Robocoop Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Kanskje han egentlig er en nigeriasvindler som ønsker kontakt med noen som allerede har blitt lurt èn gang.................. Lenke til kommentar
fox Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Ser at TorgeirPK har ikke vært aktiv etter hans første innlegg, er det noe vi synes er ok? DEt synes jeg i hvert fall ikke!!! Han bidrar ikke med noe i her forumet, men kun utnytter våre ressurser til egen fordel. Økonomisk sett. Regner med at jeg har ikke noe imot hvis han setter i gang en diskusjon og er aktiv, så lager en artikkel ut av det. MEn sånt det der som skjer nu, blir bare feil Its just my 5 cents Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 NikkaYoichi:Mener du at denne brukeren skal straffes fordi han ikke kom med et "Trenger jeg 50 GB RAM for å spille CS? -spørsmål", og dumme seg ut slik som mange gjør med sine førsteposter? *snipp* Burde vi ikke heller ønske han velkommen? Nei, det eneste problemet jeg har med denne posten er at han oppfordret folk til å ta kontakt utenfor forumet og utelukkende det. Altså bidrar ikke tråden til noe innhold her på huset. Det eneste posten bidrar med er å fylle plass i databasen, intet mer - da informasjonen som kommer frem, ikke kommer forumet til gode, så synes jeg ikke posten har noe har å gjøre. Kontaktannonser kan man holde unna dette forumet synes jeg. Det er altså min subjektive mening om saken da jeg mener at det blir helt feil å komme hit for å få hjelp, men ikke dele informasjonen med de andre brukerne av forumet, da det er nettopp dette som gjør forumet vårt til et forum. Jeg vet at det er dumt å benytte seg av "slippery slope", men resultatet kan i neste omgang bli at alle gjør dette. Oppretter en tråd for så å be om svar på e-post, fremfor her i offentligheten slik at alle kan dra nytte av det. Da mister forumet sin verdi for min del. Derfor synes jeg det er greit å sette grensen ved at man ikke tillater at folk kommer hit og bruker forumet vårt, ja - jeg er nå så tullete at jeg ser på forumet som "litt mitt", til å underslå informasjon. Hvis jeg bidrar med min kunnskap, så gjør jeg det nettopp for at så mange som mulig skal kunne dra nytte av det, og trenger jeg hjelp så spør jeg ofte her, fordi det er mange kunnskapsrike folk på dette forumet. Jeg søker ofte på forumet også, før jeg spør og finner således ut at, jo - andre har stilt et liknende spørsmål tidligere. Jeg ønsker alle som vil være en del av forumet velkommen, men folk som kommer hit for å lure unna informasjon - de er jeg ikke interessert i å kaste bort tiden min på. Nettopp fordi at de ikke vil dele. Jeg synes dette lukter ugler lang vei, at journalisten her har sett sitt snitt til å enkelt nå ut til en mengde mennesker - uten noen effort. Når vedkommende i tillegg, med sin formulering i posten, viser at vedkommende ikke kommer til å være en fremtidig bidragsyter til forumet - så blir jeg litt irritert. Det hadde for meg vært mye bedre om vedkommende faktisk hadde tatt seg bryet med å skrive en skikkelig post og fått i gang en diskusjon om temaet, og eventuelt tatt det derfra - kontaktet brukerere på PM og spurt om et personlig intervju. Det er altså gangen i det hele jeg kicker på, ikke at vedkommende ber om hjelp. Da jeg også, flere ganger har spurt om tips til ting jeg har stått fast på i jobbsammenheng. Men jeg spør altså åpent i forumet, slik at andre kan dra nytte av det og ikke minst bli satt på idéen til å gjøre det samme om de ikke har gjort det. Det er delingen av informasjonen som holder et forum i live ... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Ser at TorgeirPK har ikke vært aktiv etter hans første innlegg, er det noe vi synes er ok? DEt synes jeg i hvert fall ikke!!! Han bidrar ikke med noe i her forumet, men kun utnytter våre ressurser til egen fordel. Økonomisk sett. Regner med at jeg har ikke noe imot hvis han setter i gang en diskusjon og er aktiv, så lager en artikkel ut av det. MEn sånt det der som skjer nu, blir bare feil Its just my 5 cents Jeg er enig med deg. Prøver en bruker å kun komme i kontakt med oss her, men ikke vil delta her så ser jeg ikke poenget med at dem skal utnytte oss. Dagbladet har jo selv muligheten til å skaffe denne informasjonen, men ønsker de å bruke diskusjon så burde hvertfall kommunikasjonen være her på forumet (i tråden helst, evt. PM hvis det er personopplysninger inne i bildet). Kanskje det beste er hvis de ikke har mulighet til å motta/sende e-post via forumet. Det er kanskje mer teknisk, men mener å huske man har en "non-PM-brukerkategori" man evt. kunne plassert slike brukere under. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 liker ikke at utenforstående skal utnytte forumet uten å tilføre det noe. kontaktannonser hører ikke hjemme i en tråd, er det intervjuobjekter han søker bør han poste intervjuene i tråden, da har han ihvertfall bidratt noe... Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 grensen burde muligens settes utfra om man ønsker at vi på forumet skal gjøre jobben for ham og ikke hjelpe ham med kunnskap og erfaringer vi sitter på som han ikke har eller er usikker på hvor skal finne. men vetta faen... Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Er selv enig i at dette skiller seg lite ut fra andre som bruker forumet til hjelp ved tekniske/finurlige problemer på jobben. Men som andre har påpekt, da skal det foregå i tråden åpent så det bidrar til forumet. Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Slenger meg på det at det blir feil å bruke forumet som kontaktannonse. Hadde tråden oppfordret til diskusjon i tråden hadde det vært ok - da blir forumet et oppslagsverk for brukerne senere om noen f.eks har opplevd Nigeria-svindel, men når det sendes privat til journalisten får man ikke denne muligheten. Selv har jeg droppet å lage haugevis av tråder fordi jeg fant en tråd her igjennom Google når jeg søkte på problemet mitt. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Han kunne ha benyttet seg av jobb-annonsedelforumet i forbindelse med slike hendvendelser. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Oppfatter også dette som en ren kontaktannonse. Jeg har nylig fått en tråd slettet på grunn av at jeg spurte om det var noen på "foto"forumet som vurderte å selge sin Canon Powershot G9 (et kompaktkamera). Helt klart var dette en tråd av typen som ikke ville ha skapt diskusjon, men snarere kun hadde fungert som en kontaktannonse. Dette aksepterer jeg fullt ut og forstår moderators sletting av tråden Forsøk å sammenlign "kontaktannonsen" min med tråden som omdiskuteres her og forklar hvorfor en slik tråd får livets rett og ikke min! Jeg mener tråden, slik den framstår i skrivende stund, bør fjernes med argumentet om at det er en ren kontaktannonse. Vi bør ikke la journalister misbruke forumet på denne måten! Endret 16. august 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Kanskje tråden ble slettet fordi det ikke er tillatt med kjøp/salgstråder? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Det er nok kjøp/salg som gjør seg gjeldende der, ja. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Gjelder ikke dette kjøp og salg av informasjon da? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Kanskje tråden ble slettet fordi det ikke er tillatt med kjøp/salgstråder?Har vel ikke spurt hvorfor min tråd ble slettet i forhold til forumets reglement! At min tråd ble slettet godtar jeg som sagt. ( Ja, jeg leste forumreglementet rett etter at moderator grep inn så jeg vet ... ) Det jeg satte søkelyset på er hvorfor en av forumets bidragsytere ( Meg, med mer eller mindre aktiv posting opp gjennom årene) ikke kan knytte kontakter via en forespørsel slik jeg gjorde, mens "kontakt-annonsen" til TorgeirPK (som her opprettet kun 1stk post) får lov å knytte kontakter via forumet. Det verste av alt er at han tjener penger på infoen han får gjennom kontaktene han når her. Vet ikke om dette er et enestående tilfelle, men dersom denne taktikken fra journalister skal slippe gjennom, frykter jeg for at vi ser flere slike "unyttige" tråder fremover. Hadde tråden vært en åpen erfaringsutveksling ville saken stilt seg helt annerledes. Har ingen ting i mot at forskjellige yrkesgrupper bruker forumet aktivt til å hente informasjon. Tilfører brukeren forumet noe, eller er det en snylter som med minimal innsats skal sko seg på aktive brukere? As always my honest opinion. TMG Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 hmm vil tro det nytter hele folket å få vite hvem som svindler. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 (endret) Selvfølgelig skal man kunne gjøre research på forumet, men tråden det er snakk om er jo en kontaktannonse for journalisten, jeg sier nei. Jeg velger å rope "svulst, svulst! Drep den!". Det er litt vanskelig for meg å ha en konkret mening fordi det er så mange "vissomattdersomattetenkom"-ting, men for meg så er en (ganske stor) del av et forum det og gi og å få tilbake, men her er det en som bare vil ha. Altså, tråden åpner ikke for å være av interresse for noen andre enn trådstarter på noen som helst måte, men alikevel skal han tjene penger på det? Da kan dere åpne for reklame og synes jeg. Endret 22. august 2009 av Gamlemor Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Definisjonen av forum: "forsamling el. sted hvor noe diskuteres" Hvis alle skulle finne på å starte slike tråder som oppfordrer til diskusjon utenfor domenet så ville ikke diskusjon.no vært et forum lengre, men en korktavle. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Lurer på når forumets redaksjon skal reagere på innspillene våre? Jeg er moderator på et annet forum og der ville denne omtalte tråden ha blitt stengt ganske kjapt. Brukerne liker ikke snyltere i forumet og er rimelig kjappe med å rapportere slikt... Endret 23. august 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hvis Dagbladet vil annonsere på dette nettstedet på en eller annen måte (inkludert komme i kontakt med brukere), så bør de vel betale for seg? Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Det er mao et komplement at kommersielle aktører ønsker å bruke diskusjon.nos ressurser, istedenfor å ty til andre kilder! Han ønsker nok å ha med seg diskusjon.nos medlemmer i tillegg til andre kilder, ikke umulig at han legger ut samme beskjed på andre fora også. Jeg synes det er greit om kommersielle instanser benytter forumet, men da skal som så mange andre sier informasjonen holdes i tråden og ikke eksternt. Og diskusjon.no skal selvsagt krediteres som kilde når informasjonen blir publisert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå