norifra Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 nå har jeg windows xp, har lyst å beholde den men har lyst å ha ubuntu også! vil ha begge på maskinen.. har to disker da, C og D.. har ikke lyst å formatere noen av de diskene! er det mulig å stjele noen gigabyte av D: f.eks å lage en ny disk til ubuntu? og.. så må jeg vite hvordan jeg kan ha begge på maskinen sånn jeg kan velge hvilken operativsystem jeg velger på bootup! skjønner? så en liten grei forklaring hadde vært super Lenke til kommentar
Hole Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Bare last ned nyeste Ubuntu 9.04 Desktop fra http://www.ubuntu.com. Vet ikke om det går ann å installere 64bit fra et 32bit system, så du bør velge 32bit. Når du har fått .iso filen brenner du den ut på en cd, eller mounter den(?). Når du da setter inn cden i Windows, vil du få opp Wubi. Den installerer Ubuntu ved siden av Windows, uten at du trenger å formatere eller miste noen av filene dine. Den setter også opp selv at du kan velge operativsystem ved oppstart. Forøvrig holder denne posten hjemme i GNU/Linux. Lenke til kommentar
pitrh Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 nå har jeg windows xp, har lyst å beholde den men har lyst å ha ubuntu også! vil ha begge på maskinen.. har to disker da, C og D.. har ikke lyst å formatere noen av de diskene! er det mulig å stjele noen gigabyte av D: f.eks å lage en ny disk til ubuntu? og.. så må jeg vite hvordan jeg kan ha begge på maskinen sånn jeg kan velge hvilken operativsystem jeg velger på bootup! skjønner? så en liten grei forklaring hadde vært super Begge disse tingene håndterer installeringsprogrammet for deg, stort sett. Hvis du starter maskinen fra en Ubuntu-CD og så velger installering, vil du (muligens ikke som første skjermbilde, men nokså snart) få presentert en oversikt over disker og hvilke muligheter du har. GRUB med oppstartsmeny for valg av operativsystem er også en del av pakken som du får hvis du ikke aktivt velger det vekk. Så konklusjonen er, sett i gang, følg veiledningene på skjermen og du får sannsynligvis til det du har beskrevet uten mye plunder. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Du har egentlig to alternativer, eller ett i mine øyne. Det første er å installere ubuntu gjennom windows, som nevnt over med programmet Wubi. Det andre, som jeg synes er å anbefale, er å kjøre en clean install, på en egen partisjon. Ubuntu installeren som ligger på live cd-en, ordner det aller meste for deg. Fra oppsett av partisjoner til installasjon av systemet, oppsett av brukerkontoer og bootloader (denne legger også til windows i oppstarten) og alt dette på rundt en halvtimes tid. Samtidig som du surfer som vanlig på internett, skriver på msn osv. Selv har jeg hatt noen problemer med å endre størrelsen på ntfs partisjoner med bruk av live cd-en. Så anbefaler deg å gjøre dette fra windows. Med f.eks Partition Magic. Ellers er det alltids en god idé og defragmentere ntfs partisjoner, før du gjør noe med de. Ellers er selve installasjonen er ganske selvforklarende. Så er det viktig å huske at Linux ikke er Windows, eller prøver å være det på noen måte. Så det kan hende at du må gjøre ting på en annen måte, i linux verdenen. Og, lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå