lockdog Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Hei Jeg hørte nettopp at formueskatten på innboet bruker forsikringssummen som utgangspunkt. Stemmer dette? Endret 8. august 2009 av lockdog Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Virker nesten sånn, fant dette i den nye versjonen av Lignings-ABC 2009 på side 606: "1.1.4 Verdsettelse av annet innbo og løsøre Annet innbo og løsøre enn det som er særskilt nevnt ovenfor, verdsettes med utgangspunkt i forsikringsverdien (gjenanskaffelsesverdien), jf. takseringsreglene (2008) § 1-1-5. Ligningsverdien av slikt innbo og løsøre blir når forsikringsverdien er: kr 0 – 1 mill: 0 kr 1 mill til 1,4 mill: 20 % av verdien over kr 1 000 000 over kr 1,4 mill: 80 000 pluss 40 % av verdien over 1 400 000 I tabellen ovenfor er fribeløpet på kr 100 000 trukket fra. Fritidsbåt med antatt salgsverdi under kr 50 000, tas med i verdsettelsesberegningen ovenfor dersom båten inngår i den ordinære innbo- eller løsøreforsikringen. Er en slik båt særskilt forsikret, settes verdien til 75 % av forsikringssummen, jf. takseringsreglene (2008) § 1-1-4. Er en slik båt ikke forsikret, settes verdien til antatt salgsverdi." Så hvis jeg har innbo som har en gjenanskaffelsesverdi på 2,1 mill vil jeg få en skattemessig formue fra innbo på 320.000 kr. Med 1,1% i formueskatt ville jeg fått 3.520 kr i økt skatt (dersom jeg allerede fra før hadde mer enn 470.000 i annen skattbarformue). Innslagspunktet for formueskatt er 470.000, Endret 8. august 2009 av KS Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Ser ut til at jeg bør ta en telefon til forsikringsselskapet mitt og få halvert innboforsikringen da Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Ser ut til at jeg bør ta en telefon til forsikringsselskapet mitt og få halvert innboforsikringen da For å presisere litt: forsikringsselskapene sender nok ikke disse opplysningene til skatteetaten; derimot er det ditt eget ansvar å oppgi korrekte tall (etter de takseringsreglene som er nevnt) i selvangivelsen. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Ja, men jeg har uansett ikke noe behov for å ha 2 mill i innboforsikring. Og om man egentlig er pliktig til å oppgi dette, så ser jeg ikke poenget i å unnlate å melde inn, fremfor å redusere innboforsikringen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Ja, men jeg har uansett ikke noe behov for å ha 2 mill i innboforsikring. Nei, da er det jo en annen sak, og penger å spare ikke bare på formuesskatten, men også på forsikringspremien... Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Hehe, er neppe noe å spare på forsikringspremien. http://www.nito.no/medlemskap/Bank-og-fors...nnboforsikring/ Premien er nok ganske spikret. Lenke til kommentar
KS Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Kollektive innboforsikringer som den du viser har som oftes en ganske romslig grense. Over denne grensen og for alle andre er premien høyst variabel. Grovt regnet tror jeg premien ofte er ca 1% av verdien. Å redusere forsikringssummen kan derfor for mange være et reelt alternativ. Men reduserer man forsikringssummen ovenfor forsikringsselskapet skyter man seg selv i beinet om det skulle oppstå en brann. Har du forsikret innboet ditt for en mill, så er det maksimalsummen du får tilbake. Overskytende er da ikke forsikret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå