1i1i1i1i1 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Hei. Jeg fikk For noen dager siden Dali Concept 6 av min bestefar da han skulle oppgradere, Pluss at jeg nå skulle til og kjøpe Cerwin vega VE-12F når de kom inn på lageret. Men iallefall, Jeg vet at jeg kan bruke 2 par høyttalere på C372'n men vil dette være lurt? Vil Daliene klare og bli drevet at C372 på ganske høyt volume? Vil forsterkeren klare og drive de 2 parene? Det jeg lurer på er at jeg ikke skadder noe vis jeg skrur opp volumet.. Jeg regner jo med at Daliene ikke tåler så mye som Cerwin Vegaene.. Takker for svar Endret 8. august 2009 av 1i1i1i1i1 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Mitt råd: Kansellerer CV, bruk Concept 6 til du ønsker å trå oppover stigen, og bruk penger fra salget av Concept 6 samt pengene du sparte på å ikke kjøpe CV til å kjøpe noen ålreite høyttalere. Å kjøre to par, CV og Dali, har utelukkende ett poeng: Å ta opp mest mulig gulvplass. Tror heller ikke at strømforsyningen vil takle det over tid, slik at den blir varm. Men - nå vil jeg aldri anbefale CV, Dynaudio, Proson eller tilsvarende store "fest-høyttalere", med mindre du er på jakt etter et anlegg som utelukkende skal tas frem til fest. Skal du høre på musikk finnes det uanstendig mange alternativer, i samtlige prisklasser, med unntak av pakkepriser på 2k og nedover. Da skal du ha flaks på brukten, men du vil fremdeles finne mange alternativer som er bedre. Om det eneste som teller er volum så er PA greit nok... Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Ok.. Men Daliene vil de tåle og guffe opp på høyt volume med NAD C372'n? er denne for sterk for høyttalerene? Er jo ikke så gøy at det sier''boff'' i elimentene. Tenker og få mest mulig bass ut av de så vil helst spille høyt med bass på rundt fullt Men iallefall takk for hjelpen du hjalp meg jeg skal holde meg unna cv høyttaleren men tror jeg går for en cv sub om en stund da Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 1. For sterk forsterker? Det er en teoretisk umulighet. For svak forsterker er det som tar knekken på elementer, ikke for sterk. Meningen med en forsterker er å kontrollere elementene slik at lydsignalet blir korrekt gjengitt. Om 50w holder kontroll i 100dB så trenger du 100w i 103dB, 200w i 106dB om jeg ikke surrer helt her. Poenget mitt er at du trenger mye krefter for å gjengi dynamikken (som nok uansett er drept av produsenter og miksere og lydteknikere på mesteparten av ny musikk) uten at høyttaleren skal vrenge pga manglende kontroll. Ergo - NAD'en blir heller for liten... (Jeg har selv 300/600w@8/4ohm, "max" på høyttalerne er vel 250w... Ingen problemer, bare masse dynamisk headroom.) 2. Om du kun er ute etter bass så kan du like gjerne kjøpe CV. For min del er jeg opptatt av at bass ikke skal være en grøtete rumlelyd uten definisjon og oppløsning, ergo så er CV den siste høyttaleren jeg ville dratt med inn i stuen. Concept 6 spiller bass, men etter hva jeg hører så ville jeg heller prøvd å bytte Concept 6 og litt penger mot Concept 8 eller om du får tak på B&W 605, som er semi-aktive, med innebygget forsterker til basselementene. Disse spiller faktisk veldig bra, og du får tak på et par for rundt 6k. Dette er uanstendig mye høyttaler og moro for pengene, og vasker gulvet med CV! Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Ok.. Men jeg er på en måte ikke bare opptatt av bass men at den er solid og litt dyp. Men som du sier kan jeg gå for noen Concept 8, Men det blir litt mye jobb med selging osv.. Men iallefall kunne jeg kjøpt en sub forsiden av for og få det litt fastere på en måte? Og hvilken sub ville man anbefalt? Jeg har ett rom på ca. 10-13 kvadratt. (Kunne gjerne gått for en Dali sub) Takker mye for svar Endret 9. august 2009 av 1i1i1i1i1 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Hvis jeg ikke husker helt feil så kan du kun kjøre enten kanal A eller B. Du kan ikke kjøre begge to samtidig. Behold Dali'ene og kjøp en XTZ 99 W10.16 eller W12.16. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Du kan selvfølgelig kjøpe en sub, men test først. Det kan fint hende at du blir fornøyd med Concept 6, så kan du spare opp litt penger til du har råd til et par større høyttalere, som nok uansett trenger mer rom og luft for å spille bra. Et lite triks om du har for lite bass er å sette høyttalerne nærmere frontveggen, men dette går på bekostning av holografi (dybde i lydbildet) og presisjon, altså å "plassere" instrumenter og artister i lydbildet som blir malt foran deg, på frontveggen som er den du ser på mens du hører på musikk. Dali har jo også en Concept 10, men da er Lektor 8 et bedre valg, uansett, i den prisklassen er det andre ting jeg heller ville vurdert. Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Jeg syntes det er fint med bass og dette her i Concept 6'ne. Men Syntes jeg mangler LITT dybde i bassen. Men en sånn http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...woofer_sort.htm Sub ville den gjort en bra jobb på og jobbe bassen litt dypere? Har hørt ar Argon ikke akuratt er det beste merke men vet noen hvordan denne låter? Eller burde jeg gå en tusen lapp opp isåfall? Endret 9. august 2009 av 1i1i1i1i1 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Kjøp brukt.. Den der vil ikke gjøre mye bra. Litt ekstra rumling, men ikke spesielt med punch. Men - har du mulighet til å høre den hadde det vært bra, det er dine ører og smak som skal tilfredstilles her. Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Jeg har en tilgodelapp hos hifiklubben på 1000 kr skulle fått brukt den, Men kan se om jeg finner noe på bruktmarkedet. Tror du at CV sub hadde passet med Dali'ene? (Nå er det mine ører som hører men er dette noe populær kombinasjon?) Endret 9. august 2009 av 1i1i1i1i1 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Subwooferne til CV vil sikkert gjøre nytten, og jeg tror ikke du skal henge deg altfor mye opp i mine ørers oppfattelse. Jeg ville sett etter noe på brukten. Et gavekort på hifiklubben kan du bruke på et par gode hodetelefoner eller kanskje kabler, Van den Huul har en del gode kabler som er varme i lydsignaturen som nok vil passe greit til Dali, med mindre du synes lydbildet er mørkt og varmt nok fra før av. QED lager også gode kabler! Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Men hvordan er sånn ca forsjelden mellom Concept 6 og Concept 8. Spiller Concept 8 med mye mer bass og dynamikk eller bare litt? Spiller de mye høyere også? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg har ikke hørt veldig mye på Concept-serien, men dypere bass, og muligens høyere volum. Det er ikke alltid at størrelse og volum henger sammen. Hvor holder du til? Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Bergen. Hvis det var det du lurte på Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Dette er mitt forslag til videre "progress": 1. Stikk innom Hifiklubben i Bergen og hør på begge høyttalerne, gjerne også Lektor 8, som er en ypperlig høyttaler. 2. Vurder hva du eventuelt vil legge i noe mer, om du føler at det mangler noe, kan hende at en annen forsterker vil kunne drive Concept'ene bedre. Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 (endret) Ok.. Men akuratt nå driver jeg Daliene med en forsterker som ikke måler seg med NAD'n. Jeg sendte inn NADen på reprasjon forrige lørdag. (Får den vel snart igjen). Men jeg har ikke prøvd med NADen ennå så får bare vente og høre hvordan det blir med den.. Den jeg bruker nå er litt svak.. Endret 10. august 2009 av 1i1i1i1i1 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Svak forsterker er farlig.. Ikke spill høyt, du kan risikere å ødelegge elementer, og forsterkeren, så vent med de store testene inntil du har en skikkelig forsterker. Men, du kan ta turen til HFK uansett, kan hende at du lærer litt mer om forskjellene, slik at du slipper å lure. Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Vet noen forsåvidt hvor høyt concept 6 kan spille med C372 før man hører at høyttalerene ikke vil mer.. Jeg er ganske glad i høy volume Lenke til kommentar
thamule Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Vet noen forsåvidt hvor høyt concept 6 kan spille med C372 før man hører at høyttalerene ikke vil mer.. Jeg er ganske glad i høy volume Tru meg. Det høyrer du. Lenke til kommentar
1i1i1i1i1 Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Har du Dali Concept 6 eller lignende serie selv thamule? Endret 11. august 2009 av 1i1i1i1i1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå