Øsse Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Hei, Bruker en relativt uforandret Ubuntu 9.04-installasjon. I forbindelse med litt hardware-feilsøking så tok jeg ut mitt X1800XT og erstattet dette med et 6600GT. Har hørt litt skryt om hvordan Linux oppdager hardware ved oppstart og sånn så jeg lot det stå til, og gjorde ingenting spesielt før byttet. Da oppløsningen var dårlig etterpå installerte jeg nvidia-180-noe via Restricted drivers-verktøyet. Som jeg fant ut senere så avinstallerte jeg aldri xserver-xorg-video-ati Kort fortalt: Etter jeg puttet inn igjen Ati-kortet så går skjermen av etter splash screen, fordi skjermkortet ikke sender ut noe signal. Som jeg leste i en annen tråd så er trommelyden et hint på at PCen funker fint egentlig. Jeg trykket Ctrl+Alt+F1, og fikk frem terminal, så kjørte jeg "sudo apt-get remove nvidia-*", uten at det hjalp etter reboot. Andre ting jeg har prøvd i kronologisk rekkefølge: Sette xorg.conf tilbake til default vha. kommandoen som det tipses om i filen Kjøre "dpkg-reconfigure xserver-xorg" Avinstallere og reinstallere xserver-xorg-video-ati Starte opp i recovery mode, også benytte meg av valget "try to auto fix graphics problems" eller noe i den dur Jeg har søkt litt rundt på nettet og fant bare for det meste tipset om "dpkg-reconfigure xserver-xorg", som altså ikke hjalp. Har noen her noen gode råd? Endret 8. august 2009 av Øsse Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Etter jeg hadde prøvd alt flere ganger, og heller ikke fant tegn til feilmeldinger i syslog så begynte jeg å lure på om det virkelig var et ekte problem. Så dro jeg ut S-video-kontakten og nå funker det Jeg legger merke til at jeg har fancy effekter selv etter å ha avinstallert xserver-xorg-video-ati. Etter en tur i Synaptic så tror jeg det er xserver-xorg-video-radeon som er den rette driveren for mitt kort Stemmer dette? Endret 8. august 2009 av Øsse Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Vel, "ati"-driveren for Xorg er ikke en driver i seg selv. Den bare får kortet til å bruke rett driver, i ditt tilfelle "radeon". Setter du Xorg til å bruke "ati" vil den bruke "radeon" i ditt tilfelle. Har du avinstallert "ati" vil ikke det fungere å sette "ati" manuelt. Ingen problemer med det hvis du ikke tukler med xorg.conf. Du trenger ikke å avinstallere noen som helst ATI-driver for å bruke et NVIDIA-kort. MEN, har du installert NVIDIA-driveren via "Hardware Drivers", vil den redigere /etc/X11/xorg.conf for å sette Xorg til å bruke den proprietære NVIDIA-driveren (i stedet for den åpne driveren). Hvis du da putter inn igjen et ATI-kort, må du passe på å deaktivere den proprietære NVIDIA-driveren først via "Hardware Drivers". For sikkerhets skyld, post innholdet i filen /etc/X11/xorg.conf her, så kan vi se om det er noen henvisninger til NVIDIA der som ikke burde være der. BTW: Bare ha xserver-xorg-video-ati-pakken installert. Endret 8. august 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Hei, takk for svar. xorg.conf ser sånn ut: # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file) #(...) # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Device" Identifier "Configured Video Device" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" EndSection Kommandoen som står der er den jeg har kjørt. Mener å huske at det var sånn xorg.conf var før jeg begynte å tukle med skjermkortene, så jeg tror alt skal være greit. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Her er alt OK ja. Ingenting er spesifisert, og da oppdager Xorg automatisk din HW og skjerm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå