Gå til innhold

Nedbetale en annen persons lån

Actibus

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ønsker å innfri et lån som tilhører et annet familiemedlem, vil det da utløse en eller annen form for skatt eller annet?

Det er evt. snakk om istedet for å gi pengene direkte, så tenkte jeg kanskje det var mer lønnsomt å innfri et lån vedkommende har, for at mottaker skal kunne "beholde" mest mulig av summen, enn at staten skal ha xx% i div.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man ikke gjøre det samme som bedrifter gjør da? selge en avdeling til en annen avdeling for 1 krone også følger lånet med avdelingen, eller som når man kan kjøpe idrettslag for 1 krone der man også får all gjelden.

EDIT: Hør med en revisor elns, det koster kanskje noen hundrelapper, men om det er snakk om store beløp så lønner det seg sikkert.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Hva er det du skal selge? Staten har tenkt igjennom dette ganske godt, av den grunn at de ikke vil at folk skal snike seg unna skatt på gaver eller arveavgiften. Med mindre det er en reell bedrift eller reelle aksjer inne i bildet, så er det ikke så enkelt at man bare kan overta lånet til en annen person uten at de vil regne dette som gave eller forskudd på arv (hvis vedkommende er arving).

Lenke til kommentar

oki, la personen ta opp privat lån fra den som gir og ha avdrag og rentefritt de neste 99 årene.

En annen tanke er å stille som kausjonist for lånet også kan mottaker drite i å betale. Da går jo kravet over på en selv og jeg tror ikke det regnes som gave å betale et lån man er kausjonist for.

Uansett, en revisor vet sikkert mye mer om hvordan man kan bruke de mulighetene som ligger i systemet.

BTW: det er forresten null problem å starte en bedrift da. Koster noe tusenlapper om du ikke skal ha enkeltmannsforetak eller NUF elns, men er lånet stort nok burde jo ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar
oki, la personen ta opp privat lån fra den som gir og ha avdrag og rentefritt de neste 99 årene.

Et privat lån blir regnet som gave / forskudd på arv hvis det ikke påløper renter på det.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/f...atser-2009.html

Lånet må være rentebærende, ellers vil skattemyndighetene anse rentefritaket som en arveavgiftspliktig gave. Av samme grunn kan ikke rentefoten settes for lavt.
Lenke til kommentar
En annen tanke er å stille som kausjonist for lånet også kan mottaker drite i å betale. Da går jo kravet over på en selv og jeg tror ikke det regnes som gave å betale et lån man er kausjonist for.

Hvis du finner en bank som vil gi kausjonsansvar. De siste årene har så godt som alle banker sluttet med dette. De ønsker å ta med kausjonistene som medlåntakere i steden for. I så tilfelle vil de bli ansvarlige for lånet og hel/del eiere av eventuell bolig/bil lånet gjaldt. Og man er like langt.

Lenke til kommentar

Tenkte på slike lån noen banker tilbyr der man ikke betaler avdrag på x første år. Ser ikke noen umiddelbar grunn til at private ikke kan gjøre det samme. Om renter løper spiller jo ingen rolle om ikke tilbakebetaling starter før etter man er død :)

Men, som jeg har sagt. Snakk med en revisor elns. Når bedrifter og rikfolk klarer å bruke systemet bør jo normale folk også klare det med litt hjelp.

Lenke til kommentar

Dør denne personen, og lånetaker er arving, så blir det regnes om arv og dermed må man betale arveavgift. Det spiller forsåvidt ingen rolle om man mottar arven før eller etter personen man arver fra er død, arveavgift skal betales likevel.

Det er nok dessverre ikke så lett å unngå, ellers ville alle gjort det. Er du rik nok så kan du og denne personen flytte til et annet land men det er jo upraktisk for å si det mildt.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

tenkte mer at det var lånetager som skulle dø før betalingen startet. ikke det at det spiller noen rolle.

Btw, det er vel regler for hvor mye man kan gi i gave per år eller noe sånt? Tviler på at staten krever skatt av gaver på en tier elns (eller sliter vel tiggere noe :)) Gi tilsvarende hvert år.

Opprett en veledig organisasjon hvis formål er å hjelpe alle som har samme navn og alder som den som skal hjelpes. Så donerer du summen til denne :)

Men, jeg sitter bare her å fantaserer. TS får snakke med en revisor/advokat eller noen som kan gi fine og lovlige muligheter til å bruke systemet.

Eller så kan man jo gi pengene uten å si ifra til staten, men da er man plutselig utenfor systemet.

Lenke til kommentar

En liten digresjon fra tema, men som på en måte gjelder det samme her.

Jeg har et enkeltmannsforetak som ble stiftet i august i fjor. Var ingen inntekter i 2008, men til og med juni 2008 hadde jeg inntekter på ca. Kr. 120000,- og utgifter på ca. Kr. 30000, dermed et overskudd på ca. Kr. 95000,-.

Dette gikk rett inn på min vanlige lønnskonto, da jeg ikke hadde opprettet firmakonto ennå. Jeg har ikke betalt noe skatt for dette på forhånd, men regner med at jeg vil få et krav på nærmere 40 % av dette til neste år?

Inntektene er kun provisjon fra samarbeidspartnere.

Nå i juli har jeg opprettet et nuf og firmakonto som inntektene fra og med juli føres på.

Det jeg lurer på er om jeg på noen måte kan overføre alle inntekter og utgifter fra første halvår 2009 til NUF'et som ble stiftet i juli, slik at jeg slipper å betale så mye skatt på overskuddet?

Takker på forhånd for alle tips & svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...