RamGuy Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg har en Adaptec 5405 RAID Kontroller, jeg skulle helst ha kjørt 5x 1TB disker i RAID5 eller RAID5EE på denne, finnes det noen måte jeg kan få til dette på? Det finnes visstnok bare MiniSAS til 4x SATA, betyr det at jeg er begrenset til maksimalt 4x SATA disker? Grunnet for at jeg spør er at Adaptec selv lister at det er mulighet for opptil hele "Up to 256 SATA or SAS drives using SAS expanders", hva er en SAS Expander? Hvor får jeg tak i det og hva vil det koste? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) SAS expandere koster masse penger http://www.nextron.no/main.php3?PI=search&...Search=expander Tenker faktisk selv å kjøpe meg en sasexpander siden jeg har en ekstern port på Areca kontrolleren http://www.areca.us/products/sascableexpander.htm Endret 8. august 2009 av Nizzen Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Da blir det nok billigere for meg å swappe Adaptec 5405 med en 5805! Du er jo forumet sin store harddisk guru Nizzen, har du noen kontroller å anbefale for RAID5 / RAID5EE (eventuelt RAID6 / RAID6E) løsning med 5x Seagate Barracuda 7200.12 1TB disker? (skal eventuelt byttes med 5x Samsung SpinPoint F3 1TB disker når de kommer) Er helt blank på dette området og aner ikke hva som er bra innen kontrollere, ei heller hva slags behov en har når det kommer til prosessering og RAM på dedikerte kontrollere og slike RAID løsninger, her kan vell du glimte til med litt visdom? Eneste jeg vet er at Adaptec 5405 blir GRUSOMT varm! Skulle ikke vært lovlig å gi den ut uten vifte Og at den er helvetes så mye raskere når det kommer til initializing av RAID5 enn hva mitt integrerte ICH10R sørbrikke er! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Faktisk så vil jeg anbefale 3 serien til Adaptec siden de nå er relativt billige og ikkje blir like varme som 5 serien. Har selv hatt 2 stk Adaptec 3 serie (har en 31205 nå) og har ikkje hatt noe som helst problemer med dem. Jeg bruker Adaptec kun til lagring med raid-5 og raid-6. Makimal lesehastighet er ca 400 MB/s, noe som er mere enn nok for lagring Kan jo også anbefale Areca, men de er veldig dyre. Endret 8. august 2009 av Nizzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå