Gå til innhold

To store og to mindre TVer.


Anbefalte innlegg

Hei. Tekte jeg skulle kjøpe noen nye TVer siden de jeg har ikke er så nye lenger. Jeg skal ha to store TVer på rundt 50" +/-. Og to mindre på kanskje rundt 35" +/-. Helt nøyaktig hvor store de er, er ikke så nøye.

 

Etter å ha lest "Skal du kjøpe flatskjerm" innlegget:

 

Jeg bruker dem stort sett til å se nyheter, programmer, filmer osv. Den ene skal kanskje kobles til en PC å spille på av noen unger noen ganger i blant.

 

Hvor langt unna jeg/vi er varierer. Tenkte å ha en mindre på kjøkkenet og gjestesoverom, og større i stua og på et rom hvor jeg har PCer og treningsutstyr.

 

Her dere noen forslag? Pris har nærmest ingenting å si. Takk for alle forslag!

Endret av delphinen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det ikke anbefales å bruke plasmaskjermer til PCer, har vel vært pga. fare for innbrenning.

 

Du kan jo se på de LED skjermene. Kanskje denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=105961

 

Mindre TVer kan jo være denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=106842

 

Vil tro at LEDskjermer vil være fine å se filmer på også siden de har en fantastisk høy kontrast. Hvor raske de er vet jeg egentlig ikke noe om. De er jo også veldig tynne og fine.

Lenke til kommentar

Hei Delphinen.

Det finnes mange veldig gode TVer ute på markedet nå. Om du velger PLASMA, LCD eller LED avhenger av bruken og prisen. Siden prisen har veldig lite å si er det selfølgelig LED du bør gå for. LED er en forholdsvis ny teknologi som gir veldig bra bilde, er veldig tynne (3cm dybde på samsung) og kan brukes til alt (spill, film og det du måtte trenge).

Alikevel er det slik jeg ser det av tester jeg har lest ikke helt topp enda. For eksempel bruker samsung edge teknologi, dette gjør at de klarer å få TVen så smal fordi lysdiodene er på sidene og ikke bak. Dette gjør at TV bildet mister kvalitet hvis du ser skrått på TVen. hvis du sitter rett foran TVen er bildet krystallklart. Philips skal visst ha en annen LED "teknologi" TVen er litt tykkere, men bildet er bedre hvis du ser på TV fra en litt skrå vinkel.

 

Hvis jeg skulle gitt deg et forslag uten å vite hvordan huset ditt er etc. ville jeg kjøpt et stort flott LED til å ha i stua, som "hovedTV" for eksempel: SAMSUNG 55" LED

For min del blir det vanskelig å anbefale at du kjøper 4 LED TVer p.g.a at jeg selv ikke har LED TV og av det jeg har lest så tror jeg disse TVene vil bli enda bedre ikke alt for langt inn i fremtiden. PLASMA er en teknologi som har vært lenge på markedet og er veldig moden teknologi. Et plasma Tv vil gi veldig bra bilde garantert, men på TVen du skal spille PS3 på er det kanskje bedre med LCD/LED selv om det fungerer veldig bra å spille på dagens PLASMA. Jeg ville gått for: Pioneer.

Av de små TVene ville jeg gått får et LED å et LCD/PLASMA. For eksempel LED 32" og LG 37" .

 

Dette er slik jeg ser det mye bra TV, men er noe jeg selv aldri ville kjøpt p.g.a pris/mitt budsjett. Hvis jeg kunne valgt selv uten å tenke på penger ville jeg kjøpt noe lignende. Det er allikevel lurt å lese en del tester selv når du skal kjøpe TV for å finne ut hva som er best TV for deg og ditt bruk. Anbefaler deg å bruke litt tid på å planlegge hvilket for eksempel Playstation3 står i og hvilket TV du bør ha i det rommet da LCD/LED. PS: har du kjøpt Playstation3 følger det ikke med HDMI kabel, dette MÅ/bør du ha for å få MYE bedre bilde og utnytte TVen sitt potensiale.

 

NB: Når du først slår på stortromma å skal kjøpe dyre tver ville jeg kjøpt et hjemmekinoanlegg for å bedre film/spill opplevelsen. Dette trenger ikke å være så veldig dyrt etter min menig (er ikke så audiofil), men litt bedre lyd enn det som kommer ut av en TV kan være greit. Du trenger IKKE å kjøpe et anlegg til hver tv, men kanskje et til stua ellerno, men dette har du kanskje fra før.

 

Har også lest PC tråden din. MAC er veldig bra på enkelte ting, men ikke like god på spill. Vil du ha en flott mac ville jeg helt klart gått for iMAC, 20" eller 24". Denne er garantert god nok til ungene som kommer på besøk. I tillegg så er den enkel (til å være stasjonær) å ta med seg til hytta hvis det er nødvendig. (personlig ser jeg ikke vits å drasse med seg mange pcer til hytta, da er det like greit å bli hjemme :p )

 

Forskjellene på en Mac og en windows pc er ikke så store for en nettsurfer, eneste forskjellen er at det ser litt annerledes ut og de har litt forskjellige finesser. Programmene er som regel ikke kompatible med hverandre, så hvis du har programmer eller spill til Mac, så funker de ikke på windows og omvendt (noen unntak) Når det kommer til spill så er Windows pc en del bedre. Det er MYE flere spill til windows. Blizzard spill er eneste jeg kommer på som funker til begge platformene med samme CD. Det finnes faktisk ganske mange spill til MAC også, men de er som regel litt vanskeligere å få tak i.

 

Når det kommer til kjøp av Windows PC er det ikke mye vits å kjøpe det aller dyreste å beste. Utviklingen går utrolig fort å de går rask ut på dato. Hadde jeg vært deg ville jeg aldri kjøpt 4 pcer på samme tidspunkt. Om 2 år så er alle 4 pcene dine middelmådige. Kjøp heller 2 nå og en hvert 1-2 år så lenge du ser det nødvendig. En 20000-30000 kr pc i dag er antagligvis dårligere enn en 10000 kr pc om 1-2 år.

 

Anbefaler deg en god å passe stor skjerm (22"-26"), som du kan ha i mange år og bare skifte selve "pc boksen".

Grunnen til at jeg ikke ville kjøpt i7 er at den er regnet som veldig entusiast prosessor som er bygd for å leke eller overklokke, dette kommer du aldri(antagelse) til å få nytte av. Personlig ville jeg gått for et AMD system. De nyeste AMD prosessorene har mer enn nok kraft til å dra de alle spill i lang tid fremover så lenge du kjøper godt nok skjermkort (1 eller 2) og andre komponenter. Spør om Osse kan sette opp et AMD opsett til 15-16000 med en god skjerm, han har mye bedre peiling på AMD oppsett enn meg. Ellers er det mange andre også som kan hjelpe.

 

Bærbar ville jeg kjøpt på multicom.no virker som de har mye bra der å du kan velge hva du vil ha med. Hvis du skal tilpasse selv ville jeg valgt en 7200RPM hdd bedre skjerm raskere prosessor, mer minne, window vista home premium 64-bit med windows 7 oppgradering når det kommer. Må ærlig innrømme at bærbar ikke er min sterke side, men dette er en bærbar JEG SELV ville valgt for jeg har hørt en del bra om denne.

 

Er sikker på de som kommer på besøk ikke kommer til å kjede seg med alt det flotte utstyret, men husk at du ikke må skjemme dem helt ut, der de får akkurat hva de vil :D

 

Lykke til med innkjøp!

Lenke til kommentar

Det var et godt og utfyllende svar Tasadar, men det kan være verd å nevne forskjellen på Philips led system og Samsungs edge led paneler.

 

Philips har plassert led lampene på baksiden av panelet slik at de kan lokaldimme og skrues helt av i de mørkeste områdene av bildet og på denne måten oppnår man helt sort. Lcd trenger baklys for i det hele tatt å kunne vise et bilde og dette går på bekostning av sortnivået. På enkelte skjermer er det så lite sort at det ser helt grått ut. For at man skal få et skikkelig sortnivå som også bevarer detaljer i de mørkeste områdene så har produsentene nå introdusert led tv-en.

 

Samsung har også led tv-er som lokaldimer, men dette gjør faktisk ikke edge led skjermene.

 

På mange måter er det litt misvisende at Samsung kaller disse skjermene for led på like linje med de baklyste tv-ene siden de egentlig fungerer på akkurat samme måte som en vanlig lcd skjerm. Forskjellen med edge led er at lyset filtreres fra siden og ut til baksiden av hele panelet. Da kan det ikke lokaldimme på samme måte og man oppnår ikke helt sort.

Edge led skjermene har veldig godt sortnivå, men de sliter med detaljer i de mørkeste områdene slik andre baklyste lcd skjermer.

 

For å få det meste ut av skjermens kontrast så har Samsung utstyrt skjermene med autodimming som kan være litt plagsomt for noen. Det betyr at skjermen korrigerer baklyset for å få den beste kontrasten ut av hvert eneste bilde. Systemet funker ganske bra, men har du en overgang mellom en lys og mørk scene så vil du se at lyset forandrer seg. Hvis en scene klipper mellom to personer hvor den ene står mot en lys bakgrunn og den andre en mørk så blir det faktisk litt dimme problemer.

 

Når det gjelder plasmaskjermer og spilling så er dette et ganske omdiskutert tema. De siste årene har det blitt mer vanlig at folk plukker seg plasma for gaming siden disse skjermene ofte har langt mindre lag enn lcd skjermen. Eksempelvis er ikke edge led tv-ene de beste gaming tv-ene siden de har ganske høyt lag. Dette vil du særlig merke hvis du spiller en online shooter.

 

Du vil rett og slett bli skutt oftere enn du vil med en raskere tv...

 

Pioneer har vært ledende når det kommer til innbrenningsproblemer på plasmaskjermer og mange bruker disse til gaming, men nå er det dessverre slutt på Pioneer og deres highend skjermer og da er det Panasonic’s NeoPDP som gjelder. Disse skjermene har nesten null lag og er meget resistente mot innbrenninger.

 

Panasonic G10 – G15 – V10 er skjermer du kan sjekke ut...

Lenke til kommentar

Hei, takk for lange svar. TVene må kunnes ses greit fra alle sider. Så dere kan jo linke til noen ut i fra det. Det er litt vanskelig å beskrive hvordan huset ser ut.

 

Play Station må vel stå i PC/treningsrommet. Jeg kommer vel aldri til å bruke den.

 

Jeg har et hjemmekinoanlegg. Men det er ikke akkurat nytt lenger, så du kan gjerne foreslå et.

 

Kan ikke ta med PCer til hytta, for jeg har ingen hytter akkurat nå. Har aldri brukt de jeg har hatt. Jeg drar oftest til varmere strøk. Så jeg tenkte på å kjøpe noe der, men det er vel litt kjedelig å dra til samme sted hele tiden.

 

Når det gjelder PC kjøper jeg flere så jeg skal ha mange nok når jeg får besøk. Jeg fikk bygd inn to nye soverom for noen år siden, så flere kan komme på besøk når de vil. Så er sjelden alene i feriene. Der ble det satt inn TVer med en gang, så trenger ingen nye der.

 

Hva er forskjellen på AMD system og det som ble foreslått fra før da? Er så mange som sier forskjellig så vet ikke hva jeg skal kjøpe.

 

Skal se på alle linker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...