Gå til innhold

[Løst]Formatering av ny partisjon

Anbefalte innlegg

Hei alle! Beklager hvis det allerede ligger en løsning ute for mitt problem, men jeg har ikke sett noen etter å ha skummet igjennom forumet.

Jeg har laget en ny partisjon for å prøvekjøre Win 7. Problemet kommer når jeg skal formatere.

HD'en er en WDC WD5000BEVT-22ZAT0 som er delt i 2 nærmest like store deler (C og D), filsystem: NTSF.

Den nye partisjonen som er tatt fra "D" blir tildelt stasjonsnavn "E" av "veiviseren for nytt enkelt volum".

Når jeg kommer til "formatering" er det huket av for: "Formater dette volumet med følgende instillinger":

Filsystem: NTSF

Størrelse på tildelingsenhet: Standard

Volumnavn: Nytt volum

Jeg huker ikke av for "hurtigformater" eller "Aktiver fil- og mappekomprimering"

Når jeg nå forsøker å få veiviseren til å fullføre, kommer det et varselvindu som forteller meg at operasjonen jeg har merket konverterer merkede standarddisker til dynamiske disker, og at dette kanskje ikke er så lurt.

Når jeg likevel klikker ok for å fortsette, kommer følgende feilmelding: "De dynamiske diskene støttes ikke av dette OS (Vista home premium).

Så til mitt spørsmål: hvorfor blir det nye volumet konvertert fra standard disk til dynamisk. Jeg har gått igjennom veiviseren mange ganger nå, men kan ikke finne noen innstilling for å unngå det.

Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker XP x64 , men tror fremgangsmåten er ganske lik :

Start > kontrollpanel > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management (diskbehandling).

Eksempel på diskbehandling:

Nå kan du høyreklikke på f.eks partisjon N , og velge å formattere den.

s13.png

Lenke til kommentar
Problemet ditt er at du allerede har 4 partisjoner. Da er det ikke mulig å lage flere.

At den kan tilby seg å omgå problemet ved å konvertere til dynamisk disk var jeg ikke klar over. Men tror ikke jeg vil anbefale det.

Aha! Det var jeg ikke klar over. Bare å glemme hele greia da...

Takker og bukker for svar.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at det er et alternativ: du kan kopiere alle filene på D: over til en annen disk (ekstern), og slette den partisjonen. Så kan du opprette en ny partisjon av alt det utildelte, men det må da være en 'Utvidet' partisjon, ikke 'Primær'. Da kan du lage så mange logiske partisjoner du vil.

Om dette lar deg installere Win7 er jeg derimot ikke sikker på. Husk også at det kan være problematisk å gå tilbake fra dual-boot etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...