kristofo Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Noen som vet om jeg kan nå f.eks 210MHz fsb med denne? Viftebråket irriterer meg litt. Kan det ev være lurt å plassere en sånn på SB også? Lenke til kommentar
KJ Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hei, jeg installerte denne Zalmankjøleren på NB til mitt Abit NF7 v1.2. Det resulterte i at jeg fikk problemer med å kjøre FSB over ca. 180-190 MHz. Jeg har nå motert en 5cm deltavifte på Zalman kjøleren og kjører 200 MHz uten stabilitetsproblemer (jeg har ikke testet særlig mye over dette). Jeg la merke til at Zalmankjøleren ble meget varm uten vifte, på den annen side er luftsirkulasjonen på dette stedet i datamaskinen min heller dårlig. Nå skal det nevnes at kjøleren som ABIT har satt på NF7 kortene er forholdsvis stillegående, sammenliknet med noe av det de har brukt tidligere. Dersom du har et rimelig kraftig skjermkort med std.kjøler vil jeg tippe at denne kjøleren støyer mer enn kjøleren til ABIT. mvh Lenke til kommentar
kristofo Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 Har passiv kjøling på skjermkortet, og når jeg stopper chipsetvifta med en finger, blir maskinen stille som en mus. Bare litt svak summing fra harddisken... Vet noen i så fall om en veldig stillegående vifte jeg kan ha i tillegg til zalman-ribba? edit: er denne deltavifta stillegående? Lenke til kommentar
KJ Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Deltavifta jeg bruker på Zalmankjøleren (det er ikke monsterutgaven fra Delta) er ikke direkte stillegående men den har en jevn summing som passer med den øvrige lyden fra datamaskina. Du kan evt. kombinere Zalmankjøleren med en vifte brakett fra Zalman og en 9cm vifte på lavt turtal, som så festes i PCI-slott brakettene i kabinettet dette burde kunne gi nok luftsirkulasjon til å holde Zalmankjøleren (og NB) rimelig kjølig. mvh Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 kristofo.. du tåler ikke stort når det gjelder støy.... etter min mening støyer nesten ikke den vifta på NF7 kortet i det heletatt. Den blander seg fint inn med resten av støyet i mitt system, og det støyer ikke mye. Sover gjerne med PC'en på uten at det gjør noe. Du har ikke vurdert vannkjøling? Vil nok ikke satse på å få 210 FSB med den passive Zalman kjøleren, men 200 skal da være mulig. Lenke til kommentar
formann Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Det var da litt snodig.. jeg kan ikke høre vifta på NF7 kortet mitt i det hele tatt jeg.. ikke engang nå jeg legger øra helt inntil og hardisken går samtidig.. tipper den generer under 16-17db .. for lydløs er den. Du har nok fått en syk vifte. Lenke til kommentar
kristofo Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Hmmm..ja, kanskje det er noe feil med den. Vifta summer ganske så mye hos meg, hvert fall. Tenkte på det...både Asus A7N8X v2 og Epox EP-8RDA3+ er jo viftefrie, og disse støtter også 200MHz fsb så vidt jeg har skjønt. Jeg regner med at det er mulig å presse hastigheten enda litt lengre på disse...og Zalman skryter jo av de beste viftefrie løsningene, derfor burde jeg jo nå lengre med Zalman-kjøleren enn 200MHz...Vel, bare en ting å gjøre, jeg får kjøpe greiene og finne ut av det. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 En passiv kjøler slår aldri en aktiv en. De første Asus A7N8x klarte bare såvidt 190 FSB. Lenke til kommentar
kristofo Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 En passiv kjøler slår aldri en aktiv en. De første Asus A7N8x klarte bare såvidt 190 FSB. Men de nye greier vel hvert fall 200 fsb tenker jeg, siden de skal kunne kjøres med de nye Barton-prosessorene. Og det er vel også denne NB som sitter i NF7 v2 så vidt jeg har skjønt? Lenke til kommentar
vegeto Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 men mitt 8rda+ kort greier 225 fsb rett ut av esken ,med passiv kjøling og tyggegummi under. Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Har passiv kjøling på skjermkortet, og når jeg stopper chipsetvifta med en finger, blir maskinen stille som en mus. Bare litt svak summing fra harddisken... Vet noen i så fall om en veldig stillegående vifte jeg kan ha i tillegg til zalman-ribba? edit: er denne deltavifta stillegående? papstvifter fra bl.a. microplex.. 80mm ned til 12db på 12v. 40mm'ere husker jeg ikke db-nivået på, men var ikke mye vaffal.. Lenke til kommentar
formann Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 men mitt 8rda+ kort greier 225 fsb rett ut av esken ,med passiv kjølingog tyggegummi under. 225 i sync? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 men mitt 8rda+ kort greier 225 fsb rett ut av esken ,med passiv kjølingog tyggegummi under. 225 i sync? Med PC2100 ram? neeh.. trokke det. Samme om det er i sync. Det viser jo hva hovedkortet er god for. Har man et par Twinmos PC3700 så kommer man langt. Jeg kjørte 230FSB på mitt hovedkort ut av boksen, men kjørte ikke noen tester fordi jeg ikke kjørte sync med rammen og jeg visste heller ikke hvor stabilt det var. Lenke til kommentar
formann Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 men mitt 8rda+ kort greier 225 fsb rett ut av esken ,med passiv kjølingog tyggegummi under. 225 i sync? Med PC2100 ram? neeh.. trokke det. Samme om det er i sync. Det viser jo hva hovedkortet er god for. Har man et par Twinmos PC3700 så kommer man langt. Jeg kjørte 230FSB på mitt hovedkort ut av boksen, men kjørte ikke noen tester fordi jeg ikke kjørte sync med rammen og jeg visste heller ikke hvor stabilt det var. Nja.. ikke helt. Man kan som regel kjøre mye høyere FSB når man kjører async.. jeg kan kjøre nesten 240 async.. men kommer ikke i nærheten av det i sync. Det samme går igjen hos mange med Epox på sweclockers. Lenke til kommentar
vegeto Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 men mitt 8rda+ kort greier 225 fsb rett ut av esken ,med passiv kjølingog tyggegummi under. 225 i sync? nei async . men jeg har ikke prøvd mere. men vet noen av dere om hovedkortet holder seg bra noen måneder til , eller må jeg byte til sommeren Lenke til kommentar
vegeto Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 esj nå kunne jeg bare kjøre 215 fsb sync. fikk noen nye ram. kjører dc. 8) Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Også hos meg er det northbridge-vifta som lager desidert mest bråk. Har passiv kjøling på skjermkortet, Enermax strømforsyning og -vifter. Men ingen chipsetkjølere hos Microplex eller Netconnection lager under 24-25 dB støy... Og aktiv kjøling må jeg jo ha... De selger forsåvidt ei 40x40 mm Papst-vifte til 148 kr som holder 18dB, men dette er jo bare vifta. Finnes det noen kjøleribber denne passer på da? Ellers så skal jeg snart sette på noe på southbridgen, muligens også mosfets, og kanskje PLL (vet ikke hva PLL er enda, men har registrert at de kanskje trenger kjøling). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå