Gjest medlem-82119 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Det er ofte bra at noen finner opp nye standarder forutsatt at det er en forbedring. Men jeg befinner meg oftere og oftere i et kaos av ulike standarder, overganger, formater, OS, osv som gjør det utrolig frustrerende og tungvindt å få gjort noe som helst. Standarden er jo at folk skriver dokumenter i f.eks openoffice og lagrer i default format, så sender de til noen med office som ikke får lest det, og som gjerne svarer med noe docx greier som en med åpen openoffice ikke får lest. Så dukker noen opp som bruker wp 5.1 og win 3.11 og så er kaoset komplett. Å plugge til en hodetelefon er ikke alltid mulig lenger uten minst en overgang, og hundrevis av bilde, lyd, og videoformat har skapt en artig verden. Ikke nok med at f.eks formatet må være riktig, men ofte må også størrelsesforhold og fps stemme overens osv slik at det kan være konotete å forsøke å få spilt av divx filmen på mobilen som funker på pc selv om begge støtter divx. Pakkeformatene er også en sak. Det gikk greit så lenge man hadde zip, arj, rar osv men når man etterhvert skal forholde seg til mbf, nrg, og gza og 40 andre så blir det litt mer knotete. Har også forsøkt i månedsvis å koble sammen en dvd brenner, en sat-tuner, en blurayspiller og en tv uten å få kompabilitetsproblemer, men har ikke klart det til nå. Sitter nå med den 3. bluray spilleren, og nå hentes tven for å prøve å få den til å funke med resten. Husker i gamle dager når man kunne plugge en dvd spiller til tven så virket det. Ladere, ja...har en eske med ladere jeg sleper rundt på og to andre esker med diverse kabler som man må ha for å få alt til å fungere. Hadde det vært en ide å skjære gjennom her og konsentrert oss om færre formater og standarder, eller skal man kjøre på inntil alle sitter med hver sin standard som er totalt ukompatibel med alt annet?? Er uendelig mange standarder og formater ett gode i seg selv eller graver vi vår egen grav??? Lenke til kommentar
Newar Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Open source. Check it out. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Ulike standarder kommer ikke til å være et stort problem i fremtiden. Det fordi vi får mer og mer intelligent teknologi, som kan tolke ulike formater og oversette mellom dem, slik at formatet ikke lenger blir relevant, kun innholdet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Mulig det, men parallelt med dette kommer også flere patenter og lignende. Jeg synes bare det kommer flere og flere standarder som krever flere og flere omgjøringer og overganger. Prøvde nylig å pumpe opp dekkene på sykkelen min, men heller ikke det gikk uten en overgang, og ingen av mine 5-6 overganger passet. Ser jo at jeg ikke er alene om å ergre meg over slike ting: http://www.op.no/kultur/hansens_ukeblikk/article2698887.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå