Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med ny hardware

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt problemer med et Foxconn-hovedkort jeg har brukt i snart 2 år, med at dette ikke hadde drivere til USB'er, og at det heller ikke fantes noe som kunne fikse dette. Jeg har prøvd utallige forsøk på å få fikset dette, noe som bare har vært tidkrevende. For å bli kvitt disse problemene, kjøpte jeg meg et MSI Platinum X48C, noe som virket greit for noen måneder siden. Det tok sin tid før jeg installerte hardwaren, men omsider kom dagen da jeg prøvde å installere 2x2048 MB RAM(OCZ 1000 Mhz) og Intel Quad Core 2,33 Ghz. Legg merke til at jeg prøvde et headset tidligere i går på Vista 64bit, som fungerte alldeles bra, til tross for at mikken fungerte på en bærbar, men ikke på den stasjonære PC'en, selv om minijack inputportene på dataen fungerer.

Da jeg først startet opp dataen med den nye hardwaren:

*Mist 1000w PSU(litt vanskelig å stille inn kablene siden det er 10 forskjellige outputs på baksiden av strømforsyningen, der man plugger inn diverse løse kabler til den bruken man ellers har av data)

*2x2048 1000Mhz OCZ RAM

*MSI Platinum X48C

*Intel Quad Core 2,33Ghz CPU

*Geforce 8800GTS 320Mb Gainward GPU

* - Seagate 1TB 32Mb Cache HDD

- Panasonic 160GB 8Mb Cache HDD

Jeg starta dataen på vanlig måte, og kom gjennom en standard prosedyre der jeg ble spurt om å boote fra CD eller harddisk, men på en litt mer uvanlig måte. Jeg boota fra harddisken, og kom rett inn på dataen sånn den var før jeg installerte den nye hardwaren. Det var som å teste ut sin nye data; USB'ene fungerte ikke, og Razormusen jeg har kjøpt fungerte da ikke pga USB-drivere som mangler. Uansett, jeg valgte å starte maskinen på nytt. Denne gangen starten maskinen opp, men jeg fikk ikke noe bilde på skjermen. Skjermen reagerte heller ikke. I steden for å starte opp, satt dataen fast i en endeløs loop der den restarta seg 3-5 sek etter at dataen skrudde seg på. Jeg er ikke sikker på hva det skyldes, men det hjelper ikke å koble fra HDD og CD-rom, noe som har fungert for noen. Kameraten min opplevde noe liknende med et hovedkort han kjøpte rett etter jeg kjøpte dette(noe som var for noen få måneder siden), og sendte det inn som DoA. Han fikk et nytt hovedkort. Men nå er jeg litt mer av den usikre sorten, fordi det virket som at hovedkortet fungerte en gang på starten. Virket sånn for kameratene mine også. Om dere trenger ytterligere info, skal jeg prøve så godt jeg kan å representere meg selv :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type minne er det snakk om da? DDR2 eller DDR3? Jeg har aldri hørt om 1000 MHz minne, hadde du sagt 1066 MHz hadde jeg vært med. Hvis det er 1066 MHz DDR2 minne du har, så støtter ikke hovedkortet den frekvensen, støtter kun opp til 800 MHz DDR2 1,8V minne. Og det støtter DDR3 opp til 1600MHz 1,5V.

Og så vidt jeg skjønner, så må du sette inn de to DDR2/DDR3 Turbo kortene for at hovedkortet skal virke. Har du DDR2 minne, må du sette turbo kortene inn i minne slot 2 og 5, har du DDR3 minne må du sette turbo kortene i minne slot 1 og 4.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Hvilken type minne er det snakk om da? DDR2 eller DDR3? Jeg har aldri hørt om 1000 MHz minne, hadde du sagt 1066 MHz hadde jeg vært med. Hvis det er 1066 MHz DDR2 minne du har, så støtter ikke hovedkortet den frekvensen, støtter kun opp til 800 MHz DDR2 1,8V minne. Og det støtter DDR3 opp til 1600MHz 1,5V.

Og så vidt jeg skjønner, så må du sette inn de to DDR2/DDR3 Turbo kortene for at hovedkortet skal virke. Har du DDR2 minne, må du sette turbo kortene inn i minne slot 2 og 5, har du DDR3 minne må du sette turbo kortene i minne slot 1 og 4.

Ok, jeg vet det er DDR III.

Og som du sa, så er de på 1066 Mhz. Det skal ikke være noe gærent med dette, siden komponentene er støttet.

For å være helt ærlig, så har ikke de turbokortene noe å si for om dataen starter eller ikke. Jeg var inne på desktopen en gang etter jeg skifta hardware, og da virket det som jeg var inne på den gamle dataen, og jeg hadde fortsatt ikke tilgang til USB. Da jeg restarta dataen, begynte den å gå i en endeløs loop der den restarter seg selv hvert 5. sekund.

Virket som at BIOS'en til det gamle hovedkortet ligger igjen på det nye. Så om jeg setter i det gamle, starter på nytt med den gamle hardwaren, så setter inn det nye igjen for så å installere Windows bootet fra CD, enn å boote fra HDD, så kan dette være en løsning

Endret av Thor-Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...