Gå til innhold

Hvor går grensen for hvordan vi skal la andre bruke forumet, og hvor går grensen for hva som er kommersielt?

Anbefalte innlegg

Jeg må si at jeg prøver å finne forskjellen på en bruker her som jobber innen IT, og har et IT-problem, la oss si nettverk, og henvender seg til hardware-delen av forumet for å søke etter hjelp, kontra denne personen som jobber i en avis og spør etter råd og erfaringer som kan kan bruke i sin sak

Begge er brukere, begge bruker forumet for å gagne seg og sitt firma, men jeg har sett utallige eksempler på førstnevnte..

Er det noen som kan hjelpe meg å finne en forskjell her? Jeg vet faktisk ikke selv ..

Forskjellen er at IT-arbeideren antageligvis vil diskutere dette åpent, mens DB-journalisten kun oppfordrer andre til å ta kontakt med ham privat. Om IT-arbeideren også kun oppfordrer til å ta kontakt privat, ser jeg dette som like problematisk.

Med forbehold om at jeg ikke har problemer med at det opprettes en egen kategori for slike annonser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan hjelpe meg å finne en forskjell her? Jeg vet faktisk ikke selv ..

En IT ansatt deler det han lærer slik at det kommer det allemenne til gode (som regel), en journalist tviholder på det han lærer og bruker det utelukkende til å berike seg selv og styrke sin possisjon der han er ansatt (da snakker vi spesielt om tabloide medier)

Kort sagt så er det ideen om "Alle for en og en for alle" VS "en er seg selv mermest"

Edit: litt leif ute å går

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Meget godt poeng Bone.

Forskjellen er kanskje hvordan journalisten fremmer sin "etterlysning" kan kunne kanskje ha begrenset seg med person opplysningene sine, jeg tror da at det ville være mer aksept for tråden.

Det som er forskjellen er at en som jobber innen IT kan spørre etter et problem, han spør etter noe som også mange andre kan spørre om og det er hvordan skal man si det? Det er annerledens, mens hva denne journalisten spør etter er sensitivt og pernsonlig, derfor nok en grunn til at det ikke er aksept for tråden.

Natrich

Lenke til kommentar

En IT ansatt deler det han lærer slik at det kommer alle til gode: Men, hvis dagbladet-mannen til slutt poster sin artikkel da? Slik at alle kan ta lærdom av resultatet?

Hvis folk poster historier om bedragerierfaringer og historier? Vil ikke også DET være deling av lærdom og erfaring? Bare innunder annet tema?

Hva med en som spør i religionsdelen av forumet: Hva er meningen med livet? Eller i sex og samlivsdelen: Hvilke "spennende steder har du gjort det"? Det er også deling av erfaring, osv..

Hva med folk som bare oppretter en tråd med et spørsmål, men ikke deltar aktivt selv i tråden etterpå, men bare leser svarene (har jeg gjort flere ganger selv), skal det forbys? Er det noe forskjell på slike tråder, selv om de er "godkjent og allment respektert", og hans?

Selv om det kanskje er veldig lite gagnende for oss, så ser jeg allikevel ikke hvorfor det skal være så galt, og så anderledes enn mange andre poster her..

Hvis han ikke hadde jobbet i en kjent avis, eller om han hadde spurt av helt private og egne nysgjerrige grunner, hadde det da vært helt OK?

Er det ikke da bedre at vi kanskje får et "Profesjonelt utfall" av tråden som vi kan lese om på nettsidene etterpå?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å svare på i grunn.

Hvis man skal svare dirkete: Hvor går grensen for hvordan vi skal la andre bruke forumet, og hvor går grensen for hva som er kommersielt? Når folk begynner å tjene penger på det.

Men igjen da er det mange tråder som skal stenges osv hvis man går etter det. Tror man får bare drøft og drøfte og håpe på at man kommer fram til noe :)

Natrich

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Så lenge dette er noe som får en egen kategori så skal ikke jeg være vanskelig, men det kan kanskje bli litt over the top med mange sånne tråder spredt rundt i forskjellige kategorier. Det bør dessuten være klare retningslinjer på hva kategorien skal brukes til, og hva den ikke skal brukes til. Men uansett så synes jeg ikke det er nok at vi får presentert en ferdig artikkel til slutt.

Og en annen viktig ting, hva akter journalisten å føre opp som kilde? Enkeltbrukere med forumnavn, private navn eller føre opp hele diskusjon.no som kilde?

Lenke til kommentar
En IT ansatt deler det han lærer slik at det kommer alle til gode: Men, hvis dagbladet-mannen til slutt poster sin artikkel da? Slik at alle kan ta lærdom av resultatet?

Det er ingenting som tyder på det, men jeg synes uansett ikke det er nok i seg selv siden dette er et diskusjonsforum.

Hvis folk poster historier om bedragerierfaringer og historier? Vil ikke også DET være deling av lærdom og erfaring? Bare innunder annet tema?

Hva med en som spør i religionsdelen av forumet: Hva er meningen med livet? Eller i sex og samlivsdelen: Hvilke "spennende steder har du gjort det"? Det er også deling av erfaring, osv..

Absolutt, men det oppfordres det altså ikke til. Snarere tvert imot.

Hva med folk som bare oppretter en tråd med et spørsmål, men ikke deltar aktivt selv i tråden etterpå, men bare leser svarene (har jeg gjort flere ganger selv), skal det forbys? Er det noe forskjell på slike tråder, selv om de er "godkjent og allment respektert", og hans?

Selv om det kanskje er veldig lite gagnende for oss, så ser jeg allikevel ikke hvorfor det skal være så galt, og så anderledes enn mange andre poster her..

Så lenge det oppfordres til diskusjon, uttrykkelig eller underforstått, ser jeg ingen problemer med det.

Hvis han ikke hadde jobbet i en kjent avis, eller om han hadde spurt av helt private og egne nysgjerrige grunner, hadde det da vært helt OK?

Fra et brukerperspektiv ser jeg ikke at dette er relevant. Hele forumet er i seg selv kommersielt. Hvorvidt det er Edda eller Berner Gruppen som til syvende og sist tjener penger på det, er for meg klekkende likegyldig.

Er det ikke da bedre at vi kanskje får et "Profesjonelt utfall" av tråden som vi kan lese om på nettsidene etterpå?

Så lenge det ikke går på bekostning av diskusjonen mellom brukerne.

Lenke til kommentar

Fra vår side er kjernen her en av våre brukere som ber om hjelp til å lage en artikkel. Mer prinsipielt: En som ber om hjelp til å lage noe. Å gi hjelp til en av våre brukere er en viktig funksjon for forumet.

Det hadde vært en fordel om det i tråden ble opplyst at man kunne dele erfaringer der og diskutere dem. Noe jeg håper folk bruker tråden til. Men det sier seg vel litt selv at man kan diskutere slike hendelser i den aktuelle tråden.

Vi kan evt. lage en føring om at man må invitere til diskusjon i slike tråder og vi kan også tilrettelegge bedre for at mediefolk kan etterspørre slik på forumet, uten at det fyller opp andre kategorier (vi har planer om å legge langt bedre til rette for mediediskusjon her hos oss) Jeg tror det for brukernes del kan være en fordel om forumet blir en plass media ser etter kilder og tips til nyheter.

Lenke til kommentar

Poster den hvor? alså mannen er ute etter forumbrukerenes erfaringer, men ærlig talt han gjør ikke dette av godhet og omtanke. Det er åpenlyst at han vil ha diskusjonen på sin arena, for å trekke lesere til sitt medie være seg papiravis eller nettavis.

Ja men forskjellen er hvorfor de gjør det og hvor de gjør det. Deler du erfaringene dine her inne så er det tilgjengelig for alle forumbrukerene og de som besøker forumet, det du sier her inne (innen rimelighetens grenser) blir stående slik som du fremfører det.

Det er ingen automatikk i at du må delta i trådene du skaper, noen spørsmål krever det andre ikke. Forskjeller mellom oss og han er at han vil ha det i avisen/nettavisen og ikke her inne. HAr du har lagd en tråd og at den utvikler sg på egen hånd, hvorfor skal du da ha dårlig samvittighet?

Ja det ville det være, for jeg mener det skal være et klart skille mellom det som er komersiellt og privat. Hva er vitsen med diskusjon.no hvist enkelte bruker vi at diskusjonen skal foregå utenfor forumet?

Lenke til kommentar

For min del så er det greit hvis folk spør etter ting de trenger hjelp til, det er helt greit og det liker jeg siden jeg liker å hjelpe mine medmennesker. Men en ting som kan sette en demper er måten man legger fra sin sak på og i dette tilfellet så går brukeren for brått på saken, det er rett inn til smøret i grøten istedet for å grave rundt og dele erfaringer osv(som dotten skrev.) da tror jeg det hadde blitt en fin tråd. Men som sagt det at brukeren går så direkte på saken så er det liten aksept for det, derfor også andre brukere reagerer.

Hvis en slik kategori kommer til forumet må det settes klarer linjer for hva man kan og ikke kan.

Natrich

Lenke til kommentar

Det jeg finner mest plagsomt med denne fadesen er måten denne jornalisten har opptrått på.

Ta kontakt med Torgeir Krokfjord på tpk (a) dagbladet (dot) no, tpkyng (a) hotmail (dot) com eller 47 41 49 69.

Legg merke til måten mailen er oppskrevet. Tydelig med hensikt på å unngå forumfiltere, altså en snikmanøver. Her vet journalisten selv at han gjør noe galt og prøver med hensikt å skjule det. Det setter jeg liten pris på.

Forøvrig synes jeg det er akseptabelt hvis forumek kan benyttes for å spre kunnskap, men da synes jeg Dagbladet skal henvise kilden og opprette direkte link til nettadressen diskusjon.no i sin publikasjon.

Lenke til kommentar
Legg merke til måten mailen er oppskrevet. Tydelig med hensikt på å unngå forumfiltere, altså en snikmanøver. Her vet journalisten selv at han gjør noe galt og prøver med hensikt å skjule det. Det setter jeg liten pris på.

Forøvrig synes jeg det er akseptabelt hvis forumek kan benyttes for å spre kunnskap, men da synes jeg Dagbladet skal henvise kilden og opprette direkte link til nettadressen diskusjon.no i sin publikasjon.

Det er nok gjort for å forhindre at spam-botter finner mailen hans og han ender opp med inboksen full av spam :)

Lenke til kommentar

Jeg liker å hjelpe andre og mye av tiden min på dette forumet går med til nettopp det. Hvis jeg ser en tråd hvor noen sliter med ett eller annet, så kommer jeg med tips, hvis det er noe jeg har peiling på - jeg har også selv benyttet meg av forumet for å få tips til noe jeg har slitt med. Jeg liker bare ikke formuleringen i den tråden som er grunnlaget for diskusjonen her. Dette er en type tråder jeg IKKE på noe som helst vis liker å se på forumet vårt. Årsaken burde være åpenbar, det er en kontaktannonse. Slike ting passer på helt andre fora enn dette. Det som er det fine med diskusjon.no er at det bl.a er en database, stappet full med nyttig informasjon. Her kommer det en journalist som vil nå ut til en drøss med mennesker, helt gratis for å gjemme informasjonen, ikke holde den åpen i forumet. Det synes jeg er en uting.

Hadde denne journalisten spurt åpent i tråden etter informasjon, så hadde det vært noe helt annet, men her har journalisten, opprettet en bruker, opprettet 1 tråd og ikke minst postet 1 gang. Det eneste bidraget denne brukeren har gitt til forumet er en kontaktannonse. Vi kommer sannsynligvis, aldri til å se denne brukeren mer. Nei, jeg ser på dette som et klart brudd på reglementet, selv om andre måtte være uenige. Denne posten går for meg under spam, eller definisjonen korte eller meningsløse innlegg ... Burde vært slettet før brukeren rakk å si Dagbladet.

For å være helt ærlig så synes jeg landets største aviser kan søke etter kilder på sine egne websider, ikke komme hit for å forsøple forumet vår.

Lenke til kommentar

Den beste er vel å vurdere et lite tillegg i våre retningslinjer om at tråder må invitere til diskusjon, med mindre annet er angitt i kategorien.

Strengt talt, den eneste relevante forskjellen på tråden til Dagbladet-karen og denne tråden til Akam, er jo at sistnevnte inviterer til diskusjonen i tråden.

Men det er ikke regelstridig, for vi har ingen regler som sier tråden faktisk må invitere til diskusjon. Vi har vel egentlig tatt det for gitt (vi heter tross alt diskusjon.no). Så jeg må nå si man kan være litt snill mot karen her, for han har ikke gjort noe regelstridig. Og det kan jo også hjelpe forumbrukere som har opplevd svindel.

Om det har noen som helst effekt hva omdømme angår, så virker jo det å heller være negativt. :)

Lenke til kommentar

Det er en annen forskjell på de to trådene du nevner, nemlig det at den ene oppfordrer til å ta informasjonen utenom forumet og den andre ikke. Og det er jo nettopp det mange brukere her reagerer på.

Det blir i mine øyne dumt i å henge seg opp i at tråder må skape diskusjon. Noe av det beste innholdet på forumet er jo formet som guider, tutorials og how-tos, som på ingen måte oppfordrer til diskusjon og det ville være dumt å ekskludere slikt innhold.

Jeg mener fokuset ikke bør være på om noe oppfordrer til diskusjon, men om det oppfordrer til å ta diskusjonen utenfor forumet eller ikke.

Lenke til kommentar

diskusjon og diskusjon fru Blom. Hvor mange telletråder og annet rusk finnes det her på forumet hvor det ikke finnes diskusjoner eller debatter, men eneste poenget med trådene er enten å telle lengst mulig eller bare brøle ut at en har vunnet 100 kroner i bingo uten å ønske en diskusjon om hvordan en vant eller råd til hva en kan bruke pengene på?

eller hva med elever som bruker forumet på lik måte med tanke på hovedprosjekt eller annet skolearbeid?

er det så mye forskjell på denne journalisten fra dabla og assistenten til en førsteamanuensis ved NITH som startet denne tråden?

edit: største grunnen jeg ser til at denne journalisten ønsker at folk skal ta kontakt direkte er pga å kunne ta samtalen konfidensielt.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar
Det er en annen forskjell på de to trådene du nevner, nemlig det at den ene oppfordrer til å ta informasjonen utenom forumet og den andre ikke.

Nja, jeg vil nå si det går for det samme. Det er ikke noe i veien for at Akam hadde skrevet "eller send tips til".

Det er forøvrig ikke første gang en journalist har kommet med slike forespørsler, men tidligere har det funnet sted i tråder om temaet (der hvor det alt diskuteres). Som jo også har medført at forumfolk har kommet i avisen med sine saker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...