Gå til innhold

Dali Concept 6 og Cerwin Vega ve-12 med NAD C372

Anbefalte innlegg

Ut i fra tech-spec ryker nok ørene dine før høyttalere, men vær som nevnt forsiktig, det kan hende du har lyst til å ha hørsel senere også.. Det første som ryker er oppfattelsen av diskant og de høyere frekvenser, slik at du går gradvis ned fra 20k hz som øverste grense for oppfattede lydsignaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki, Men som beskrevet før i tråden så blir det mye jobb med selging av concept 6 osv.. Men vis jeg hadde kjøpt meg en god sub forsiden av hadde dette vært like bra som bare concept 8? Jeg må ned en dag og høre..

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Har lest litt om den dere XTZ 99 W10 subwooferen. Hadde den vært noe? Har lest litt tester også der får den godt kritikk.. Men hva burde jeg gå for på ett rom på litt over 10 kvadrat? 10 eller 12 tommer suben? Jeg vil ha så dyp bass som mulig, Og at den er stram og presis. Ville 12 tommeren blitt for sterk inne på ett så lite rom som jeg har?

Er det noen som har en av disse subwooferene som kan komme med litt fakta hvordan de låter?

Takker for svar..

Lenke til kommentar

Har selv 10" og bruker den nå i et rom som er ~20kvadrat og mer enn halvt volum så detter ting ned fra veggene :p Er veldig bra punch i den samtidig som den har null problem med å holde følge. Og til den prisen så synes jeg at den er et veldig godt valg.

Lenke til kommentar
Som regel - ingen fasit - er 8" kjappere enn 10", i et såpass lite rom vil en 8" gitt de samme forutsetninger som en 10" i de fleste tilfeller låte best.

Om det er samme forsterker i de ville jeg gått for 8".

Påstår du at eit 8" element er kjappare enn eit 10"

Lenke til kommentar

Ble du sinna?

Ja, jeg gjør det, men som jeg skriver så er ikke det et fasitsvar, men en generell regel. Større masse, og overflate, vil, ceteris paribus, kreve mer krefter for å bevege på en kontrollert måte. Det avhenger av mange faktorer, som slaglengde på elementet, q-faktor, hvor stivt opphenget er.

Ikke enig?

Lenke til kommentar
Ble du sinna?

Ja, jeg gjør det, men som jeg skriver så er ikke det et fasitsvar, men en generell regel. Større masse, og overflate, vil, ceteris paribus, kreve mer krefter for å bevege på en kontrollert måte. Det avhenger av mange faktorer, som slaglengde på elementet, q-faktor, hvor stivt opphenget er.

Ikke enig?

Neida, ikkje sinna :)

Gidder ikkje forklare noko andre har forklart før meg. Siterer derfor berre Epifant:

-En Seas L26RFX/P (10-tommer) har en Sd på 330 cm2 og Mms på 53 gram.

-En Seas L18RNX/P (6-tommer) har en Sd på 126 cm2 og Mms på 13.6 gram.

Om vi omsetter det til et praktisk eksempel vil det tilsvare omtrent det samme som at du og en kompis skal løpe om kapp med hver deres ryggsekk. Du er 10-tommeren, og din ryggsekk veier 53 kilo, men du skal bare ned til postkassa og tilbake. Ryggsekken til kompisen din, som er 6-tommeren, veier derimot 13,6 kilo, men han må løpe helt ned til hovedveien og tilbake for å utføre samme mengden arbeid. Hvem er kjappest...?

Det spiller uansett svært liten rolle hvem som er kjappest, dersom oppgaven kun består av å løpe den bestemte distansen to ganger i timen. 50 hz er og vil alltid være 50 hz, og så lenge magnetsystemet klarer å dytte membranen inn og ut 50 ganger per sekund vil det gjøre jobben sin. Hverken mer eller mindre

Enig?

Lenke til kommentar

Vet noen ca, Hvor lang tid det tar før jeg får NAD'n tilbake fra reprasjon? Leverte den inn lørdagen for 2 uker siden. Men repratøren skulle ha 1 uke fri så han begynte mandagen denne uken. Vil jeg kunne få den igjen straks?

( Dere vet sikkert ikke når den kommer men om noe ca vet når, Jeg er ikke så kjent med leveringstidene til Hifiklubben)

Lenke til kommentar
Når jeg leverte inn min NAD så gikk det 3! Ja, 3 måneder før jeg fikk den igjen... Sendte de 5 purringer på mail og fikk ikke svar på 1 av de.

Har ikkje du telefon du? Selvfølgelig uakseptabel lang reparasjonstid, men når du ikkje får svar på mail er det lov å prøve å ringe :)

1i1i1i1i1: Men det tar nok fort 2-3-4 veker.

Lenke til kommentar
Ble du sinna?

Ikke enig?

Neida, ikkje sinna :)

Gidder ikkje forklare noko andre har forklart før meg. Siterer derfor berre Epifant:

-En Seas L26RFX/P (10-tommer) har en Sd på 330 cm2 og Mms på 53 gram.

-En Seas L18RNX/P (6-tommer) har en Sd på 126 cm2 og Mms på 13.6 gram.

Om vi omsetter det til et praktisk eksempel vil det tilsvare omtrent det samme som at du og en kompis skal løpe om kapp med hver deres ryggsekk. Du er 10-tommeren, og din ryggsekk veier 53 kilo, men du skal bare ned til postkassa og tilbake. Ryggsekken til kompisen din, som er 6-tommeren, veier derimot 13,6 kilo, men han må løpe helt ned til hovedveien og tilbake for å utføre samme mengden arbeid. Hvem er kjappest...?

Det spiller uansett svært liten rolle hvem som er kjappest, dersom oppgaven kun består av å løpe den bestemte distansen to ganger i timen. 50 hz er og vil alltid være 50 hz, og så lenge magnetsystemet klarer å dytte membranen inn og ut 50 ganger per sekund vil det gjøre jobben sin. Hverken mer eller mindre

Enig?

Vi er i grunn enige, vi bare sier det på forskjellig måte. Du legger til grunn ulike forutsetninger, jeg legger til grunn like forutsetninger. Ergo er vi enige, men vi brukte to forskjellige situasjoner som eksempel.

Lenke til kommentar

Hei!

Fikk den overaskende igjen i dag :) Reprasjonen var på 1500 kr som jeg IKKE hadde forventet meg men men..

Testet daliene nå det er en drøm øg høre på de med den forsterkeren, Mye bass trøkk for og være 6,5" bass.

Jeg er iallefall fornøyd :)

Trenger jeg og ha Soft Clipping på når jeg spiller høyt?

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Har ett lite spørsmål. Det finnes jo en grense på hvor høyt Concept 6 kan spille men jeg er bare redd jeg skal sprenge ett eller annet element. Nå jeg skrur volumet på rett under halv syntes jeg de sier det "Holder".

Men dette er i grunden ikke så utrolig høyt egentlig, Eller er det bare meg som innbiller meg at de ikke vil mer? Jeg kjenner ikke disse høyttalerene så godt da jeg nettopp har fått testet de..

Jeg har bassen på nesten fullt kan det være det? Isåfall er det innbilling eller er det sannheten. Det er ikke det at de går lavt men vis jeg en gang skulle kose meg med Uhyrlig høyt så hadde det vært fin. Men jeg kan jo ikke forvente så utrolig mye med 6,5" bass heller da, Det vet jeg :) (Forresten jeg driver de med en NAD C372..)

Jeg er veldig fornøyd med dette høyttalerparet når det gjelder bass osv.. :)

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...