Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN, Lokalt Nettverk ?

Anbefalte innlegg

Hei, henvender meg ærbødig til den Norske Elite igjen.......

Det gjelder oppsett av et enketl?, lokalt nettverk imellom 2-to Pc`er.

Ja, jeg har søkt på internett, søkt på HW.no, o.s.v, men......Det jeg trenger er et enkelt oppsett mellom disse 2-to Pc`ene..

Begge kjører på windows 98.

Har krysset kabel, ca 20 meter (Cat5), Accton 10/100 Mbit Nettverkskort..

Har installert det, men...lagt til alle protokoller, (trodde) jeg. Den maskinen på loftet finner seg selv, men det er alt, har prøvd å "pinge" de, men...ikke noe resultat..

Så det jeg trenger er en enkel, ABC forklaring, som til og med jeg kan forstå.

Så, vær vennlig å forstå at jeg har prøvd diverse side på nett, men...

Så jeg håper noen av Dere kan forklare meg det, "step by step"

På forhånd Takk For all hjelp som jeg kan forstå.

PS: Selvom jeg er Pappa til to små, så er ikke min Engelsk mer enn at..Helst ikke noen Engelske side, med masse fagutrykk..

MVh

Wild Berries

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd den på HW.no siden, men den virket ikke ?...

Ja, jeg er Grønn..

Når jeg logget på den PC-World siden, så fikk jeg bare opp en side, ikke noen fortsettelse ??... :shrug:

Det som er, at den Pc`en på Loftet, finner seg selv, men den Pc`en som står her nede, ja den finner ikke seg selv, og selvfølgelig ikke den andre...forøvrig finner ikke den som står på loftet noen andre enn seg selv... :cry::shrug:

Ja, jeg forsøkte med alle protokoller, la inn Ip adresser, submask, alt..,men...

Jeg Takker Deg så langt Lars C, men.. som skrevet jeg er Grønn... :oops:

Håper på flere seriøse svar, slike som Lars C har gitt meg..

PS: Har ikke gitt helt opp, men...

:roll:

Atter en Gang, Takk til Dere som tar Dere bryet med å avhjelpe meg med dette problemet !

:o

Lenke til kommentar

Hei.

Er du helt 100% på at du har ftt deg en "krysset" nettverkskabel og ikke en Vanlig "Patch"kabel??

------

Du kan ta og gjøre en " nett oversikt" for å se om du finner noen maskiner i nettverket ditt... Selv om ikke du får det til å virke så skal du kunne se ( finne ) den andre maskinen...

Klikk på Start

Klikk på Kjør

Skriv: Command

Skriv: net view

Nå vil du kunne "se" de andre maskinene i ditt nettverk selv om de ikke er konfigurert korekt....

-------

Finner den maskinen du ikke får i nettet er det bare innstilingene dine det er noe galt med....

finner den ingen er det kabelen...

Lykke til.

Lenke til kommentar

et oppsett kan være at du setter ip til 192.168.7.1 på den ene maskinen og ip 192.168.7.2 på den andre.

subnett mask skal da være 255.255.255.0 for begge

Du bør heller ikke ha andre protokoler enn tcp/ip installert.

Når du klarer å pinge den andre maskinen så er tcp/ip satt riktig opp og du går da videre til feks sharing.

den maskinen som er på loftet bør finne seg selv ellers har du sansynligvis en del problemer med de instillingene der. Sjekk at nettverkskort og kabel er riktig satt opp og koblet riktig. Krysset kabel er vel viktig ja og den er vanligvis gul. Har oxo sett at vanlig tp kabel er gul oxo men den skal være hvit.

Lenke til kommentar

Fargene på kabelen har ingen ting med saken å gjøre...

Skjekk kabelen i begge ender, hold enden på kabelen med den "tappen" ned å se om de lederene i pluggen har samme fargerekkefølge.

Er fargene lik er det en vanlig kabel, dersom 1og3 + 2og6 er byttet om er det en krysset kabel. Hvordan den skal vere koblet ser du her.

Lenke til kommentar

Dere alle, så langt.

Oppdatering fra min side..

Den på loftet er Ok, for opp alt.., pinger seg selv, og Command+ view helt topp. :D

Når det gjelder StuePc`en så..Command gir følgende feilmelding 3787.(du må logge på for å kunne logge på). :roll:

Innloggings vinduet på Loft Pc`en er med "nettverks" logoen, mens den stue maskinen logger på med windows logoen.

Begge er satt opp med "Work" som gruppe.

Begge har delte mapper.

Begge Nettverkskort virker. (Accton EN1207d-TX), har lys i alle ender.

Kabelen er Ny, krysset kabel og målt hos min lokale Pc Butikk, med meg som vitne....

Så... :shrug: ?

Takker atter en gang.

PS: Håper dette kan gi Dere flere Clues ?

MVh

WB

PPS: Nå er jeg virkelig grønn. :yes:

Lenke til kommentar

uhm.. trodde du burde sette i alle fall nettmasken ned til 255.255.248.0 med en addresse som er 192.168.7.x kan hende jeg har feil... men det er i alle fall sånn vis du tenker deg et 32 bit system som faktisk ip 4 er bygd på så jeg har ikke andre anbefalinger at du kjører 192.168.1.x addresse prøv dette sjekk da.

fordi du kan hende du egentlig ser bare 192.168.1.x nettet i stede for det rikitge subnettet du er på verdt ett forsøk lærer forsatt en del om tpc ip og addresser..

Lenke til kommentar

umh, har du prøvd å sette korrekt klinet for windows under nettverk? Der som listen over innstallerte protokoller og kort er, litt under kan du velge forskjellige måter å logge deg på. Jeg hadde valgt "Klient for Microsoft-nettverk" på begge maskiner, men det kan godt være "Windowspålogging" eller Familie-pålogging" fungerer. Men sørg for at begge maskinene har samme da.

Det aller enkleste er jo bare å innstallere NetBEUI (en protokoll), da er det bare å koble seg opp mot maskinnavndelt område (evt. bla gjennom "Andre maskiner"). Ihvertfall mye enklere en TCP/IP hvis du kun skal ha en enkel fildeling mellom maskinene.

Lenke til kommentar
uhm.. trodde du burde sette i alle fall nettmasken ned til 255.255.248.0 med en addresse som er 192.168.7.x kan hende jeg har feil... men det er i alle fall sånn vis du tenker deg et 32 bit system som og addresser..

Helt riktig, du tar feil ;-)

Raskt forklart, ip adressen består av 32 bit, der en del er nettverks-id og den andre delen er host-id

Dersom du har en subnet maske på 255.255.248.0, tilsvarer det binært:

1111 1111.1111 1111.1111 1000.0000 0000

Da får du 2^11-2 = 2045 maskiner på hvert subnett. Uansett, 192.168.x.x er beregnet på private klasse C nettverk. 255.255.248.0 er en oppdelt (eller subnetta :-)) klasse B maske. Du skal ikke bruke annet enn 255.255.255.x som maske på klasse C.

Klasse C går fra 10xx xxxx til 1011 1110

Ok, dette ble jammen rotete, men spør om det skulle være noe...

Lenke til kommentar

Takk for alle disse gode tips og råd jeg har fått ! :woot:

Men, etter litt leting, på de fora jeg kunne finne, som omhandlet Lan fant jeg ut at jeg tar turen til vår lokale Pc`shappe.

En av De mer oppegående Service Teknikerne sa seg villig. Vedkommende holdt på i ca 1.5 timer og summen ble... 770 Nok.

Men fikk han det til....Nope. :shrug:

Jeg nevnte ved etpar annledninger på han om Firewall`en..Men det tok han ikke til følge... :evil: Selvom om jeg er grønn..så kan jeg og skifte farge.. :p

Jeg ble selvfølgelig lei av alle omstartene. Reiste hjem, skrev elegant Format C:... :o

La alt inn på nytt igjen......Var oppe å gikk med Lan, helt til jeg installerte Firewallen.. DA var det gjort.. :x

Så nå skruer jeg den av, og unga kan spille mot hverandre :D

Forøvrig er Firewallen av type ZoneAlarm.

Men, Takker for innsatsen til Dere alle som tok Dere bry..

MVh

WB

Lenke til kommentar

Zonealarm kan du fint bruke, med noen små instillinger

Åpne zonealarm

gå til menyen "firewall", klikk på arkfanen "zones", klikk på "add" knappen nede til høyre, og velg "IP adress". Så velger du zone = trusted

IP adress = 192.168.x.x (adressen til den andre maskinen din) Description = What ever.. Trykk "OK".. Da er det bare å kjøre safe .. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...