Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server hjemme-koble til på skolen?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har tenkt å sette pcen min hjemme som server (proxy,vpn?)

Ågså tenkte jeg å koble til denne pcen på skolen. Hvilket program eller hva skal jeg gjøre for å få dette til å fungere?

Skolen har en proxy server, blokkerer mange sider og porter til programmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oversettelse: Jeg vil bruke skolen sin internettlinje til å laste torrents for alt den er verd.

Nei, hva har dette med saken å gjøre? Skoler blokkerer ofte de fleste porter, og da kan det være fint å rute trafikk via hjemme-PCen. Å laste ned torrentene over f.eks. VPN er bare idiotisk: Det vil ikke gå noe kjappere enn hva hjemme-linjen klarer, og da er det like greit å bare sette opp fjernadministrasjon av torrentene.

Lenke til kommentar
Nei, hva har dette med saken å gjøre?

Skolen sin linje = de kan så å si gjøre hva de vil. Pluss at jeg tror de ikke vil være med på at linjene brukes til noe ulumskt.

Skoler blokkerer ofte de fleste porter, og da kan det være fint å rute trafikk via hjemme-PCen.

Og de gjør dette av en grunn kan jeg tro. Har de programmvare som krever bruk av en spesiell port kan de spør sysadmin om å åpne porten. (torrent not included)

Å laste ned torrentene over f.eks. VPN er bare idiotisk.

Helt enig i den, sett på en kø hjemme å vent til du kommer hjem...

Endret av emva
Lenke til kommentar

Det er mange positive aspekter med å ha en SSH-tunnel mot hjemme-PCen: Tilgang til dine lokale filer og maskininnstillinger og aksess til diverse IP-restriktive tjenester (f.eks. enkelte tidsskrift-abonnement), samt at aktiviteten din er kryptert. Utfra trådstarters innlegg er jeg enig i deg at det ikke virker til at disse egenskapene er hovedintensjonen.

semtex: RDP er unødvendig tungvint og båndbreddekrevende hvis hensikten bare er å rute trafikken via hjemme-PCen. Dessuten er det vel ikke alle utgaver av Windows som har RDP integrert?

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Jeg har hørt om VPN, men det er kansje ikke noe god løsning?

Ånei, jeg skal ikke bruke skolens internettlinje til nedlastning av torrents

Jeg kjører windows xp pro SP3 på pcen hjemme..

Jeh har også tenkt å la noen kammerater å bruke pcen hjemme hvis det er mulig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg tror trådstarter blir nødt å forklare hva det er han ønsker her.. :p For her er det mange forskjellige tolkninger.

Lenke til kommentar

Det er egentli tenkt å bruke hjemme pcen som server, og på skolen kobler jeg meg til med en bærbar pc. Det vil bli brukt mest til weblesing, da skolen blokkerer mange sider..

Det er ikke snakkk om RDP

Planen er å route trafikk gjennom hjemme-pcen. Har også hørt at det går an å sette opp Proxy-server på hjemme-pcen, spørsmålet er: hvordan?

Lenke til kommentar
Det er egentli tenkt å bruke hjemme pcen som server, og på skolen kobler jeg meg til med en bærbar pc. Det vil bli brukt mest til weblesing, da skolen blokkerer mange sider..

så om du ikke har en hjernedød lærer merker han det rimelig raskt og du mister nettet helt :D

Lenke til kommentar
Det vil bli brukt mest til weblesing, da skolen blokkerer mange sider..

Da spør du de som administrerer nettet om å åpne for de sidene.

Er det slike sider som fjesbok og mittrom kan du bare glemme det, særlig hvis det er ungdomsskole eller nedover

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

C'mon, dersom dere innehar kompetanse til hjelpe fyren så kan dere gjerne gjøre det i mine øyne. Det er ikke vår jobb å være moralske voktere, det får andre ta seg av. Og dersom han blir tatt for det på skolen så får det være hans eget ansvar. :)

Lenke til kommentar

Det du vil er bare å surfe nettet mens du er på skolen?

Det er egentlig nettlinja hjemme du vil bruke, ikke "serveren" direkte.

Da er linux+ssh antagelig lettest. kan kjøre putty og mappe en local port mot tunellen og så sette opp denne som proxy. google etter "http over ssh + putty" så finner du et par guider.

Evt så kan du gjøre det til et lite prosjekt å sette opp en proxy, f.eks squid.

Lenke til kommentar
C'mon, dersom dere innehar kompetanse til hjelpe fyren så kan dere gjerne gjøre det i mine øyne.

de fleste som jobber med drift etc er vell lite intresserte i hjelpe brukere til sånt :)

men er som du sier hans eget ansvar, om han mister nettet permanent eller i verste fall om har noen tidligere advarsler retten til bruke pc totalt er konsekvenser som han må leve med.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg skjønner at folk som jobber med IKT-drift ikke er intressert i å hjelpe, men er totalt unødvenig å komme inn i tråden bare for å fortelle at "jeg har iallefall ikke tenkt å hjelpe deg".. :)

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

En løsning jeg tidligere benyttet meg av var noe ala dette:

Hjemme:

SSH-server på pc

VNC-server på pc

På skole:

SSH-klient(putty med tunell)

VNC-klient

Slik kunne jeg fjernstyre pc'n min hjemme, og dermed surfe på alt av nettsteder. Flash og sånt fiksfakseri gikk selvfølgelig ikke, da er en proxy å foretrekke.

Kjørte SSH-serveren på port 80, som naturligvis ikke var blokkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Ehh... Det er vel unødvenig å fjernstyre maskinen for å surfe annonymt. Det er vel bare å sette opp rette instillinger i Firefox å bruke SSH-Tunnel uten VNC. Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...