teigen92 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hei! Trenger litt hjelp til å finne en vidvinkel som er bra. Hart hovedsakelig tenkt til å filme fisking, så det må kunne gå ann å ha et polafilter over vidvinkelen hvis dere skjønner... Har et buddsjett på ca 1500kr, men kan godt strekke det litt hvis jeg må. Også lurte jeg på om det er best å kjøpe en vidvinkel med samme diameter som videokameraet, eller kjøpe en vidvinkel med litt større diameter og heller ha en stepring i mellom. Er det egentlig noe forskjell? Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Raynox er ansett å levere gode linser. Til HV-serien er det Raynox HD-6600PRO52 som er mest populær. Det eneste du trenger i tillegg er en step-up-ring. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Forsats vidvinkellinser er normalt (alltid?) krumme, noe som gjør det vanskelig/umulig å ha et filter montert foran disse. Dermed er eneste muligheten å sette filteret mellom objektivet og forsatslinsen. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Det er riktig at vidvinkelforsatser er kromme, men det går helt fint å sette et filter foran Raynox HD-6600PRO52. Det er 72mm gjenger i front av denne. Jeg bruker denne forsatsen selv sammen med et Panasonic HDC-TM300 og det fungerer helt glimrende. Jeg har brukt Raynox forsatser i flere år med flere forskjellige kameraer og kan bekrefte at de leverer kvalitet! Imidlertid så er ikke polariseringsfiltre å anbefale sammen med vidvinkel, enten det er med eller uten "forsats". Det vil nemlig garantert gi "ujevne farger" som fremstår som "striper" i bildet ditt. Dette er normalt veldig synlig for blå himmel, muligens så synes det mindre om du for det meste filmer vann. Lenke til kommentar
teigen92 Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Takk for svar! Da blir det nok en Raynox vidvinkel da:) Men denne har vel ikke sånn fish-eye effekt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Den er rimelig rettegnende, så du vil ikke få fish-eye-effekt. Lenke til kommentar
teigen92 Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Den er rimelig rettegnende, så du vil ikke få fish-eye-effekt. OK, da blir det nok den, og så må jeg kjøpe en sånn step-up ring. Er det bare å kjøpe den billigste eller er det viktig med skikkelig kvalitet på disse å? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Den billigste gjør jobben sin, men kvalitet er alltid bedre. Med tanke på holdbarhet, resisivitet mot påkjenninger osv. Lenke til kommentar
teigen92 Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Den billigste gjør jobben sin, men kvalitet er alltid bedre. Med tanke på holdbarhet, resisivitet mot påkjenninger osv. Stemmer;) Så litt på disse: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...p;Q=*&bhs=t Ser det "står lens to filter", betyr det at den ikke funker til vidvinkel? Endret 15. august 2009 av teigen92 Lenke til kommentar
teigen92 Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Nå har jeg bestilt raynox HD-6600PRO52 vidvinkel og step-up ring:D Kjøpte bare en billig en på ebay;) Takk for svara folkens! Det har hjulpet mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå