564215 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Har jeg rett på helgetillegg eller kveldstillegg? Jeg er 17år og jobber fra tidlig om morgenen til ut på kvelden. Som regel er det helgejobber. Men så har jeg lagt merke til at lønnen min ikke er forskjellig fra hverdager og helger, samt dag og kveld. Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvor mange timer jobber du i uka? Lenke til kommentar
564215 Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Mellom 30 og 50 timer. Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) I UKA!? Det var ganske mye, selvfølgelig har du da krav på helge- og kveldstillegg. Se denne tråden for mer info. Edit: Du har krav på tillegg hvis du har en kontrakt som omfatter tariffavtalen. Endret 8. august 2009 av sagberg Lenke til kommentar
564215 Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Det er vel kun nå i ferien. Når skolen begynne igjen går jeg ned til rundt 20 timer igjen. Er redd for at jeg ikke blir fult så populær hos sjefen hvis jeg spør/krever det. Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Mange som er redd for sånt, selv har jeg aldri vært det. Men hvis du bare spør, om hvordan det er med tillegg for kveld og helg, så gir han deg nok et fornuftig svar. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Er nok litt redd, ja. Jeg får spørre han om hva han mener. Men om han skulle si nei, finnes det da en lov som tilsier at jeg krav på dette? Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Kommer an på hva som står i kontrakten din. Omfatter denne tariffavtalen har du krav på tillegg om du jobber mer enn 12 timer i uka. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Nå har jeg lest over kontrakten min. Jeg finner ikke "tarrif" noen plass i avtalen, men arbeidsmiljøloven (AML) blir nevnt opptil flere ganger. På punkt nummer 9 i avtalen står det i slutten "Eventuell annen avtale: kveld, helg etter avtale". Hva er tarrif i forhold til aml? Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hva står det under lønn? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) I UKA!? Det var ganske mye, selvfølgelig har du da krav på helge- og kveldstillegg. Se denne tråden for mer info. Edit: Du har krav på tillegg hvis du har en kontrakt som omfatter tariffavtalen. Siden når er 30-50t i uka mykje?, Siste eg sjekka er det heilt normalt. Vanleg 8 timars arbeidsdag x 5 dagar = 40t. Når om dagane jobbar du, og i hvilken bransje? Endret 8. august 2009 av HValder Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Mtp. at han er 17, tenkte jeg at han var student, derfor mente jeg det var mye. At det er ferie nå, slo meg ikke før etterpå. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 I UKA!? Det var ganske mye, selvfølgelig har du da krav på helge- og kveldstillegg. Se denne tråden for mer info. Edit: Du har krav på tillegg hvis du har en kontrakt som omfatter tariffavtalen. Siden når er 30-50t i uka mykje?, Siste eg sjekka er det heilt normalt. Vanleg 8 timars arbeidsdag x 5 dagar = 40t. Når om dagane jobbar du, og i hvilken bransje? Fra 10-12tiden til 20.00 på kvelden. Forskjellig i helger i forhold til ukedager. Jobber på en bensinstasjon/verksted/båtutsalg så er vel i servicebransjen. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Tviler på at du harre rett på nokon form for kvelds/helgetillegg, med mindre det er spesifisert i arbeidskontrakt. Overtidsbetaling har du derimot krav på, dersom du jobbar meir enn 9t/dag eller 40t/uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå