Gå til innhold

Peter Kovacs målet - Toppen av usportslighet?


Dotten

Riktig av Kovacs å score?  

251 stemmer

  1. 1. Riktig av Kovacs å score?

    • Ja
      93
    • Nei
      135
    • Vet ikke/ingen formening
      23


Anbefalte innlegg

Vet dere hva som er påfallende med denne saken? All oppmerksomheten rundt det. Dette hadde pokker ikke skjedd i en hvilken som helst kamp med hvilke som helst lag.

 

Det er jo åpenbart at Kovács både er ydmyk til situasjonen på banen og utenfor. Det som skjer er jo at Opdal, etter å ha tatt seg til kneet, virker å plutselig bli frisk igjen og sparke etter ballen/Kovács. Hva gjør man som spiss i en slik situasjon? Hva så om Opdal tar seg til kneet etterpå, situasjonen er særdeles usikker, det vet Kovacs veldig godt, og det ser man på kroppsspråket hans. Det som gjør det hele faktisk problematisk er neandertalerne med Bakke i spissen, som kommer løpende kort tid etterpå for å hause opp situasjonen unødig.

 

De som eventuelt gjorde feil i denne situasjonen var dommertrioen. Ikke nødvendigvis for ikke å ha blåst innledningsvis (siden Opdal, idiotisk nok, plutselig er frisk som en fisk et par sekunder), men for ikke å ha forutsett at Bakke (med flere) er neandertalere, og kommer løpende bort i etterkant av situasjonen, utelukkende for å starte bråk. Det burde ha blitt blåst, ja, og målet burde ha blitt annulert, ja, men ramaskrikene hadde aldri vært tilstede om dette ikke hadde vært snakk om Brann, og om det ikke hadde vært snakk om Bakke som på banen hauser dette opp til noe enormt, og resten av saueflokken følger det opp og er utelukkende kvalm i retning Kovács i etterkant. Han gjorde absolutt ingenting direkte feil. Han var helt tydelig usikker på situasjonen, og gjorde et tvilsomt valg, men det skal han selvfølgelig ikke tas for. Slike ting skjer, og i en situasjon som denne, som var såpass usikker, så er dette helt greit. Feil valg, kanskje, ja, men ikke noe en skal bli hengt ut for.

 

Det som derimot ikke er greit er å være surmaget neandertalersupporter og oppføre seg som om en slik situasjon er god nok grunn til å regelrett prøve å dra en mann ned i søla. Dere har Eirik Bakke, han er neandertaler nok for både laget og supporterne til sammen. Så jeg siterer en av TV2 sine bloggere (med en liten modifikasjon): Brann-supportere kastet bort en ypperlig mulighet til å skaffe seg legendestatus og evig hjerterom hos Ola Fotballsupporter.

 

Istedenfor dreit dere dere ut, og dro en mann ned i søla, helt unødig.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Det er ikke det diskusjonen handler om! La oss ta den diskusjonen neste gang det dukker opp en sak med brann som du reagerer på. Hvor mange ganger skal det være nødvendig å nevne det? Det er mange sider siden denne tråden ble tilført noe som helst nyttig.

Lenke til kommentar
Det er ikke det diskusjonen handler om! La oss ta den diskusjonen neste gang det dukker opp en sak med brann som du reagerer på. Hvor mange ganger skal det være nødvendig å nevne det? Det er mange sider siden denne tråden ble tilført noe som helst nyttig.

 

Så det går ikke an å påpeke at fair play gjelder for alle? Begge lag, og supportere?

 

Jeg håper du forstår hvor fjollete det høres ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Diskusjonen handler ikke om fair-play! Les topic! "Peter Kovacs målet - Toppen av usportslighet?" Såvidt jeg kan se så innleder ikke dette på noen som helst måte til diskusjon rundt fairplay generelt. Det er ett ganske målrettet topic som oppfordrer til diskusjon rundt en spesiell hendelse. Hvorvidt Brann praktiserer fair-play i lik grad med Odd eller ikke har ingen ting med saken å gjøre. Er dette så utrolig vanskelig å forstå?

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Hørt noe så fjollete. Hele tråden er jo skreddersydd fra et bergensperspektiv. Skal vi unngå all diskusjon om sportslighet bare fordi det kan innebære Brann og tilknyttede supportere?

 

Jeg kan ikke se at noe av det jeg har skrevet går noe utover en diskusjon om relevant sportslighet. Jeg har kun skrevet om hendelser i akkurat denne kampen og i direkte tilknytning til denne kampen. Er det feil også nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg kan ikke se hvor i kampen Brann's utøvelse av eller mangel på utøvelse av fair play kan ha påvirket Kovacs til å gjøre det valget han gjorde, men jeg ville satt pris på om du kunne fortelle meg det!?

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Hvordan oversettes det til «har noe å gjøre med»? Selvfølgelig har det noe med diskusjonen å gjøre i og med at dette handler minst like mye om selve reaksjonene som situasjonen. Hvordan skal vi diskutere situasjonen uten å faktisk diskutere? Skal det ikke gå an å si at reaksjonen er urimelig på bakgrunn av en vurdering av situasjonen?

 

Det står klart og tydelig hva jeg mener om saken i innlegg #221, kanskje du burde lese det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

I innlegg #221 er jeg egentlig ganske enig med deg på flere punkter, men i innlegg #226 så skjønner jeg egentlig ikke hva du reagerer på?

 

Men, uansett jeg tar kvelden nå jeg kommer tilbake i morgen formidag for å følge opp.. :)

Lenke til kommentar
Hvordan skal Kovacs avgjøre det, dommeren blåser ikke av!

 

Nei, alle hater ikke Kovacs ;)

 

Dere hatet han sikkert før han gikk til Odd. Akkurat som Martin Andresen stort sett er hatet i de fleste lag bortsett fra der han spiller.

 

Det er forståelig at Kovacs scorer på situasjonen til en viss grad, usportslig, men forståelig. Selv dere med Odd/Kovacs briller VET at Kovacs visste at Opdahl var skadet. En skade påført av Kovacs noen minutter tidligere - jeg har ikke høye tanker om Kovacs det innrømmer jeg, hadde det ikke før denne kampen heller, men selv jeg tillegger ham såpass stor hjernekapasitet at jeg tror at han fikk med seg at Opdahl var skadet.

 

Når spillere/trenere i ettertid ikke er villige til å ta selvkritikk DA VISER DE SITT SANNE ANSIKT. Usportslig, unfair og råttent.

 

Regner vel med at Odd legger inn bud på Bakke snart så blir dere komplette! (PS: Dere får han billig!)

 

Kovacs snudde seg for å se om dommeren hadde blåst, det hadde han ikke, så han fortsatte og satte ballen i mål. Man fortsetter til dommeren har blåst. Mener heller det var dommeren, som lot spille gå videre, som gjorde en feil....

 

HAHAHAHAHAHA!!!

 

 

Dagens - det er det morsomste jeg har lest. Trodde ikke de serverte karsk på Odd stadion!

 

Hvis han er så oppsatt på å spille til dommeren blåser - hvorfor må han se på dommeren da? Har han ikke hørsel? Jeeez!

Lenke til kommentar
Det er det tvil om, og når dommeren ikke blåser kan ikke Kovacs få skylden her.

 

Som jeg har nevnt tidligere, for alt Kovacs vet kan dette være skuespill, dommeren blåser ikke, da kan han sette den i mål. Ikke lett å avgjøre i kampens hete.

 

Du bare troller. Tilfører ikke diskusjonen noe, tar alt for stor plass.

 

Note to self:

Skipp å lese det trra skriver...

Lenke til kommentar
Hva de som holder med Odd mener om situasjonen er irrelevant. Det er overhodet ikke representativt for den moralen og synet på fair play som finnes i klubben. Fans er og forblir fans og er lojale mot laget sitt, også når det er negative ting det snakkes om.

 

Moralen som finnes/mangler i Odd klubben er jo tydelig visst gjennom Fagermo og ledere som jubler over at en keeper er skadet og dermed får de et mål så den biten tok de seg av.

 

Og som det blir sagt det går fint å være lojal mot laget sitt uten å være "blind". Det er svært vanlig at supportere er uenige med klubben om valg som taes. RBK har hatt sine feider med supportere, Brann det samme og også mange andre klubber. Dette er helt vanlig.

 

Hadde Brann scoret slik som Kovacs gjorde ville jeg aldri støttet det. Hadde nok vært glad for at vi vant, men målet hadde jeg lett klart å innrømme var usportslig.

Lenke til kommentar
Når skjedde det sist gang at en klubb gikk ut å beklaget en fair play hendelse? Det skjer ikke, og tror du noen klubb i norge ville gjort det tar du skammelig feil. Brann kunne i allefall booket pressekonferanse hver mandag å beklage bakke i såfall.

 

Herregud. Brann kan jo ikke gå ut og beklage Bakke sin oppførsel hver mandag. Hva han gjør på fritiden vet de jo sjelden. Bakke er stort sett skadet så er ikke så ofte han får mulighet til å spise opp motstanderne sine legger med knottene sine.

 

Og det har skjedd flere ganger at klubber og spillere har beklaget hendelser, selv om det ikke er vanlig. Nå er det også svært sjelden at slike mål som dette oppstår, slike usportsligheter er ikke så vanlig som du får dem til å virke.

 

Hehe, Fair Play er visst et fremmedord i Skien.. LÆR DET!

 

 

Kanskje feie for egen dør før dere peker fingre?

 

Hadde Brann vært så opptatt av fair play hadde ikke Bakke vært på banen. Han kunne ødelagt en hel fotballkarriere i går. Austin er også jævlig stygg med taklingene sine.

 

Skal man skrike fair play bør man ikke takle spillere så direkte rødt kort er konsekvensen.

 

Forsåvidt et legitimt poeng. Bakke er en grisespiller det har vi vel innrømmet noen ganger. Men jeg synes ikke Austin er i samme kategori selv om han har hatt en del stygge taklinger. Mange av kortene hans er veldig ufortjent synes jeg og jeg har sett situasjonene SVÆRT mange ganger. Han er en tøff men stort sett fair spiller. Vil ikke sette ham i samme kategori som Bakke.

Lenke til kommentar
Kan ikke alle her i tråden bare inrømme at de ville gjort akkurat det samme som Kovacs?

 

Ville aldri skjedd og ei heller hva jeg lærer ungene på fotballaget. Noe jeg er glad for, men det går dessverre mye tid med på å forklare dem at de ikke skal gjøre som Kovacs, Ronaldo, Bakke, Keane og mange andre. Eller forklare dem at Maradona sin "Guds hånd" ikke var riktig bare fordi dommeren ikke blåste. Du er velkommen som publikum for å se på lag som spiller med minst like mye fokus på hvordan man skal vinne fremfor kun å vinne uansett midler. Det er langt mer oppløftende enn å se overbetalte voksne spillere vise frem sine usportslige tranger til hele Norge i beste sendetid.

 

Dessverre lærer de unge ekstremt mye unfair-play av de voksne og det er enda mer trist at slik oppførsel forsvares. At det kan skje i kampens hete hvor usikkerheten råder er en ting, men når man ikke gjør noe med det etterpå viser bare manglende evne til refleksjon og ydmykhet.

 

For noen handler det ikke om å vinne uansett hva. Score mål på en skadet keeper som ligger nede, det føles nok ikke særlig ærefullt. Tenkte Kovacs noen gang "nei, dette er ikke måten jeg ønsker vi skal vinne fotballkamper på". Kynismen lever, idrettsmenn som skal oppføre seg som zombier uten selv å foreta valg?

 

Om Kovacs målet var toppen av usportslighet? Nei, det vil jeg ikke si. Roy Keane hadde en handling mot Håland som var det, for det innebar et bevisst ønske om å skade noen. Uavhengig av det, det gjør ikke Kovacs handling sportslig. For det var den ikke, ei heller laget som tydeligvis syntes dette er riktig måte å vinne kamper på.

 

Dog er det Kovacs gjorde det mest usportslige man finner hva angår å spille videre når en skadet spiller ligger nede. Valget om å spille ballen ut om handlingen skjer på midtbanen er enkelt, Kovacs fikk manndomsprøven med et tomt mål foran seg. Og han feilet. Odd feilet like etterpå i diskusjonen om de skulle la Brann gå opp og score. Og da hjelper det ikke å peke på alle andre og si de også er usportslig. Ja kanskje det, men man kommer ikke langt her i livet om man forsvarer et onde med et annet.

 

Det finnes mange der ute som opptrer usportslig. Legitimerer det handlingen til Kovacs? Nei, på langt nær.

 

Ellers som en sidenotis er det mange som har problemer med å se på et budskap, men ser seg blind på budbringeren. Det taper man fryktelig mye innsikt på, det er som å bli blendet av ignoransens tåke. Om Kovacs opptrådte usportslig er spørsmål om normer, det er en isolert situasjon man må klare å ta stilling til enten det er Dotten, paven eller Fagermo som stiller spørsmålet. Enkelte ser ut til å la svaret være avhengig av hvem som spør :)

Lenke til kommentar
*snip*

Veldig enig.

 

Ja, vi fra Bergen syter når vi blir urettferdig behandlet. Hva som skjedde sist kamp, sist måned eller sist år er irrelevant. Bakke er en usportslig dritt til tider, og taklingen hans var unødvendig - og særs ødeleggende for Branns muligheter i kampen. Det er også godt mulig legen fikk unødvendig kjeft, for slikt kan skje i kampens hete.

 

Vi innrømmer det - for i Bergen har vi selvinnsikt. Og det er et viktig stikkord, for det ser ut til at det er viktigere å fremheve hvor håpløse vi er, fremfor å se sine egne feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...