolene der matte r eller s. Så det er dette jeg kanskje skal velge hvis jeg tar realfag: Kjemi 1+2. biologi 1+2, og fyiskk 1 + matte 2p. Jeg har snakket men en som er representant i e av skolene, og det har anbefalt meg denne veien. Biologi har ikke så mye matte, jeg tror kanskje kjemi har litt, og enda mer i fysikk.

Hvis jeg kommer til å bytte til realfag, så kommer jeg virkelig til å jobbe hardt. Det er ikke no problem med det. Men jeg er også en person som ser veldig realistisk på ting, sånn at jeg ikke skuffer meg selv. Kommer jeg til å klare meg hvis jeg tar matte 2p, + biologi 1+2, kjemi 1+2 og fysikk 1. ?

Det er ikke så mange dager igjen til skolestart, og jeg kan bytte til realfag den første dagen på skolen.

Så jeg lurer på om dette går ? Jeg tror det er bare fysikk som har mest matte, men skal seff jobbe hardt. Men hvis det blir virkelig FOR hardt, da kommer jeg virkelig til å angre. Så derfor vil jeg spørre folk som har gjort det jeg skal kanskje gjøre, eller har hatt realfag.

Jeg har sendt mail til en av representantene, og fått svar:

Du spør veldig vanskelig, for dette er meget individuelt. Siden det ikke er noe krav om matte, så er det mange som har valgt å ikke ta faget. Jeg har ikke fått noen tilbakemelding om at det var et dårlig valg eller at av den grunn sliter med kjemi og fysikk på studiet. Fysikken er matterelatert, men fysikk er det faget det er minst av i studiet. Jeg vil derfor ikke anbefale deg å bare ta 2kj og så både 2+3 fysikk, men heller motsatt: 2-3 kjemi, og 2fy.

Selv om jeg ikke har noen tilbakemelding på at det har vært dumt å ikke ta matte, kan jeg jo ikke garantere at det gjelder for deg også. Men min personlige mening er at det er bedre å konsentrere seg for å få god forståelse og karakterer i kjemi og biologi, enn å bruke mye energi på matte.Sliter man med matte og må bruke mye tid på det, så vil det gå ut over de andre fagene. Kan du konsentrere deg om kjemi og biologi (og litt fysikk) – får karakteren 4-5-6 – så kan du fagene såpass bra at det ikke blir noe problem på studiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HEHE, det vet jeg. Selvfølelig må man jobbe, og det skal jeg gjøre. Men nå vil gjerne vite fra folk om det jeg kommer til å gjøre er "realitisk" nok.

Andre som har anbefalinger ?

Har ikke mange dager igjen, til å bytte programfag.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i anbefalingen angående interressefelt. Jeg syns det blir dumt å velge fag du ikke interresserer deg for fordi studiet du vil inn på krever disse fagene. Indirekte vil dette si at du egentlig ikke interesserer deg for det aktuelle studiet.

Du spør om det er realistisk at du klarer å ta disse fagene? Generelt sett har vi veldig lite grunnlag for å svare på det spørsmålet siden vi ikke aner hvilke karakterer du ligger på til vanlig, og vi vet ikke hva du har anlegg for. MEN, siden du skriver at du er villig til å jobbe hardt tror jeg at du klarer det. I det store og det hele er det ikke så vanskelig hvis du legger litt målrettet arbeid ned i fagene.

I tillegg vil jeg anbelfale R-matte hvis du skal ha fysikk. Matte er helt nødvendig for å forstå fysikk og hvis du henger med i R-matte vil fysikk gå såre enkelt. I tillegg får du flere realfagspoeng for R2 og FY2 enn restene av realfagene.

Lenke til kommentar

Men jeg skal studere i utlandet. Jeg vet selv at jeg ikke har en sjans til å studere innene medisin her i Norge, snittet er alt for høyr. Så jeg må være litt realitstisk her. I Polen så trenger de ikke matte, og realfagspoeng telles heller ikke..Jeg skal bare ha FS2. Tror det blir FOR mye hvis jeg både har r mate + fs2.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk fysikk 2 er et av de mest, kanskje det meste krevende faget på videregående. Realfag generelt er ganske krevende, men det kommer helt ann på hvor god du er på det. Fysikk er egentlig bare matte, altså omtent alle prøver jeg har hatt består sikkert av 90 %+ regneoppgaver. Jeg har valgt fysikk 2 selv i år, men kommer nok til å velge det bort da fordi ingen skoler krever dette, det er et vanskelig fag og jeg vil heller ta et fag jeg vet jeg kommer til å få bedre karakter i.

Men som sagt, det er vanskelig å forklare deg hvor vanskelig realfag er, kommer ann på hvor god du er.

Lenke til kommentar

Ingen vet jo selv hvor god man er, før man prøver vel ? Aldri hatt realfag før. Nærmeste var jo Naturfag, og der fikk jeg en 6er. Hadde jeg jobba litt hardere kunne jeg fått en 6ere, hadde jeg vært litt slapp kunne jeg plutselig fått en 4.

Hva med biologi og kjemi? Er det mye matte? Skal bare ha fysikk 1, ikke 2...

Lenke til kommentar
Ingen vet jo selv hvor god man er, før man prøver vel ? Aldri hatt realfag før. Nærmeste var jo Naturfag, og der fikk jeg en 6er. Hadde jeg jobba litt hardere kunne jeg fått en 6ere, hadde jeg vært litt slapp kunne jeg plutselig fått en 4.

Hva med biologi og kjemi? Er det mye matte? Skal bare ha fysikk 1, ikke 2...

Jeg lå på 5-6 i matte på ungdomsskolen, men på videregående ligger jeg nå mellom 3-4, fikk derfor 3 på standpunkt, dette gjorde også halve klassen min omtrent. Fysikk ligger de fleste jeg kjenner på 4, så det burde du også klare, for min del var jeg på vippen mellom 3-4, men jeg har da litt problemer med å øve til realfag prøver, fordi det er så slitsomt.

Biologi og kjemi har jeg ikke, og kan heller ikke si så mye, men er vell kanskje på samme vansklighetsnivå som fysikk 1. Kjemi er det vell mer formler og sånt. Men jeg tror du vil klare deg fint hvis du prøver hardt

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

hei! jeg er delvis uening i å velge kun ut fra interesse. jeg gjorde det, fordi jeg ble fortalt det samme. gikk musikk, dans, drama og fikk absolutt gode karakterer. likevel angrer jg bittert på at jeg nettopp ikke tok realfagene. de er ikke nøvenigvis vanskeligere enn eksempelvis norsk, bare en annen måte å tilegne seg stoff på. man blir tidlig fortalt (kanskje mest av seg selv) hvorvidt man passer til realfag eller ikke. dette tror jeg egentlig bare er tøys. jeg hr gått rundt i årevis nå og stemplet meg selv som en analfabet på tall og logikk og god i språk og refleksjonsfag. inntil jeg bestemte meg for å ta alle realfagene (8stk) på et år. gjør som deg, tar alle fagene bortsett fra matte (tar p-matten). Og vet du hva. jeg er sjokkert. semesteret begynner om to uker. og jeg er ferdig med det meste av pensum. det er dritlett! en liten, tynn bok i hvert fag. bare tøys at disse fagene er mer krevende. kanskje heller motsatt! norskfaget er for eksempel dobbelt så stort hva pensum angår, religionsfaget krever evne til å tenke, etc. disse fagene (kjemi, bio, geofag og fysikk) krever ikke annet enn at du leser boka og husker innholdet. så lenge du kan pugge, kan en idiot bestå. krever null innsikt. jeg fatter ikke hcorfor disse fagene stemples som mer krevende og dermed skremmer vannet av en haug elever (meg selv inkludert) på videregående. hopp i det!

Lenke til kommentar

Realfag er i seg selv ikke harde. Men det er en annen form for logikk i faget enn f.eks samfunnsfag. Det å trenge igjennom denne "skjermen" av tankegang og sjargong er nøkkelen til suksess etter min mening. Når du hører din foreleser/lærer stå foran og si "dette er dermed logisk med tanke på teorem 1,2 og bevis 4" og du ikke skjønner noe som helst, så føler du deg som en fjott.

Selv hadde jeg fordel av å lese litt logikk, og ikke minst lære/pugge basis.

Jeg gjentar: lær deg basisen, bli trygg på +-/* og hvordan man manipulerer tall og regneoperasjonene.

Har man det fundementale i bunn så er det straks lettere.

Og er du trygg på dine basiskunnskaper så velg realfag. Selv om du kanskje ikke bruker de kunnskapene du tilegner deg eksplisitt i ditt fremtidige yrke (får yrker gjør det) så lærer du deg en tankemåte som du vil ha glede av. Og denne tankemåten er det vanskelig å trene utenfor realfagene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Men hvor mye matte kommer det å bli hvis jeg tar: Biologi 1+2, kjemi 1+2 og kanskje fysikk 1 ?

Når jeg skal ha Matte 2p. Har snakket men e av representantene, og de de ter best at du konsterer deg de fagene, ellers kommer til å bli litt tungt. Og jeg er heller ikke så god i matte. Da snakker jeg om tekstoppgaver osv..

Lenke til kommentar
Jeg skjønner. Men hvor mye matte kommer det å bli hvis jeg tar: Biologi 1+2, kjemi 1+2 og kanskje fysikk 1 ?

Artig spørsmål. Frasen "hvor mye" ber ofte om å få et antall til svar. Det er vanskelig å sette tall på hvor mye matte et fag inneholder.

I biologi er det vel heller lite. Det nærmeste du kommer matte tror jeg blir energiomsetning hvor du må regne litt med biokjemiske prosesser og reaksjonsligninger.

I kjemi er det litt mer, hvor du har redoksreaksjoner osv.

Fysikk er mye matte.

Du kan lese litt om de forskjellige fagene HER

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Ja, har skjønt at biologi er som naturfag(vgs1), men kanskje noe energiomsetning. Som du nevnte, men reaksjonsligninger.

Men jeg som har valgt Matte 2p(hvis du leser første posten, så har en av representanene snakket om det kan bli for mye).

Hvor mye matter fysikk. F.eks hvis jeg tar matte 2p, kommer jeg virkelig å slite. Fordi jeg skal bare ha det i ett år.

Lenke til kommentar

Biologi er tilsvarende lik 0 matte. Du får kanskje ett regnestykke i én time, og kanskje ett regnestykke på én prøve i løpet av begge årene :p

Fysikk derimot er rundt 90 % matte. Og det er omfattende matte. Her er et tilfeldig valgt løsningsforslag fra Fysikk 1 boka vi bruker :

http://fysikk1.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=23330

Du kan bla gjennom biologibøkene vi har på skolen vår her:

http://bios.cappelendamm.no/c192579/sammen...html?tid=192580

Jeg har ikke biologi selv, men har sett gjennom boka og du skal lete godt for å finne tall du må bearbeide.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...