Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strekt muskel i hofta. Trenger hjelp til øvelser.

Liberum

Anbefalte innlegg

Hei!

Tror jeg har strekt en muskel i hofta ellerno, fikk hvertfall no helvettes vondt i hofta i går og klarer ikke å gå normalt :dontgetit: . Noen som vet hva jeg burde gjøre for å få det til å forsvinne fortest mulig? Øvelser eller lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Tror jeg har strekt en muskel i hofta ellerno, fikk hvertfall no helvettes vondt i hofta i går og klarer ikke å gå normalt :dontgetit: . Noen som vet hva jeg burde gjøre for å få det til å forsvinne fortest mulig? Øvelser eller lignende?

Om det er mer enn to døgn siden, bør du kjøre mye varmebehandling. Om du har en varmepute, så bruk den!

Som styrketrening kan du kjøre "Planken" (kan du den? Hvis ikke, så spør) på siden. For å øke bevegeligheten i leddet kan du også rotere det vonde beinet. Om du trener fotball eller noe, har du sikkert vært borte i den. Du står på det friske beinet og roterer det vonde. Altså opp, til siden og ned igjen om du forstår. Merker at denne var noe vanskelig å forklare, hvertfall 02.21 natt til søndag.

Ellers er tøyning bra. En form for "selv-massasje" er at du kan legge deg på siden med en tennisball el. under det vonde punktet. Da får du bra massasje der du har vondt.

Uansett vil jeg anbefale deg å kontakte en kiropraktor eller fysioterapeut. Med en kiropraktor er sjansen større for at du får bort årsaken til problemet, ikke bare symptomene. Ofte skyldes hofteplager feil i ryggen. En fysioterapeut vil være mer opptatt av å trene styrke. Personlig har jeg best erfaring med kiropraktorer. Naprapater kan også være bra. Et pluss er om de bruker Skanlab (varmemaskin). MEGET effektiv ved strekkplager. Sjekk gjerne dette før du eventuelt bestiller time. :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Terje M. Karlsen

Hei,

Ofte er det slik at når vi opplever at det er hofta som gjør vondt så er det faktisk sete og lårmuskulatur som er berørt. Men det er ikke godt å si før man får testet det noe som er ganske enkelt i fleste tilfeller. Manuell behandling med massasje, tøying og øvelser er ofte svært effektivt. Jeg er massasjeterapeut og kan hjelpe deg om du har behov for det.

Se her for mer info.

Mvh

Terje M. Karlsen Massasjeterapeut NMF

Hei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...