Gå til innhold

Vifteguid

Gekki

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-08-29 21:46, tuffenuff skrev:

Du kobler bare ledningene på vifta inn og ut.. finnes i forsterkere.. hvis du har en så kan du vel ta den?

Jeg ville ikke ha gjort det. Disse potensiometrene er som regel ikke dimensjonert for mer enn maks en halv watt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-09-01 13:45, arnter skrev:

Flex har rett, og du bør ha en med riktig motstand i også! Og de i forsterkerne er ikke linere(non linear). Reostater til vifter tror jeg er linjere(linear),Eller tar jeg feil?

Jeg kan ikke se at det skal ha noe særlig å si om rheostatene er lineære eller logaritmiske. Hvis du f.eks. får 6, 9 og 12 volt ved rheostaten helt til venstre, midt på og helt til høyre med en lineær rheostat, vil du med en logaritmisk rheostat få cirka 6, 9.6 og 12 Volt (spenningsfallet øker logaritmisk).

Riktig motstand er veldig viktig. Til vifter bør en bruke en motstand på mellom 10 og 100 ohm (avhengig av antall vifter og størrelsen på dem), mens de fleste rheostater en finner i elektronikk er på mellom 470 og 10000 ohm.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei!

Jeg har det samme problemet.

Jeg har en rehostat som jeg skal koble til en vifte. Det hadde vært greit om det bare hadde vært to koblingspungt på rehostaten, men det er tre koblingspunkt på den, og det er kun to ledninger til vifta...Noen som kan forklare? Noen som har eller vet ett sted hvor man finner et koblingsskjema over hvordan det skal gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...