Ivantacus Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Kjøpte da en ny HD tv med 3 HDMI utanger. Har da en xbox uten HDMI utgang, og jeg vil gjerne spille xbox i 720p/1080p. Da lurte jeg på om det å kjøpe en HDMI/AV kabel ELLER kjøpe en egen HDMI utgang å koble bak på xboxen. Hvilke av disse gir like bra bilde som om jeg kjøpte en ny xbox med HDMI, eller må jeg rett og slett kjøpe en ny xbox? Takker for svar! Endret 9. august 2009 av kidio007 Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Du kan da vel bruke vga kabel til xboxen? vil sikkert ikke gi samme kvaliteten men gir deg oppløsningen du vill ha Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Du kan da vel bruke vga kabel til xboxen? vil sikkert ikke gi samme kvaliteten men gir deg oppløsningen du vill ha Trodde xboxen hadde AV jeg? og tven HDMI? Jeg vil i hvert fall ha like bra bilde som om jeg kjøpte en ny xbox med HDMI, og brukte HDMI kabel. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Hvis xbox ikke har hdmi fra før kan du ikke montere hdmi utgang på den. Da må du ha xbox med hdmi utgang hvis du skal ha hdmi kabel fra xbox til tv. Men du har sikkert KOMPONENT inngang på tven også, da får du 720p og kanskje 1080p hvis tven støtter dette gjennom komponent. Du trenger da en kabel, denne følger med pro versjonen. Har du core versjonen (den uten hdd) må du kjøpe kabelen. f.eks http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22028 Du får den også på elkjøp til en noe dyrere penge. Komponent er da grønn,rød, blå plugg. Tror neppe du ser forskjell på komponent og hdmi. (spørs mye på hvilken tv det er og hvordan den behandler signalet.) "AV" betyr audio visual og referrer til alle typer forskjellige ledninger som overfører bilde og lyd. Innganger og utganger også da. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio-visual Endret 9. august 2009 av 530XD Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Hvis xbox ikke har hdmi fra før kan du ikke montere hdmi utgang på den. Da må du ha xbox med hdmi utgang hvis du skal ha hdmi kabel fra xbox til tv. Men du har sikkert KOMPONENT inngang på tven også, da får du 720p og kanskje 1080p hvis tven støtter dette gjennom komponent. Du trenger da en kabel, denne følger med pro versjonen. Har du core versjonen (den uten hdd) må du kjøpe kabelen. f.eks http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22028 Du får den også på elkjøp til en noe dyrere penge. Komponent er da grønn,rød, blå plugg. Tror neppe du ser forskjell på komponent og hdmi. (spørs mye på hvilken tv det er og hvordan den behandler signalet.) "AV" betyr audio visual og referrer til alle typer forskjellige ledninger som overfører bilde og lyd. Innganger og utganger også da. http://en.wikipedia.org/wiki/Audio-visual Har en LG 47Lh4000. Har fått høre av venner at HDMI er så utrolig bra, ville derfor ha HDMI, men viss denne komponent ledningen gir omtrent den samme skarpheten og en ny "xbox opplevelse", som en venn sa, så skal jeg abslolutt gå til innskjøp av den! Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Xbox 360 støtter HD-oppløsning på bildet (opptil 1080p) via følgende kabler, sortert etter billedkvalitet: HDMI VGA Komponent Alle kablene støtter "like mye" HD, altså 1080p. Har du ikke en HDMI-utgang på din 360 så må du klare deg uten HDMI, det er ikke mulig å få til uten å bytte hele konsollen til en nyere type. Har du ikke VGA-inngang på TVen (LG 47LH4000 har VGA inn) så blir komponent eneste mulighet. VGA-inngang på TVen har ofte en ekstra fordel, det er vanligvis ingen billedbehandling eller skalering involvert på den inngangen, det reduserer lag og tillater 1:1 i pixelratio på bildet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Du har en liten switch på skjermkabelen til 360'n det står HD på. Sett den på, og bruk composite inngangene på TV'n akkurat som før. Trenger ikke HDMI kabel. Så går du på settings inne på 360'n, finner screen resolution og setter til 1080p. Vips, full HD xbox. Det har jeg gjort på min 40" LCD, og bildet er sylskarpt og riktig skalert i spill (1920x1080p). Var grusomt skurrete bilde først, så jeg skjønte at det var alt for lav oppløsning da. Det eneste er at xbox ikke oppskalerer DVD-format (som er native 720x546), altså får du veldig kornete og uklart bilde på DVD'r. Det er det bare en blu-ray spiller eller standalone DVD-spiller med innebygget oppskalering som kan gjøre noe med. Endret 9. august 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Du kan også kjøpe en VGA-kabel fra DealExtreme, hvis TVen har VGA-inngang. Koster rundt 60,-. Lenke til kommentar
Slompefisk Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Fant denne tråden om cirka samme diskusjon: Link Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Du har en liten switch på skjermkabelen til 360'n det står HD på. Sett den på, og bruk composite inngangene på TV'n akkurat som før. Trenger ikke HDMI kabel. Du mener sikkert component? Component (rød,grønn,blå kabel) må IKKE forveksles med composite (bare gul kabel). Composite gir bare SD signal (i svært dårlig kvalitet), mens component gir full HD. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) I den kablen som er i xboxen min nå er det 6 små kontakter, i 2 ledninger, ene er rød, gul og hvit, andre er grønn blå og rød. Er dette en VGA kabel? Edit: Det er komponent ja, da prøver jeg de 3 Endret 9. august 2009 av kidio007 Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Hvor stor forskjell er det på HDMi og komponent, noen som har erfart det? Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Vanligvis er forskjellen ubetydelig. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Vanligvis er forskjellen ubetydelig. Takker så mye, litt glad jeg slipper å kjøpe nye xbox Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Du skal ha samme fargene på 3 innganger bak på TV'n som på komponentkabelen til xboxen. Sier seg liksom selv hvor de 3 skal inn, da Men det jeg ikke visste var at xboxen sto default på en veldig lav oppløsning, så bildet så helt elendig ut. Måtte inn i settings og sette oppløsninga til 1920x1080p selv. Da ble det krystallklart. Endret 9. august 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Slompefisk Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Har tenkt å kjøpe ny tv jeg også, da hadde jeg fått samme problem, så bra det ble tatt opp nå så slipper jeg å tenke på det Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 (endret) husk at med component så switcher ikke tven automatisk og du må da velge AV kilde på tven, "av" knapp og sannsynligvis den blå "av4". Men det finner du ut av så må du inn i system settings på xbox å velge 720p eller kanskje 1080p hvis det går. Husk at de fleste xbox spill er i 720p uansett (98%) Endret 9. august 2009 av 530XD Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Noe som er ekstremt irriterende for oss med bilderør-tv. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Koblet opp med komponent nå, skrudde den på HDTV, stillte inne på xbox setting på 1080p. Nydelig bilde, kan ikke forestille meg at HDMi kan være noe bedre, komponent er tingen!!!!!! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 (endret) Er vel omtrent det samme, bare at du slipper 3 store plugger baki TV'n. Jeg er også strålende fornøyd med 1080p på component. Men fytte rakkern så jævlig det så ut før jeg fant ut av oppløsninga på xboxen. Farger som blødde inn i hverandre, tekst var nesten uleselig "skurrete". Og dvd-spilleren i xbox gjør ingenting med bildeformat på DVD'r (720x546), så DVD vil se ut som en dårlig komprimert AVI-fil på HD-tv'n. Da må du ha en dedikert DVD eller blu-ray spiller som oppskalerer selv. Endret 10. august 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå