Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiskfeildiagnose - HJELP

Gjest Guest_Anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anonym_*

Hei!

Jeg skriver som anonym da jeg ikke vil gå ut "offentlig" med min psykiske diagnose eller fortid.

Uten å skrive for mye om min fortid kan jeg si så mye som at jeg for noen år siden da jeg var ganske ung fikk en psykisk diagnose jeg mener er fullstendig feil. Det dreide seg om tvangshandlinger og ting som "ticks" ble omtalt. Jeg har aldri fått noe behandling eller oppfølging og føler dette er bevis nok for at diagnosen er feil, da jeg er en fullstendig oppegående og selvstendig ung mann den dag i dag. Uansett, grunnen til at jeg skriver her er fordi jeg er bekymret for at dette er noe som kan slå tilbake på meg, da det sikkert står i noen offentlige papirer. Jeg har prøvd å legge det bak meg å fortrenge det, men jeg er nervøs nå som jeg skal søke høyere utdanning.

Jeg kan ikke forestille meg at noen med diagonisert tvangshandlinger kan bli feks yrkesmilitær, flyger, akuttlege, politi osv osv osv. Er det tilfellet at slike skoler vil få innsyn i mine papirer når jeg søker? I såfall hvordan skal jeg gå fram for å få fjernet det? Jeg setter pris på om de som "synser" rundt temaet spesifiserer at de ikke vet sikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har vært innlagt i sykehus eller i kontakt med en poliklinikk eller gått i behandling hos helsepersonell med offentlig autorisasjon (som lege eller psykolog), så plikter disse etter loven å føre journal over undersøkelser og behandling du har mottatt. Normalt vil det også være en diagnose i journalen din. Disse opplysningene skal oppbevares slik at andre ikke får innsyn i dem. Det er forbundet med straffeansvar å bryte taushetsplikten, og regnes som uhørt av helsepersonell.

Det finnes i dag ikke noe system eller måte der for eksempel en skole eller liknende kan få ut slike helseopplysninger uten ditt samtykke.

Ved vurdering av opptak til visse utdanninger tas det tester og intervju av søkeren, der en også forsøker å avdekke psykisk helse. Dette for å finne søkere som ikke passer til det aktuelle yrket. Da blir det et spørsmål som du må ta stilling til om du vil fortelle om din tidligere diagnose, eller ikke. Visse jobber krever sterk helse, og det ville være synd om du tok mange års utdanning, for så å finne ut at du ikke passet til jobben.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_*
Hvis du har vært innlagt i sykehus eller i kontakt med en poliklinikk eller gått i behandling hos helsepersonell med offentlig autorisasjon (som lege eller psykolog), så plikter disse etter loven å føre journal over undersøkelser og behandling du har mottatt. Normalt vil det også være en diagnose i journalen din. Disse opplysningene skal oppbevares slik at andre ikke får innsyn i dem. Det er forbundet med straffeansvar å bryte taushetsplikten, og regnes som uhørt av helsepersonell.

Det finnes i dag ikke noe system eller måte der for eksempel en skole eller liknende kan få ut slike helseopplysninger uten ditt samtykke.

Ved vurdering av opptak til visse utdanninger tas det tester og intervju av søkeren, der en også forsøker å avdekke psykisk helse. Dette for å finne søkere som ikke passer til det aktuelle yrket. Da blir det et spørsmål som du må ta stilling til om du vil fortelle om din tidligere diagnose, eller ikke. Visse jobber krever sterk helse, og det ville være synd om du tok mange års utdanning, for så å finne ut at du ikke passet til jobben.

Tusen takk for svar! - Så det er med andre ord ingen tvil om at jeg kan legge dette bak meg for godt? :)

Jeg er ikke i tvil om at denne diagnosen er fullstendig feil, så ser ingen grunn til å ta "forhåndsregler" utenom de normale med tanke på yrkesvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...