Gå til innhold

Peter Kovacs målet - Toppen av usportslighet?


Dotten

Riktig av Kovacs å score?  

251 stemmer

  1. 1. Riktig av Kovacs å score?

    • Ja
      93
    • Nei
      135
    • Vet ikke/ingen formening
      23


Anbefalte innlegg

Man kan vel en eller annen gang i fremtiden stolt fortelle sine barnebarn hvor gøy det var å vinne fotballkamper med å score på skadede keepere.

 

Noen er opptatt av hvordan man vinner kamper. Jeg er glad Kovacs-handlingen fant sted for å vise hvorfor det ikke handler om å vinne uansett hva. Avgjørelsen Kovacs tok i seg selv er ikke det som er særlig galt her, det kan være karen ikke fikk med seg hva som foregikk.

 

Men forsvaret av en mentalitet hvor det er riktig å score på en keeper som ligger nede, det er det virkelige problemet. Folk får gjerne ønske et slikt spill, men det er ikke det spillet jeg personlig vokste opp til å like. Blir det slikt så er det bedre å bruke tiden på annet. :)

 

Heldigvis har jeg fortsatt unger som er langt fra å bli voksne. Det er synd å tenke på om fotball reduseres til kynisk unfair søppel hvor fokuset ikke er på hvordan man skal vinne. Men inntil den tid kan jeg i hvert fall kose meg med å se 6-12 åringer spille med en fair-play mentalitet de fleste voksne bare kan drømme om. Tiden har vel korrumpert det også.

 

Men heldigvis så gir det jo håp når det er mange som ikke ønsker at spillere skal score på slik, uavhengig av om pipen blåser eller ikke. Spillerne må foreta valg og ikke være tanketomme maskiner. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så at en strømsgodset spiller lå nede i dag uten at brann spilte ut ballen. Fairplay!

1. Hvor på banen skjedde det?

2. Var det en skade, eller var det en juksemakers verk?

3. Ble det en scoring som følge av hendelsen?

Så man skal kun spille ut ballen hvis det er stor mulighet for scoring? Ikke for at vedkommende skal få behandling? Den lukter det vondt av.

Lenke til kommentar

Var interessant å se Fotballekstra i dag, da de tok opp Opdal-situasjonen. Et samlet panel fordømte måten Odd oppførte seg på i den situasjonen. Noen kunne forstå at en forrvirret Kovacs valgte å sette ballen, men de var samstemte om at etter målet burde Odd-leiren snakket sammen og latt Brann score. Fagermos feiring ble også krafig kritisert.

 

Jeg forundres fortsatt over at folk ikke forstår forskjellen på det å ha ballen i laget med full ballkontroll, kontra at motstanderen har den.

Lenke til kommentar

Folk må lære seg å skille mellom to ting:

 

Den første er om det oppstår en alvorlig skade. Dette lignende de situasjonene vi har sett dødsfall på tidligere. ser du en spiller falle om, skal du skaffe deg selv all mulig oppmerksomhet for å få dommer og støtteapparat til å reagere. Under denne kategorien faller ikke magevondt, stempling og strekk. Alvorlig skade gjelder med andre ord folk som trenger umiddelbar legeassistanse, dvs folk som har svelgt tungen, fått hjertestopp, alvorlige hodeskader og lignende hvor man som spiller rett og slett ser eller tror at noe er alvorlig galt.

 

Det blir med andre ord feil å spille ballen ut fordi en person har blitt taklet helt rent men lander litt skjevt. Dette er typisk en typisk juksemakerholdning. Motstanderen har mulighet til å kontre men spilleren blir liggende nede og juksemakeren fratar motstanderen en åpenbar scoringsmulighet fordi motstanderen skal spille "fair". Her har NFF gjort grep, og sagt blandt annet at en spiller som har fått legebehandling må vente til neste stopp i spillet med å komme innpå igjen.

 

I slike situasjoner kommer Fair Play inn på banen, på tross av at det står i regelverket. Man skiller nemlig mellom selve konkurransen på banen når alvorlige hendelser inntrer. Da er alle venner og behjelpelig. Siden jeg er Brannsupporter vil jeg trekke frem Rambekk / Nielsen-situasjonen fra i vår. Dette blir litt som man sier stort sett foran hver eneste kamp: "Lagene er motstandere på banen, men dette er vi sammen om.." (fulgt av "gi rasismen rødt kort"). Konkurransen er ikke så blodig alvorlig at man ser motstanderen dø fremfor å gi en hjelpende hånd. Dette er enhver borgers plikt.

 

Den andre faktoren er om motstanderen har laget i balanse, slik vi har vært innpå før. Om en spiss ligger nede etter en takling skal man ikke spille ballen ut, siden motstanderen defansivt ikke avhenger av denne spilleren. Man har tross alt også 10 andre utespillere som kan midlertidig vikariere når en spiller ligger nede. Dette på samme måte som at ving og back veksler når en back har gått på et offansivt løp og ikke er tilbake i egen sone.

 

Jeg vil skissere to eksempler:

 

Sett at en spiller ligger nede i egen femmeter og opphever offside. Er det da moralsk riktig at motstanderen ved neste korsvei stiller seg rundt 16meteren, mottar en langpasning, er alene med keeper og setter ballen i mål?

 

Eller hvis keeper ligger nede. Er det moralsk riktig å lempe ballen i mål fra 40 meter hvis keeper ligger nede og vrir seg i smerte?

 

Ved begge scenarioer utnytter man at det ene laget er betydelig svekket som følge av en uforutsett hendelse, og motstanderen får en uberettiget vinning som følge av det. Det neste man må ta standpunkt til er om laget vil være bekjent av at dem vinner kamper, men ikke på grunn av at dem er et bedre fotballag. Det være seg Sundgot-hands eller kjipamål.

 

Alt handler om sportsmanship. Man skiller mellom konkurransen på banen og hva man gjør som borger. Man skal også vinne fordi man er et bedre fotball-lag. Jeg har ingen problemer med å innrømme at Odd var best i kampen mot Brann, men hvem vet hva resultatet ville blitt hvis målet ikke hadde skjedd? Og hvis Odd er så forbannet god, kunne dem ikke bevist for oss seere at de ikke utnytter en slik situasjon (..og vinner likevel) fordi dem er et bedre lag? Det er noe vi aldri får svar på, men en ting er sikkert: Å påstå at det ikke påvirket kamputfallet fordi Brann brenner straffe, og fordi Odd scorer 3 mål senere i kampen, holder ikke mål. Den påvirket kampen på alle mulige måter.

 

De involverte har ingen rett til å peke finger hverken den ene eller andre veien. Hver eneste involverte (det være seg Kovacs, Fagermo, dommeren eller Bakke) må gå i seg selv og spørre seg om de gjorde det rette.

Lenke til kommentar

Sir Alex sier dette i forbindelse med at Ballack "filmet" og United spilte ut ballen da de kunne spilt raskt fremover. Selvsagt i kontekst at Chelsea løper frem og scorer når Evra ligger nede. Samtidig er det jo dårlig sportsånd å filme seg til frispark/ drøye tid/ sørge for at motstanderen skal være fair ved å spille ut ball osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...