Javablues Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Hei alle! Beklager hvis det allerede ligger en løsning ute for mitt problem, men jeg har ikke sett noen etter å ha skummet igjennom forumet. Jeg har laget en ny partisjon for å prøvekjøre Win 7. Problemet kommer når jeg skal formatere. HD'en er en WDC WD5000BEVT-22ZAT0 som er delt i 2 nærmest like store deler (C og D), filsystem: NTSF. Den nye partisjonen som er tatt fra "D" blir tildelt stasjonsnavn "E" av "veiviseren for nytt enkelt volum". Når jeg kommer til "formatering" er det huket av for: "Formater dette volumet med følgende instillinger": Filsystem: NTSF Størrelse på tildelingsenhet: Standard Volumnavn: Nytt volum Jeg huker ikke av for "hurtigformater" eller "Aktiver fil- og mappekomprimering" Når jeg nå forsøker å få veiviseren til å fullføre, kommer det et varselvindu som forteller meg at operasjonen jeg har merket konverterer merkede standarddisker til dynamiske disker, og at dette kanskje ikke er så lurt. Når jeg likevel klikker ok for å fortsette, kommer følgende feilmelding: "De dynamiske diskene støttes ikke av dette OS (Vista home premium). Så til mitt spørsmål: hvorfor blir det nye volumet konvertert fra standard disk til dynamisk. Jeg har gått igjennom veiviseren mange ganger nå, men kan ikke finne noen innstilling for å unngå det. Takknemlig for hjelp. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Legg ut et bilde av din Diskbehandling, så kan vi se hva du har. Lenke til kommentar
Javablues Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Åssen gjør jeg det? Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Jeg bruker XP x64 , men tror fremgangsmåten er ganske lik : Start > kontrollpanel > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management (diskbehandling). Eksempel på diskbehandling: Nå kan du høyreklikke på f.eks partisjon N , og velge å formattere den. Lenke til kommentar
Javablues Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Beklager dumt spørsmål ovenfor. Her er et par bilder. Var det dette du var ute etter Hårek? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Problemet ditt er at du allerede har 4 partisjoner. Da er det ikke mulig å lage flere. At den kan tilby seg å omgå problemet ved å konvertere til dynamisk disk var jeg ikke klar over. Men tror ikke jeg vil anbefale det. Lenke til kommentar
Javablues Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Problemet ditt er at du allerede har 4 partisjoner. Da er det ikke mulig å lage flere. At den kan tilby seg å omgå problemet ved å konvertere til dynamisk disk var jeg ikke klar over. Men tror ikke jeg vil anbefale det. Aha! Det var jeg ikke klar over. Bare å glemme hele greia da... Takker og bukker for svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Vil bare nevne at det er et alternativ: du kan kopiere alle filene på D: over til en annen disk (ekstern), og slette den partisjonen. Så kan du opprette en ny partisjon av alt det utildelte, men det må da være en 'Utvidet' partisjon, ikke 'Primær'. Da kan du lage så mange logiske partisjoner du vil. Om dette lar deg installere Win7 er jeg derimot ikke sikker på. Husk også at det kan være problematisk å gå tilbake fra dual-boot etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå