Gå til innhold

Brennvidde - 35mm vs vanlig digital speilrefleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Objektivet slipper inn en sirkel med lys.

Denne sirkelen beskjæres av kameraet, og de forskjellige kameratypene benytter seg av forskjellige utsnitt. Så om det står "tilsvarende 35mm-brennvidde", så menes det synsvinkelen.

Som du ser på bildet Nautica la ut, så må et 35mm hus bruke et objektiv med større brennvidde for å få det lille rektanglet til å dekke hele sensoren/filmen og et crop kamera må benytte et objektiv med mindre brennvidde for å få med hele bildet.

Lenke til kommentar
Hei

Når det står slik:

Det har 18-200 mm brennvidde (tilsvarende 35mm-brennvidde på 29-320mm)

Vil det da si at den gir 18-200 på f.eks 500d, og 29-320 på fullformat, eller er 18mm på 500d likt som 29mm på 35mm?

Glem det. Hva et gitt objektiv skulle tilsvare på et annet kamera/format må da være helt uten interesse. Med mindre du har to eller flere kamerahus og skal bruke samme objektiv på alle sammen.

Nei, ta det kamerahuset du har, sett på det objektivet du mener er riktig valg og se i søkeren. Det du ser i søkeren er det du får bilde av. Uansett hva det objektivet måtte ha for slags utsnitt med et annet format på brikka...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Når jeg ser på det bildet lurer jeg på hvilken brennvidde man må ha for å få omtrent samme utsnitt som fullformat. Står i "fare" for å kjøpe 450D i nær fremtid og vurderer å kjøpe vidvinkelobjektiv i tillegg. Er stadig i situasjoner det er litt upraktisk å bevege seg bakover for å få med hele motivet...

Lenke til kommentar
Når jeg ser på det bildet lurer jeg på hvilken brennvidde man må ha for å få omtrent samme utsnitt som fullformat. Står i "fare" for å kjøpe 450D i nær fremtid og vurderer å kjøpe vidvinkelobjektiv i tillegg. Er stadig i situasjoner det er litt upraktisk å bevege seg bakover for å få med hele motivet...

Enkelt... Canon: brennvidde for fullformat / 1.6, Nikon: brennvidde for fullformat / 1.5

F.eks fullformat bilde er tatt med 50mm, hvordan få samme utsnitt på 450D:

50mm / 1.6 = 31.25mm

Lenke til kommentar

Som TGB sier, men så lenge det er snakk om et kamera, så er det som rogkas sier - uviktig.

Bare sørg for at objektivet du kjøper dekker synsvinkelen du vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...