unwill Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Hei, Hvor mange forskjellige tall fra og med 0 og til og med 999 er det som enten er delelig med 4, 9 eller 25 ? Jeg fikk et svar, stod et annet tall i fasiten, så bare lurer på hvem som har rett Mitt svar: 363 Fasiten: 361 Endret 8. august 2009 av unwill Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Er dette programmeringsoppgave? I såfall hvorfor stoppe på 999? Fristende å bare dele 999 på hhv 4, 9 og 25. Problemet er bare at det finnes tall som er delelig på to eller flere av de oppgitte tallene. Hva sier oppgaven om dette? Har du lov til å telle med et tall mer enn én gang? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Ikke programmeringsoppgave, men hvis du kan sjekke opp svaret mitt så er det jo helt greit Som du sier så kan man jo programmere det, telle fra 0 til 999, bruke modulo 4 == 0 også dobbelsjekke om tallet allerede er i lista. Men siden det er en matteoppgave så skal man jo vise utregningingen. Nedenfor viser litt av tankegangen min Finne ut hvor mange tall som er delelig med 4, 9 og 25 Trekke ifra de tallene som er felles mellom 4*9, 4*25, 9*25 og legge på tallene som er delelig med 4*9*25 to ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå