Gå til innhold

Hvor går grensen for hvordan vi skal la andre bruke forumet, og hvor går grensen for hva som er kommersielt?

Anbefalte innlegg

Strengt talt, den eneste relevante forskjellen på tråden til Dagbladet-karen og denne tråden til Akam, er jo at sistnevnte inviterer til diskusjonen i tråden.

I beg to differ... motivet og hensikten bak disse 2 trådene er milevis fra hverandre, kenneth dammyr er ikke ute etter å grave opp brukernes mest pinlige øyeblikk og bruke dem til egen vinnings hensikt, han prøver å skape matriale som gavner brukere/lesere/oss og spør dem hva de ønsker. Dette er en sammenligning som etter min mening ikke henger på greip.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en annen forskjell på de to trådene du nevner, nemlig det at den ene oppfordrer til å ta informasjonen utenom forumet og den andre ikke.

Nja, jeg vil nå si det går for det samme. Det er ikke noe i veien for at Akam hadde skrevet "eller send tips til".

Hvordan kan du si at det går for det samme? Om jeg f. eks. poster en tråd i GNU/Linux forumet og sier:

"Jeg trenger hjelp til å installere firefox fra kilde. Send med svar på cyclo (at) diskusjon.no." eller

"Jeg trenger hjelp til å installere firefox fra kilde. Hvordan gjør det?"

Går det for det samme? Den ene kommer forumets brukere til gode, den andre ikke.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Dere diskuterer i det vide og det brede om det oppfordrer til diskusjon eller ikke, slik jeg ser det er det ikke problemstillingen.

Noen bruker forumet til å fremme salget til et annet medie, det tror jeg ikke eierene av dette forumet ønsker.

Hadde trådstartet startet tråden med et ønske om å dele erfaringer og hjelp direkte, så hadde dette vert et ikke tema.

Derimot skjer det via 3 part, som igjen har et formål om å tjene penger, noe jeg mener blir feil.

Uten å sjekke, har kansje Dagbladet og Hardware.no nettverket samme eier.

Lenke til kommentar
Synes at journalister kan bruke sine egne kanaler(db.no?) for å annonsere at de trenger intervjuobjekter, med mindre diskusjon.no's brukere helt klart er i målgruppen for artikkelen. Nigeriasvindlerne har da ingenting med oss å gjøre, så de får finne andre steder å lete.
Nå svarer jeg litt utenfor trådens emne, men nei - jeg er glad for at ikke db.no blir brukt som innsamlingskanal til en slik artikkel. Jeg velger å tro man får langt bedre og mer seriøse svar ved å henvende seg til diskusjon.nos brukere, enn en tilfeldig db.no-leser. Og det at journalister (og hvem som helst andre, for den saks skyld) velger å henvende seg til diskusjon.no når de trenger bakgrunnstoff, bør man se på som en bekreftelse for at forumet står for kvalitet og seriøsitet! Det er mao et komplement at kommersielle aktører ønsker å bruke diskusjon.nos ressurser, istedenfor å ty til andre kilder!

Men nok om det. Slik jeg oppfatter førsteposten er det i grunn ikke selve teksten i db-journalistens førstepost som er grunnlaget for problemstillingen. Det er istedet hvorvidt vi skal tillate at kommersielle krefter safter ut informasjon fra forumets brukere (og selvfølgelig i neste omgang tjener penger på det). Mange synes nok dette er leit, og jeg forstår at man reagerer! (I tillegg var den aktuelle posten noe dårlig skrevet - innbyr ikke særlig til diskusjon - så dermed er det på sin plass at folk reagerer).

Hadde det ikke vært tillatt for kommersielle aktører å ta bruk i informasjonen de fant her, så hadde aldri diskusjon.no vært der de er i dag. Hele forumet stammer tilbake fra de tider hvor hardware-nettverket var en mye mer rendyrket IT-nettside (correct me, if I'm wrong), og det var daglig stor trafikk og diskusjon rundt programmerings-delen av forumet. Her stilte (og stiller den dag i dag) brukere spørsmål som i seg selv ser uskyldige ut. Men det hersker liten tvil om at mange tråder blir benyttet i arbeidssammenheng - til tross for at trådstarter neppe ofrer fem øre for å opplyse om dette!

I grunn synses jeg Bone står for mange av de samme synspunktene som jeg har. Det kan ikke prinsipielt bli et forbud om å spørre om hjelp som gagner en selv/bedriften økonomisk!

Jeg må si at jeg prøver å finne forskjellen på en bruker her som jobber innen IT, og har et IT-problem, la oss si nettverk, og henvender seg til hardware-delen av forumet for å søke etter hjelp, kontra denne personen som jobber i en avis og spør etter råd og erfaringer som kan kan bruke i sin sak

Begge er brukere, begge bruker forumet for å gagne seg og sitt firma, men jeg har sett utallige eksempler på førstnevnte..

Er det noen som kan hjelpe meg å finne en forskjell her? Jeg vet faktisk ikke selv ..

Lenke til kommentar

Det virker på de fleste her inne som om det hadde vært bedre at journalisten, og fremtidige sådan, går helt undercover og bare spør om noen som har blitt svindlet.

Folk reagerer mest på at denne brukeren er ansatt i Dagbladet og skal bruke det for egen vinnings skyld, men nå er det nå slik at de fleste som starter tråder og spør om noe gjør det for egen vinnings skyld. De har ikke planer om at dette skal gagne andre, men bruker forumet som en kommunikasjonskanal, en veldig effektiv kommunikasjonskanal, for å nå ut til flest mulig. Dess flere som ser spørsmålet/problemstillingen, dess større sjangse for at man få riktig svar og/eller belyst flere sider av saken, som kan hjelpe trådstarter.

Tviler på at mange hadde reagert om det ikke var opplyst om at han jobbet i Dagbladet og at han ville ha informasjonen i andre kanaler.

Forøvrig enig med Bone og qualbeen, han opptrer som en vanlig bruker, men er så uheldig at folk reagerer på hvor han kommer fra. Det er ikke ønsket, å finne folk og historier om svindling, i seg selv det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Dere diskuterer i det vide og det brede om det oppfordrer til diskusjon eller ikke, slik jeg ser det er det ikke problemstillingen.

Noen bruker forumet til å fremme salget til et annet medie, det tror jeg ikke eierene av dette forumet ønsker.

Hadde trådstartet startet tråden med et ønske om å dele erfaringer og hjelp direkte, så hadde dette vert et ikke tema.

Derimot skjer det via 3 part, som igjen har et formål om å tjene penger, noe jeg mener blir feil.

Du har et godt poeng der guttorm, vi diskuter om hvor vidt det er en diskusjon i den tråden eller ikke, vi er litt for mye utte på vidda.

Som jeg skrev tidligre, "Jeg mener grensen bør settes når man begynner å tjene penger." Men det blir på en måte feil for da må(?) kanskje mange tråder slettes pga det er en mulighet for at man kan tjene penger på det, men igjen det blir nesten for dumt det også.

Jeg håper indelig at diskusjon.no spiser på den andre siden av gjerdet.

Natrich

Lenke til kommentar

Når det gjeller disse tråder som tilsynalatenede ikke har noen mening eller fører til debatt, så har jeg ingenting i mot dette. Disse trådene har sin plass og sine tilhengere og de roter ikke til de delene av forumet som er lagd med tanke på faglig innhold være seg Data/programmer båt/bil samfunn/samliv/kultur osv osv..... de har heller ingen sammenheng med med kommersielle interesser.

Lenke til kommentar

Det florerer av tråder hvor folk diskuterer av "kommersielle interesser". Vi legger oss sjeldent bort i motivasjonen til brukerne når de ber om hjelp, gir hjelp og annet. Her er det bedt om kilder til å skrive en sak, det er ingen lenker og ingen "kom til Dagbladet og les saken".

Forskjellen her er at journalisten har identifisert seg, i motsetning til hva de fleste andre gjør. At folk tillegger en journalist økonomiske motiver får stå for ens egen regning, journalister flest pleier å ha andre motivasjoner for å skrive saker enn akkurat det. Jeg vil på generell basis sterkt anbefale at man reflekterer over hvor skråsikker man skal være ved å slenge ut påstander om noens intensjoner, for den er og forblir synsing.

Folk må virkelig tenke over hvor reguleringskåt vi skal være her på forumet. For før man vet ordet av det vil innskrenkingen ramme deg og hva du ønsker å ytre på forumet.

Fra et redaksjonelt ståsted ser vi like lite problem med at en journalist spør brukere om de ønsker å være kilder, som om en som sitter i kassen på Kiwi spør om hvordan han best mulig skal utvise kundebehandling i en tråd under jobbforumet vårt. Eller en sanger som ber om hjelp fra brukere til å skrive låt, en forsker hjelp til forskningsprosjekt osv. Alt dette kan rammes om vi med et skal begynne med spekuleringer om kommersielle interesser.

Når man kommer frem til sitt personlige ståsted i saken, ikke glem å tenk over hvilken presedens den vil sette for resten av forumet. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

Var så mange som faktisk kommenterte mitt/mine innlegg, så jeg følte at å quote alt sammen ville ta for stor plass, så derfor prøver jeg heller å kommentere tilbake, uten å quote. Er det noe jeg ikke har svart på, så er det bare å spørre på nytt!

Natrich:

Mener du at hvis journalisten IKKE har skrevet under med korrekt navn og sånn, så hadde tråden vært mer akseptert? Det er flere som bruker sitt ekte navn i innlegg her, dog ikke med telefonnummer og kontaktinformasjon.

Det er også veldig mange som spør om ting kun DE lurer på. Det mange forskjellige kategorier, og da tenker jeg spesielt på de sosiale og samlivskategoriene vi har. Der spørres det ofte etter personlige ting og erfaringer. Det skal riktignok mest sannsynlig ikke brukes i jobb og (for)tjeneste sammenheng, men allikevel. Hva så? Det er sensitivt og kanskje mer personlig, men folk velger nå selv om de ønsker å ta del i det eller ikke.

Men ja, hvor går grensen? Skal man stoppe når folk kan tjene penger på det? Hva med Skole-kategorien? Der blir det jo ofte spurt om hjelp til personlige problemstillinger innenfor faget man har problemer med. Hvorfor skal vi således skille mellom skole og jobb? Skal vi slutte og hjelpe en skolegutt vi har hjulpet igjennom skolen når han endelig fikk jobben vi tidligere hjalp han med å få? (Kronglete skrevet kanskje, men håper dere skjønner hva jeg mente.)

Freebird:

Enig med deg at det kanskje eventuelt burde finnes en egen kategori for "kontaktannonser" (eller personlige henvendelser, eller hva man vil kalle det), med fare for at slike tråder kan forsøple allerede gode kategorier. Men på en annen side så tror jeg ikke dette egentlig vil bli et stort problem. Tror ikke det er så veldig mange som kommer til å opprette slike tråder, så sant jungeltelegrafen ikke forteller at man får skikkelig napp her på Diskusjon.no om slikt, men da er det jo på en annen side tydeligvis interesse for slikt også. Hvis ikke, tror jeg slikt dør fort ut. De som velger å delta, deltar, de andre lar vær. At de blir plassert i den kategorien de "hører hjemme" går egentlig også greit (så sant de ikke forsøpler i mengder), da de vil treffe de som har interesse i den gitte kategorien. Ved å ha en egen kategori for "annonser", vil man ikke treffe på de rette folkene. Forumet altfor stort til at i hvert fall jeg kommer over alle kategorier og underliggende, langt ifra, og det samme tror jeg gjelder for de fleste andre også. Så det å "gjemme" en annonse i en annonse-kategori tror jeg vil bli dødfødt, siden den kategorien vil være en kategori mange hopper glatt over i sin daglige surfing. Men, kanskje den ville ha funnet mange lesere/brukere hvis det hadde kommet opp en tråd i Spill/Generelt: "Dagbladet trenger DEG til å kåre årets spill!!".

Regner med at nå brukere tar kontakt privat, så blir eventuelt den brukeren ført opp som kilde, og ikke diskusjon.no som helhet. Det tror jeg ikke diskusjon.no vil stå inne for heller, om de har noe å si i saken (jeg kjenner ikke til rettighetsjussen rundt dette).

rikspøbel:

Ingenting som tyder på at en eventuell artikkel vil bli publisert? Kanskje ikke, men, jeg lurte vel mer på OM det ble, ville saken blitt mer akseptert da? Hvis man fikk et resultat å kikke på?

Om du kaller dette et diskusjonsforum fordi det heter diskusjon.no, så vil jeg kanskje være litt uenig med deg. Mulig dette er noe jeg tar feil på, men min lille tanke bak "diskusjon.no", er at for meg er dette forumet kjent som forum.hardware.no, for noen andre er det kjent som forum.gamer.no, og noen andre noe annet. At alle disse småforumene (som allikevel har vært samlet i lang tid -husker ikke historien helt), fikk et felles og ble like så godt kalt "diskusjon.no", siden det klinget godt, synes jeg IKKE skal bety at det KUN skal diskuteres her. Det er MANGE temaer som kun trenger ETT svar for å være løst. Mange innen spill, eller hardware, osv. Alle temaer trenger ikke nødvendigvis være et emne for diskusjon.

Jeg er absolutt for at forumet skal være et sted hvor man kan følge hele tråden, mellom trådstarter og de forskjellige involverte brukerne, og jeg er ikke nødvendigvis uenige i dere som er veldig imot dette, jeg prøver bare å finne ut hvorfor akkurat denne posten/tråden er så veldig ulik mange av de andre postene som er her, selv om den allikevel er noe anderledes. Så, om journalisten ønsket svarene i selve tråden, ville det da ha vært ok?

Er det forskjell på "Hei, jeg vil starte et rockeband! PM meg hvis interessert!", og "Har du opplevd, kjenner du noen som har opplevd og blitt svindlet? PM meg!"?

At det ikke går på bekostning av diskusjonen mellom brukerne? Hvis en bruker velger å ta kontakt med journalisten privat, så går det ikke på bekostning av den brukeren i hvert fall. Kanskje at DU, eller jeg ikke får lese hva som blir sagt dem i mellom er jo en sak, men man må jo nødvendigvis ikke ha innsikt i ALT heller, selv om det er et veldig så åpent forum. Begge er brukere, men noe velger de å ta privat, og de som ønsker å ta del i det gjør det av egen fri vilje, og får det utbyttet de selv legger i det. At en tråd ikke eksisterer, eller at du ikke får lese den, går ikke på bekostning av noen andre enn de involverte.

Rebel-Rider:

Har gjør det ikke av godhet og omtanke? Men, ærlig talt, er alle dine poster og tråder opprettet av de grunnene? Ikke mine, i hvert fall.

Han vil ha hjelp til noe som gagner han, som en skolegutt trenger hjelp til leksene. Det gagner også kun han. Hva så? Eller hva med han, hvis navn er glemt for øyeblikket, som er forumbruker og moderator (mer), (Alastor?), som aldri har lagt skjul på at han jobber i Elkjøp, vil ikke all hans kunnskap som han suger til seg her gagne han og hans Elkjøp-butikk, og da den spesielle Elkjøp-butikken han jobber i? Er det galt? Alastor som av alle jeg har hørt ansees som meget respektert. Hvorfor er det mer riktig?

Allikevel, så er det noe HVER bruker velger SELV om de vil bli med på, eller ikke! Om han vil ha det i avis, er det allikevel opp til meg og deg om vi vil delta. Jeg velger ikke å delta på slike ting, om så sånne eller andre temaer er noe jeg kunne ha svart på. Det er mitt valg. Andre vil. Er det ikke kjekt med muligheten?

Grunnen med diskusjon er at folk skal få utfolde seg og utvikle seg, ha det koselig og lære ting. Er det galt at man i tillegg kan tjene penger på det? Det er fortsatt fritt valg å hjelpe. Journalisten har ikke lagt skjul på noe som helst, så vidt jeg ser (så fremt navn og sånn er riktig, med for sakens argumentasjon så går jeg utifra at det er det).

NikkaYoichi:

Mener du at denne brukeren skal straffes fordi han ikke kom med et "Trenger jeg 50 GB RAM for å spille CS? -spørsmål", og dumme seg ut slik som mange gjør med sine førsteposter? Tipper karen(?) har gjort alt riktig jeg, lest reglene og allting. Dette var hans førstepost! Det er mange førsteposter, og mange kommer til dette forumet av mange forskjellige grunner, dette var hans. Burde vi ikke heller ønske han velkommen?

Alle kan gjerne lese alt, mye / det meste var ment til alle .. :)

EDIT: Forandret litt på Freebird-avsnittet.

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Så kortfattet som jeg kan si det: Journalisten hadde jeg ikke hatt problemer med, hvist tråden hans var et bidrag til forumets innhold og ikke var en ren kontaktannonse. Er det er bruk og kast forum vi vil ha? Lag ivertfall en egen kategori for slike henvendelser slik at de som ønsker å komme i kontakt med X og de som vil bli kontaktet av X ha EN plass å gå til.

Bone: Du får meg til å høres ut som en CIA agent som ser spøkelser på høylys dag! :p

Lenke til kommentar

hehe.. :)

Nei, er ikke et bruk og kast -forum vi/jeg vil ha! Men, jeg tror ikke dette gigantiske forumet kommer til å ende opp som ett heller, for jeg tror selv virkelig ikke at slike poster vil være noe særlig i antall, heller motsatt! De dukker kanskje(!) opp en gang i blant, og vil være en forbipasserende post som de fleste andre..

Kanskje jeg tar feil, men da er det eventuelt mulig å rydde opp og starte egen kategori, men igjen: da beviser det jo bare at det er "behov" for slike poster også, hvis de blir så populære. Det har blitt ryddet opp før, ta spilldelen og oppdelingen av konsoll-kategorien som eksempel, som jeg var en stor forkjemper til!

Lenke til kommentar

Bone, han må gjerne ha med navn, men det blir så veldig overrumplet når det er med email og telefonnummer osv, jeg reagerer kanskje veldig på dette men det er slik jeg er.

Jeg synes det er helt greit at andre bruker forumet til kilder osv, men det er måten det gjøres på, som du sier skal vi da slutte å hjelpe gutten? Nei det blir bare for dumt tror i grunn folk hadde reagerrt mer på det enn denne tråden. Og journalisten vet kanskje ikke bedre, er det slik han trodde man skulle gå fram? At diskusjon.no var så åpent på den måten at man bare kunne spørre i vei på den måten han gjør det på? Slik jeg ser det så er det veldig mange meninger for og i mot dette, hvordan skal man få løst det?

Kan man ha egen kategori for media, for kilder osv hvor det er retningslinjer etc. Eller blir det for direkte?

EDIT: Leif var ute å gå.

Natrich

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Heisann, jeg var en av de som var rask med å rapportere ettersom jeg bare følger retningslinjene så godt jeg kan. Så egentlig så tar jeg det ikke alvorlig at et media ønsker å komme i kontakt med brukere via et forum som diskusjon.no. Så lenge dette ikke blir hverdagskost så er det ok for meg :)

Lenke til kommentar

Mitt forslag:

En tråd skal ikke oppfordre til å ta all kommunikasjon utenom forumet. Ved ønske om privat kontakt eller lignende utveskles kontaktinformasjon via PM-funksjonen og rene kontaktannonser vil bli fjernet.

I mine øyne vil noe slikt utestenge for rene kontaktannonser, samtidig som den ikke legger hindringer for guider, tutorials, howtos, etc.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lov pr. dagens føringer. Intensjonene med føringene er at forumet ikke er en markedsplass, og skal derfor ikke brukes til kjøp, salg og annonseringer for slikt. Selgeren vil jo også ha økonomiske motiver for å promotere eller fremme salg av sin(e) ting.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit at journalister søker informasjon fra brukere på forumet.

Det jeg ikke syns er greit i dette tilfellet, er at journalisten oppfordrer brukerene til å skrive inn historiene sine, på sin epost adresse fremfor å poste de i tråden.

Forumet er for meg en stor database med nyttig informasjon om det meste.

Det kommer ikke noe nyttig informasjon ut av en "tom" tråd med et førsteinnlegg som ber om svar på via andre kanaler enn forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...