Parafan Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Har i det siste prøvd å lese meg fram til et svar av hvordan man betaler skatt av husleie innteker, og funnet ut det avhenger av noe helt syyyke variabler som om du leier ut en andel med større markedsverdi enn det du bor i sjøl, eller om du leier ut flere enn 5 bo enheter, etc etc.... Orker nesten ikke å sette meg inn i alt dette. Kan noen bare forklare meg enkelt og greit? Har nå fått meg en leilighet i en annen by fra hvor hun bor, (over 40kvm. skal vel kunne tilsvare "familieleilighet" hvis dette har noe betydning) Uansett. Min mor står som eier, og jeg betaler husleie til henne. 1. Skal hun dermed betale skatt av disse leieinntektene? Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 2. Om så ja, la oss si jeg nå forøvrig betaler en svært liten sum til henne, la oss si 5000kr. Markedsverdien av denne leiligheten ville temmelig sikkert ha gått for opptil 10 000 pr mnd. Ergo kan det kanskje vris om til at hun på en måte benytter seg av halve eiendommen? Hun kommer jo faktisk på besøk nå å da! Nå drar jeg fram opplysninger fra skatteetaten : http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...0fritaksliknet)? --- Når er utleieinntekten skattefri (eiendommen fritaksliknet)? Utleieinntekter fra bolig, som ikke er flermannsbolig, er skattefrie når: eieren bruker minst halvparten av boligen til egen bruk regnet etter utleieverdien. Hva menes med å bruke minst halvparten av boligen? Med «minst halvparten av boligen» menes at utleieverdien av den del av eiendommen som eieren bruker, er minst like høy som utleieverdien av den del av eiendommen som blir utleid. Utleieinntektene er altså skattefrie selv om inntil 50 prosent av eiendommen (regnet etter utleieverdi) leies ut. Kan noen bekrefte om jeg er helt på bærtur? Jeg har sikkert gått igjennom masse unødvendig lesestoff for at at mi stakkars snille mor ska få slippe å betale skatt av leiepengene. Men hvordan fungerer dette i praksis? Melder banken i fra til etaten også blir hun skattet automatisk, eller er dette sånt mann skal føre opp på selvangivelsen sin hvert år? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Dersom du betaler leie, så er det neppe tvilsomt at din mor skal skatte av inntekten. Den vrien du foreslår med 50% er nok ikke holdbar. Husk dog at hun også kan trekke fra utgifter hun har i forbindelse med leiligheten, såsom felleskostnader, lånerenter, kommunale avgifter, etc. Med lav leie, så vil skatten da i praksis bli meget liten. (En annen sak er vel at du muligens blir skattepliktig av fordelen av å betale under markedsleie...) Banken innrapporterer ikke noe slikt (den vet jo ikke hva beløpene som overføres mellom deg og din mor dreier seg om), så dette er noe hun må føre opp selv. Om hun lar være, så kan hun i verste fall bli oppdaget dersom likningskontoret gjør en usannsynlig kontroll. Husk også at fellesskapet er avhengig av noe skatteinntekter for å gå rundt. Endret 8. august 2009 av klilleng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå