Gå til innhold

mobil Gps hvilken?

corsa91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann

Jeg er ute etter en gps men jeg vil ha en uten agps. Helst med touch skjerm. I tilegg bør den ha god kamera og god musikk spiller.

Det er det som er kravet mitt.

Takker på forhånd

Litt nysjerrig, hvorfor vil du ikke ha med A-GPS? GSM assistansen kan du vel alltids slå av? Jeg kan det på Nokia N82 iallfall.

Lenke til kommentar

Det er noen som tror at A-GPS er det samme som Nokia Maps osv. Dvs at de tror at telefonen laster alt av kart osv over internett, og at det dermed koster penger å bruke GPSn. Aner ikke hvorfor det er så mange som tror dette da jeg ser det blir skrevet og opplyst i nesten enhver tråd hvor dette kommer opp. Men jeg kan vel skrive det en gang til alikevel. A-GPS betyr at når du starter opp ett program som bruker GPS så vil den kun hente posisjonen til satelittene over internett. Dette er rundt 5 kb og det tilsvarer som regel rundt 5 øre ved en MB pris på kr 10. Selv i utlandet(Europa) med en MB pris på 40 kr blir det ikke mer enn ca 20 øre for hver gang du starter opp GPSn og den behøver hjelp til å finne satelittene. Det du får for denne lille prisen er en GPS som er klar til bruk etter kun få sekunder istedenfor ofte flere minutter på GPSer som ikke har A-GPS. Du kan også få kontakt og dekning innendørs med en GPS som har A-GPS. I tillegg kan dette også skrues av slik det ble nevnt Uluen over her.

Glemte å legge til at selv i Nokia Maps så trenger ikke det koste en kr å bruke programmet.

Du har mulighet for å laste ned alt du trenger gjennom en pc eller over wlan, og så skru av muligheten for at den skal laste ned noe som helst senere.

Endret av B1ny
Lenke til kommentar

2ball(s): Det er klart men med GPS i mobilen er det en dings mindre å ha med seg/lade.

B1ny: Ja, disse tingene er gjentatt gang på gang :)

A-GPS bruk koster minimalt å bruke, kan deaktiveres og brukes innendørs.

Det koster ikke noe å bruke Nokia Maps om man ikke trenger stemme som forteller om ruten. Kart kan lastes ned før man legger ut på tur så det trenger heller ikke bruke mobilnettet.

Lenke til kommentar

ok jeg har sansung s8000 Jet men den er på service for 3gang og da kan jeg velge. Jeg prøvde gpsen på den men det var ikke murlig å deaktivere agps. Har hørt at agps bruker mye siden jeg bruker kontantkort og at vanlig gps er mer korrekt.

Heisann

Jeg er ute etter en gps men jeg vil ha en uten agps. Helst med touch skjerm. I tilegg bør den ha god kamera og god musikk spiller.

Takker på forhånd

Litt nysjerrig, hvorfor vil du ikke ha med A-GPS? GSM assistansen kan du vel alltids slå av? Jeg kan det på Nokia N82 iallfall.

Lenke til kommentar
ok jeg har sansung s8000 Jet men den er på service for 3gang og da kan jeg velge. Jeg prøvde gpsen på den men det var ikke murlig å deaktivere agps. Har hørt at agps bruker mye siden jeg bruker kontantkort og at vanlig gps er mer korrekt.

Heisann

Takker på forhånd

Nei, det stemmmer overhodet ikke at A-GPS koster mye å bruke. Du skal heller være glad for at A-GPS faktisk finnes, nettopp pga det som B1ny skriver her.

Min N82 har installert alle kart over de landene jeg vil ha ved hjelp av Nokia Map Loader på pc og med tilkobling med USB-kabel.

Jeg har slått av tilgang til å hente noe mer data fra mobilnettet (som den heller ikke trenger nettopp fordi jeg har lagt inn kart via Nokia Map Loader).

Det eneste jeg har latt den få tilgang til er at den bruker A-GPS, som kun koster meg 2-5 Kb dataoverføring over mobilnettet ved oppstart av GPS. Dette for at den skal få en viss peiling på hvor den er ved hjelp av posisjonering med mobilmastene.

Og 2-5 Kb dataoverføring ved oppstart har hvem som helst råd til....garantert du også corsa91!

Lenke til kommentar

Da er det ok men noen tips til hvilken tlf jeg bør kjøpe. Har litt lyst på Samsung Jet men det er mange som har samme feilen som meg. Har også sett på Iphone 3GS men kameraet er ikke god nok

Heisann

Takker på forhånd

Nei, det stemmmer overhodet ikke at A-GPS koster mye å bruke. Du skal heller være glad for at A-GPS faktisk finnes, nettopp pga det som B1ny skriver her.

Min N82 har installert alle kart over de landene jeg vil ha ved hjelp av Nokia Map Loader på pc og med tilkobling med USB-kabel.

Jeg har slått av tilgang til å hente noe mer data fra mobilnettet (som den heller ikke trenger nettopp fordi jeg har lagt inn kart via Nokia Map Loader).

Det eneste jeg har latt den få tilgang til er at den bruker A-GPS, som kun koster meg 2-5 Kb dataoverføring over mobilnettet ved oppstart av GPS. Dette for at den skal få en viss peiling på hvor den er ved hjelp av posisjonering med mobilmastene.

Og 2-5 Kb dataoverføring ved oppstart har hvem som helst råd til....garantert du også corsa91!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...