tkorsvold Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Heisann, Har i dag et Asus P5N-E SLI hovedkort som muligens er i ferd med å ta kvelden. Tenkte jeg skulle oppgradere til Asus P5Q Pro og samtidig benytte anledningen til å oppgradere RAM til 8GB. Noen som har tips til RAM som kan fungere bra med minne i alle RAM-plassene? (må kjøpe 4x2 GB da). Tenkte på to sett med OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB: https://prisguiden.no/product.php?productId=90034 Noen som kan gi meg en anbefaling? mvh Thorstein Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Heisann, Har i dag et Asus P5N-E SLI hovedkort som muligens er i ferd med å ta kvelden. Tenkte jeg skulle oppgradere til Asus P5Q Pro og samtidig benytte anledningen til å oppgradere RAM til 8GB. Noen som har tips til RAM som kan fungere bra med minne i alle RAM-plassene? (må kjøpe 4x2 GB da). Tenkte på to sett med OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB: https://prisguiden.no/product.php?productId=90034 Noen som kan gi meg en anbefaling? mvh Thorstein Da jeg fikk hjelp av andre her på forumet til å finne deler for å oppgradere PC'n fikk jeg vite at P5Q og OCZ-minne ikke funker så bra sammen... Link til tråden BTW, jeg tenkte også på det samme oppsettet, P5Q Pro og OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB Endret 8. august 2009 av 2B'1 Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Fant omsider QVL til hovedkortet. Ser ut til at OCZ reaper er støttet. T Endret 9. august 2009 av tkorsvold Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Fant om sider QVL til hovedkortet. Ser ut til at OCZ reaper er støttet. T Ja, det ser jo sånn ut Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 2,1 volt minimum for 8 gb på p5q. Det har jeg sett noen plasser. Et lite tips. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Hmmf, har sett litt nærmere på den QVLen i dag. Med den RAMen er konfigurasjon A og B, men ikke C støttet. Jeg har egentlig på følelsen at A er minneplass 1 og 2, B er minneplass 3 og 4, mens C er RAM i alle 4 minneplassene. Med andre ord er ikke OCZ Dominator støttet i 8GB konfigurasjon. En annen RAMtype jeg kikket på fra Corsair, er støttet på samme måte, altså bare inntil 4GB. Jakten fortsetter... T Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Da fant jeg omsider en minnetype som ser ut til å fungere med 8GB og 4 fulle ramplasser: Mushkin XP2-8500 4GB. https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications Tenker jeg prøver meg med to sånne sett. T Har forresten lagt ved QVL på P5Q Pro om noen skulle være interessert. P5Q_PRO_QVL.pdf Endret 9. august 2009 av tkorsvold Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Der er kanskje litt off topic, men siden jeg ikke har så veldig mye peiling på PC-hardware, har jeg et spørsmål: Om jeg kjøper P5Q Pro og et sett med 2x2GB RAM, vil jeg da kunne bruke de og de to 1GB'ne sammen, slik at jeg får 6GB? Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Kanskje, ikke helt sikker på det. Tror eneste måte å finne ut på er å teste. Men kortet skal jo støtte en del RAM, så tipper det går greit. T Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg kan jo fortelle at noen gamle d9 gkx (g-skill)og noen andre d9 brikker OCZ måtte ha 2.1 volt bare for å boote i mitt p5q-e hovedkort. Disse brikkene er rated med optil 2,4 volt. Måtte bruke noen billige Crosair brikker som ikkje trengte så mye volt for å boote. Med mitt gamle p5k deluxe kort, så kunne jeg boote OCZ og g-skill brikkene mine med default bios uten problem. Virker som p5q har lavere default volt til ram enn p5k serien. Dette har jo noe med at nyere typer ddr2 bruker mindre volt enn eldre ddr2 brikker. Dette synes jeg er irriterenes, da de gamle ddr2 brikkene mine RULÅ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå