Gå til innhold

Hva sier bibelen om å frasi seg kristendommen?


Anbefalte innlegg

Og hvis man har et rent hjerte men ikke tror på gud............?

 

Hvorfor må man godta sykdommen for å finne frelse i kristendommen egentlig? Hvorfor kan man ikke bare godta at vi er mennesker med instinkter og heller prøve å jobbe ut i fra dette enn å tillegge eller forby ting som ikke har noen verdens ting med realiteten å gjøre i det hele tatt?

 

Hvorfor er foreksempel sex før ekteskapet så farlig? Det er jo overhodet ingenting galt med at to mennesker har sex med hverandre så lenge begge er enige om det, så hvorfor er det så farlig? Hvorfor er det ansett som noe skittent og urent i de fleste religiøs overbevisninger? Det finnes jo knapt noe som er så naturlig, godt, vakkert og sundt som sex, men allikevel ble vi ble opplært (ihvertfall når jeg gikk på barneskolen) til å anse sex som skittent og unaturlig og noe vi ihvertfall ikke måtte gjøre og jeg har i årene etterpå lurt på hvorfor? Hvorfor er de fleste religiøse overbevisninger så himla redd for kvinner og sekualitet og hvorfor skal vaginaen være enveis kjørt? Kun jesuser ut og ingenting inn... go figure!

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leser NT over, Eivolele

Ser du at du må være ren for å komme inn i Paradiset. Har ikke noe å gjøre med hva du tror, men hva du er. De urenes plass er utenfor.

Nøkkelen er ikke tro, men personlig hygiene.

Mental hygiene motvirker uren ånd.

 

En ren ånd (et rent hjerte) gir deg adgang til Paradiset, Eivolele

Og hvis man har et rent hjerte men ikke tror på gud............?

Det blir vanskelig, Gud er den rene ånden, RWS

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Og hvis man har et rent hjerte men ikke tror på gud............?

Det blir vanskelig, Gud er den rene ånden, RWS

Det er vanskelig å forstå hva du mener, IHS. Du svarer kryptisk på alle spørsmål og ror deg vekk med gåtefulle svar. Og i tillegg svarer du ikke det samme hver gang. Her sier du at det er troen på Gud som viser veien til paradiset. Tidligere sa du at hva du trodde ikke hadde noe å si, så lenge du hadde et rent hjerte:

Hvorfor kommer man ikke til himmelen dersom man ikke er troende, selv om man er et godt menneske?

 

"Ikke troende" går vel under "vantro" - og vår plass er i sjøen som brenner. Mener du at dette er riktig?

Hvis du leser NT over, Eivolele

 

Ser du at du må være ren for å komme inn i Paradiset. Har ikke noe å gjøre med hva du tror, men hva du er. De urenes plass er utenfor.

Ved mitt andre spørsmål her refererte jeg til en av bibeltekstene som du hadde linket til over, dersom det ikke er klart. Men likevel; her svarer du at kravene for å komme til paradiset ikke har noe med hva du tror, men hva du er - har et rent sinn. Men nå sier du at for å ha et rent sinn, må man tro på Gud.

 

Hva mener du egentlig? Hvis du svarer på dette, vil jeg ha et skikkelig svar om hva du faktisk mener.

Lenke til kommentar
Så det er TROEN og ikke noe annet som gir deg renhet? Med andre ord: tilbe eller brenn i helvette! Nice god.... not!

 

:)

 

For å tro at man kan havne i helvete, må man også tro på at det eksisterer et helvete. Det er mange kristne som ikke tror på et helvete.

 

Det er ikke slik at man kommer til helvete automatisk hvis man fraskriver seg kristendommen. I katolisismen kan man f.eks. angre sine synder for på den måten å bli frelst på dødsleiet. Protestantismen har også spekter av tilgivelse av synd.

 

Uansett er det nok ikke tro som er viktigst når alt kommer til alt, men hvordan man oppførte seg i livet.

Lenke til kommentar
Det blir vanskelig å ha et rent hjerte uten Gud, da det er Gud som er den rene ånd hjertet må oppfylles av, for å få adgang til himmelriket
Hvorfor det? Hva hindrer meg i å ha et rent hjerte uten gud? Jeg trenger faktisk ikke halvskjulte trussler eller lovnader om en fantastisk kjedelig evighet etter min død for å hjelpe andre jeg. Jeg trenger heller ingen unnskyldning for å være snill og hjelpsom og allright, så i mine øyne er jeg faktisk renere i hjertet enn mange kristne, som trenger den unnskuldningen for å være snill og grei. De ser ut til å tro at så fort de mister troen på gud så vil de drepe for fote, voldta alt som går i skjørt (inkl. skotter ja) og stjele alt de ser, men jeg har vært ateist og uten en eneste gud i førti år jeg uten å ha drept, voldtatt eller stjålet noe som helst, så jeg finner det meget rart at du sier at mennesker kun kan være rene i hjertet om de tror på gud. Hva vet foresten du om det? Har du noengang vært uten gudetro? (Nå mener jeg altså overbevist om at gud og religiøse overbevisninger er noe skikkelig tull og ikke bare vaklet litt i et spørsmål eller to...)

 

 

Det er RWS som snakker om tro.

Hadde du aldri hørt om den kristne gud hadde du heller ikke visst om noen kristen gud, så ja, jeg snakker i aller høyeste grad om tro! Uten bibel = ingen gud. Jeg vet om bibelen og vet vhva som står i den men jeg tror ikke på det. Det gjør du og du må jo nødvendigvis tro på dette for å tro på det, ikke sant? Det er nemlig ikke slik at du en dag tenkte, "Hey, jeg tror på den kristne gud!" uten at noen fortalte deg om denne guden eller du lest om den guden, det er ingen automatikk i gudetro selv om mange blodkristne tror det. (Det er derimot er automatikk i hos barn er å tro på autoriteter og autoriteter er ikke det samme som at de automatisk tror på guder, hvis du trodde det)

 

 

Så slapp av IHS, du kan trygt si fra deg hele kristendommen og fremdeles være en kjernekar! :) Vil faktisk påstå at du blir langt mer reflektert fordi du holder ALLE muligheter for åpne og ikke bare det snevre feltet som omhandler guder....

 

:)

Lenke til kommentar
Det blir vanskelig å ha et rent hjerte uten Gud, da det er Gud som er den rene ånd hjertet må oppfylles av, for å få adgang til himmelriket, Eivolele

 

heart_spirit.jpg

 

Det er RWS som snakker om tro.

Hvorfor det? Hva hindrer meg i å ha et rent hjerte uten gud? Jeg trenger faktisk ikke halvskjulte trussler eller lovnader om en fantastisk kjedelig evighet etter min død for å hjelpe andre jeg. Jeg trenger heller ingen unnskyldning for å være snill og hjelpsom og allright, så i mine øyne er jeg faktisk renere i hjertet enn mange kristne, som trenger den unnskuldningen for å være snill og grei.

Du får ikke et rent hjerte av å gjøre gode gjerninger, RWS

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Vel, det kommer vel an på øynene som ser...

 

 

Uansett må du TRO for å være ren i hjertet i følge deg.... og tror man kan man jo gjøre hva pokker man vil så lenge man "angrer" sine synder etterpå....

 

Vel, jeg angrer meget skjeldent noe jeg har gjort og vet du hvorfor? Fordi jeg lar være å gjøre ting jeg angrer på... Enkelt! Nå stiller jeg litt enklere enn deg når det kommer til ting å angre på da jeg ikke har vissvasset som ligger til grunn for deres anger, men allikevel...

 

Jeg foretrekker allikevel å være et godt menneske fordi jeg vil være det enn å føle meg tvunget til å være det pga div straffer og lovnader fra en "god" gud... Men det er jo noe jeg ikke kan velge lenger, for det er helt umulig for meg å velge noen religion etter at jeg begynte å tenke selv og frasa meg kristendommen... Sånn er det bare. :)

Lenke til kommentar
Uansett må du TRO for å være ren i hjertet i følge deg.... og tror man kan man jo gjøre hva pokker man vil så lenge man "angrer" sine synder etterpå....

 

Vel, jeg angrer meget skjeldent noe jeg har gjort og vet du hvorfor? Fordi jeg lar være å gjøre ting jeg angrer på... Enkelt! Nå stiller jeg litt enklere enn deg når det kommer til ting å angre på da jeg ikke har vissvasset som ligger til grunn for deres anger, men allikevel...

Kristne vedkjenner seg og angrer sine synder og får der med et rent hjerte.

 

Johannes > Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Johannes > Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.

 

Hvorfor skal dere først pådra dere sykdommen, synden, før kuren, jesus, kan "inntas" lurer jeg da på?

 

Først må du jo tro at disse fiktive syndene er synd og tror du ikke på at dette vissvasset er synd så har du heller ikke syndet. Dette forutsetter jo at alle må rette seg etter disse "føringene" som står i bibelen og derved ta på seg synd som i utgangspunktet ikke er synd... idiotisk!

 

Syntes det er bedre å forholde seg til norsk lov jeg og la gamle dogmer og idiotiske synd-føringer seile sin egen sjø..... Dette har vi virkelig ikke brukt for i samfunnet. Det er bare å se litt tilbake i historien for å se hvor den tankegangen leder oss hen.... eller ta en titt på land der religion er både lovgivende og styrende... Kommer ikke mye godt ut av slike land, aller minst for de som faktisk bor i de landene, så nei, dette med disse kunstige syndene og annet religiøst vissvass er jeg glad vi holder oss for gode til å tro på og at vi ikke legger noen vekt på, hadde vi gjort det ville lille norge vært et helvette å bo i for alle som ikke trodde på dette eller tror anderledes! :)

Lenke til kommentar

Godheten er forsåvidt grei i kristendommen, og noen har faktisk ikke hørt annet om den heller, men det er all den andre dritten jeg er redd for i et samfunn som basserer lov og rett på en fiktiv størrelse, aka guder.... Vi VET at det ikke fører noe godt med seg, vi VET at det knappt finnes noe som er så til de grader urettferdig, vrangforestillt og førfølgende som religion og allikevel finnes det religiøse noksagter som ønsker å innføre dette skrekk veldet igjen nettopp på grunn av at de ikke evner å se de ikke fullt så gode sidene i religion og tvang av både tanker og meninger.....

 

En trenger jo bare å se seg litt om i samfunnet for å se hvor bra vi har det UTEN dette høyst kunstige livssynet.... men noen ser ut til å glemme dette helt i sin forelskelse i jesusen... :)

Lenke til kommentar
Uansett må du TRO for å være ren i hjertet i følge deg.... og tror man kan man jo gjøre hva pokker man vil så lenge man "angrer" sine synder etterpå....

 

Vel, jeg angrer meget skjeldent noe jeg har gjort og vet du hvorfor? Fordi jeg lar være å gjøre ting jeg angrer på... Enkelt! Nå stiller jeg litt enklere enn deg når det kommer til ting å angre på da jeg ikke har vissvasset som ligger til grunn for deres anger, men allikevel...

Kristne vedkjenner seg og angrer sine synder og får der med et rent hjerte.

:O

 

Det er da temmelig umoralsk å tro en kan frasi seg ansvaret for sine egne handlinger på den måten.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dere først pådra dere sykdommen, synden, før kuren, jesus, kan "inntas" lurer jeg da på?

Syndene må bekjennes fordi det ellers ikke er noe å tilgi (rense).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...