cyclo Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Dette spørsmålet oppstod i forbindelse med denne tråden hvor altså en journalist hos dagbladet ber om hjelp til å gjøre research i forbindelse med en artikkel. En mengde brukere rapportere denne tråden som brudd på retningslinjene og behandlingen foregikk slik: Jeg skjulte tråden midlertidig, men mente dette var en avgjørelse som hverken jeg alene, eller bare moderatorteamet burde ta alene. Derfor sendte jeg saken videre til vår innholdsansvarlig, som igjen sendte saken videre oppover i systemet. Konklusjonen var at tråden skulle få lov å stå. Vi har også diskuterert våre meninger innad i moderatorteamet med en rekke varierende meninger, men til syvende og sist er forumet til for deg, brukeren, og ikke moderatorteamet. Derfor vil vi gjerne høre dine meninger om denne saken. Det dukker nemlig opp en rekke interessante spørsmål i forbindelse med denne posten. Flere brukere rapporterte dette som en "konkurrent", eller noen andre med en økonomisk interesse som misbrukte forumet. Men er det egentlig det? Er det å be om hjelp til å gjøre research en økonomisk interesse? Og vil det ha noe å si om dette gjøres for en konkurrent eller ikke? Hva mener du? Som nevnt rapportere en rekke brukere denne tråden. Men hvorfor rapporterer man en slik tråd? Er det fordi man tror det er et brudd på retningslinjene? Eller er det fordi man ikke ønsker at forumet skal brukes på denne måte? Eller er det andre grunner? Vi er svært interessert i å høre hva dere som brukere syns om hvordan vi skal tillate forumet skal brukes og ikke. Syns du den posten er grei? Hvorfor, hvorfor ikke? Hvor mener du vi skal sette grenser for hvordan andre skal kunne bruke forumet, både privatpersoner, privatpersoner i en jobb, og kommersielle aktører? Hvor mener du grensen for kommersielt bruk/misbruk skal gå? Skal vi stille noen grenser for hvem som skal kunne poste på forumet? I så tilfelle hvilke grenser skal vi sette? En av våre store ønsker er at flest mulig (og i en perfekt verden alle) tråder på forumet skal skape mest mulig debatt. Vi ønsker f. eks. ikke kjøp/salg/bytte på forumet, da dette ikke skaper debatt og egner seg bedre i bruktguiden. Men hva mener du? Hvor strenge skal vi være? Hvor mener du grensen går for spam? Syns du det er greit å tillate tråder som ikke skaper debatt? Hvorfor/hvorfor ikke? Burde vi hatt egne kategorier for hjelp til å gjøre en jobb? Hjelp til å gjøre research i forbindelse med å skrive en artikkel? Her finnes det en mulighet for å tiltrekke oss fagfolk innen media på forumet, noe som godt kan tenkes å komme forumet til gode, men er det noe dere ønsker? Om vi tillater slike tråder, skal vi tillate at trådstarter ber om at kommunikasjonen skal skje eksternt, eller skal vi kreve at kommunikasjonen foregår i tråden, med unntak av personsensitive opplysninger (som f. eks. kan tas på PM eller lignende)? Så da ønsker vi gjerne å høre fra deg, forumets største ressurs, hvor ønsker du at grensene skal gå? Endret 7. august 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Det som slår meg med akkurat den tråden er at trådstarter oppfordrer forumbrukerne til å kommunisere utenfor forumet. Det blir altså en slags kontaktannonse, hvor forumet blir ei korktavle. Skal vi tillate slike henvendelser til forumbrukerne er det vel bedre om man tar kommunikasjonen (og den evt. påfølgende debatten) i tråden? Unntaket blir jo såklart om det er personopplysninger innvolvert. Dette burde tas i en mer privat kanal. Lenke til kommentar
trash__ Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Synes at journalister kan bruke sine egne kanaler(db.no?) for å annonsere at de trenger intervjuobjekter, med mindre diskusjon.no's brukere helt klart er i målgruppen for artikkelen. Nigeriasvindlerne har da ingenting med oss å gjøre, så de får finne andre steder å lete. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 (endret) @Skagen: Viktig poeng som jeg glemte å ta med. Har oppdattert førsteposten Endret 7. august 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Vel, jeg synes at research bør være greit nok å be om hjelp til, men som Skagen nevner så er jo dette mer en kontaktannonse. Det virker ikke som journalisten i dette tilfellet ønsker å tilføre forumet noe nyttig, men heller... Hva skal man si "snylte" på dets goder? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til slike tråder, i den utstrekning de forekommer idag. En interessant utvikling hadde vært om forumet ble en ressurs for mediene våre. Det kan komme mye bra ut av å ha journalister som frekventerer forumet. Resultatet av en slik (vellykket) tråd vil gagne oss alle, i form av en artikkel som har bedre forutsetning for å være god, og om et tema som jeg i allefall liker, og ønsker å se belyst. Mine synspunkter forutsetter jo at det en åpning for slike tråder ikke utnyttes, og holdes på et moderat nivå, slik at forumet ikke fylles opp av slikt. Men hadde vært fint om alle som har noe de mener om saken legger igjen et lite innlegg, så får vi kartlagt hva dere egentlig mener. EDIT: Forøvrig er poenget med "kontaktannonse" verdt å tenke over. Men igjen, å ha alt tilgjengelig på forumet, og bare ta det gjennom forumet, vil nok kreve mer jobb enn ønskelig for artikkelforfatteren. Det jobbes fort, og man er også i høy grad avhengig av å kunne utøve kildekritikk, noe som er lettere om man prater med, og treffer, personen, fremfor å skrive med han eller henne på et forum. Endret 7. august 2009 av fredrik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Men, kan vi ikke i det minste kreve å bli holdt oppdatert i arbeidet da? Slik at vi ikke får en haug med tråder som ikke gjør noe nytte for andre intresserte? Selvfølgelig vil vi jo få se det ferdige resultatet i det publiserte medium, men jeg synes kanskje ikke det er nok. Jeg mener at det handler litt om gi og ta-mentalitet her.. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Oppdateringer underveis, og i det minste en slags oppfølging, når artikkelen er ferdig (det kan ofte ta en stund som jeg har forstått) bør man kunne be om ja, men der vet journalistene mer om hva de faktisk KAN si underveis. Kan jo hende de skal være stille om saken før den er ferdig. Ikke vet jeg. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg ser egentlig to sider ved denne saken. Den ene siden er: 1. Ønsker vi at folk skal kunne bruke forumet for å finne info, personer eller slike ting, for et kommersielt media? og 2. Er en slik tråd verdig sin egen tråd på forumet? Er vi ute etter diskusjon eller er vi ute etter at folk skal få det de vil ha. Jeg syntes i teorien at forumet skal være helt åpent. Alle skal kunne bruke informasjonen som en kilde til artikler, video, tekst, hva som helst. Dette støtter fri flyt av informasjon, som jeg er stor tilhenger av. F, eks at en journalist i Dagbladet leser en tråd, og forteller i en artikkel at flere personer har opplevd det og det. Men, når det ångår #2, så er det et spørsmal om hva som egner seg til å være tråder på forumet. Den journalisten var ikke ute etter å lage noe diskusjon, han ville bare finne folk å intervjue. Det blir som sagt en annonse for noe og egner seg ikke på forumet syntes jeg. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Mine synspunkter forutsetter jo at det en åpning for slike tråder ikke utnyttes, og holdes på et moderat nivå, slik at forumet ikke fylles opp av slikt. I så fall kan man jo vurdere å opprette en slags "korktavle-kategori" under eksempelvis Jobb og utdanning for slike ting. Men da er det viktig med klare føringer for hva som ikke skal dit, nemlig lenker/URLer der hensikten er å generere trafikk ved at forumbrukerne klikker på disse. Med en egen kategori så kan forumbrukerne som ikke har interesse av slikt styre unna. Endret 7. august 2009 av Skagen Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Mine synspunkter forutsetter jo at det en åpning for slike tråder ikke utnyttes, og holdes på et moderat nivå, slik at forumet ikke fylles opp av slikt. I så fall kan man jo vurdere å opprette en slags "korktavle-kategori" under eksempelvis Jobb og utdanning for slike ting. Men da er det viktig med klare føringer for hva som ikke skal dit, nemlig lenker/URLer der hensikten er å generere trafikk ved at forumbrukerne klikker på disse. Med en egen kategori så kan forumbrukerne som ikke har interesse av slikt styre unna. Kort sagt, jepp. Endret 7. august 2009 av fredrik Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Vel, for det første synes jeg ikke personopplysninger skal kunne postes åpent, selv om man hevder det er ens egne. Som oftest har man ingen mulighet til å verifisere at disse opplysningene faktisk tilhører personen bak brukeren. Det er først og fremst telefonnummeret jeg reagerer på her, men også e-postadresser kan det være fordelaktig å ikke tillate. Dette er uansett informasjon som enkelt kan utveksles via PM ved behov. Når det gjelder å spørre etter hjelp, er jeg av den formening at tråder burde oppfordre til debatt, underforstått eller ikke, med mindre kategorien tillater at det ikke gjøres. Jeg har ingen problemer med at det opprettes en egen kategori for annonser, men å opprette en tråd i en av de vanlige kategoriene med oppfordring om å ta privat kontakt er forsøpling. Kanskje man kan gå så langt som å ikke tillate oppfordring til privat kontakt med mindre det omhandler noe sensitivt eller off-topic? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg begynner å lure på om det er noen oppe i systemet som har skylapper forran øynene. 1. Journalisten startet kontoen i sitt eget navn. Det går jo tydelig frem av reglemanget at "brukernavnet skal tilsvare virksomhetens navn" Mao forumets brukere har ingen måte å se hvorvidt tråden er opprettet av en privatperson eller på vegne av en bedrift, noe jeg vil tro er gjort med vilje. 2. Nummeret og epostadressen han oppgir privat noe som gir meg grunn til å tro at tråden var startet i egen vinnings hensikt. Så han representerer i realiteten seg selv og sine interesser i jobbsammenheng og ikke Dagbladet som mediebedrift. 3. Forumbrukerene burde beskyttes mot slike snikhenvendelser, La oss si at dette plutselig ble en trend, og at vi fikk forumbrukere som oppretter tilsynelatende vanlige diskusjonstråder for å diskutere et emne eller en hendelse og så viser det seg at tråden er en kontaktannonse laget av en journalist? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Etter å ha sjekket linken til akutell post er det første som slår meg at dette er noe som ikke er postet for å lage debatt, men at det er en post for egen vinning, uten å legge noe arbeid i det. Etter min meinig er det ikke slik forumet er tiltenkt. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hva er det egentlig som blir gjort for å bekrefte at en som utgir seg for journalist virkelig er det? Det er jo superlett å opprette en brukerkonto på dette forumet, så jeg kunne enkelt opprettet en konto hvor jeg utga meg for å være en journalist og utnyttet dette til å få tilgang på folks private info. Nå bør jo folk være litt kritiske selv, men ved å godkjenne slike innlegg/brukere er jo forumet med på å gi legitimitet til slike journalistbrukere. Og, det blir kanskje litt OT, men denne tråden fikk meg til å tenke på motivasjon for å rapportere tråder. Selv har det hendt at jeg har rapportert tråder hvor jeg var usikker på om tråden var "ulovlig" eller ikke, men jeg ville at en mod skulle se på det for sikkerhets skyld. Dette stiller selvsagt krav til moderatorens diskresjon og at han/hun ikke er for rask på avtrekkeren. Kanskje jeg også burde vært flinkere til å skrive det når jeg er usikker? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Mulig jeg er litt filosofisk nå, men noe av hensikten med formuet er vel å få debatter osv? Denne konkrete saken er muligens ikke så god, men det burde være positivt at debattene på forumet kan være med på å forme samfunnsdebatten. På den annen side bør de som ønsker kontakt klart identifiseres som Dagbladet (osv), frilanser osv. I akkurat denne saken er det kanskje ekstra viktig. Spør man om kontakt med folk som er svindlet så får man jo kontakt med folk som bevislig lar seg svindle. Altså målgruppen for en svindler Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Etter å ha sjekket linken til akutell post er det første som slår meg at dette er noe som ikke er postet for å lage debatt, men at det er en post for egen vinning, uten å legge noe arbeid i det. Etter min meinig er det ikke slik forumet er tiltenkt. Enig med deg der. Forumet er til for å diskuteres, og det vil da si at det er ikke plassen for evt. reklamering ang. nyhetssaker, og reklamering generelt. En tråd skal ha noe diskusjonsbart og problemet med tråden er at den er 'selvisk' og ble ikke laget for en diskusjon, men nettopp, reklamering. Konklusjonen er da at slike ting ikke passer på forumet etter min mening. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg må si at jeg prøver å finne forskjellen på en bruker her som jobber innen IT, og har et IT-problem, la oss si nettverk, og henvender seg til hardware-delen av forumet for å søke etter hjelp, kontra denne personen som jobber i en avis og spør etter råd og erfaringer som kan kan bruke i sin sak Begge er brukere, begge bruker forumet for å gagne seg og sitt firma, men jeg har sett utallige eksempler på førstnevnte.. Er det noen som kan hjelpe meg å finne en forskjell her? Jeg vet faktisk ikke selv .. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Slike tråder hører ikke hjemme på diskusjon.no hvor hoved budskapet er å skape debatter og diskusjoner. Som andre sa her, det er en selvisk tråd som ikke skaper noe. Det blir bare for dumt, forumet er ikke kanalen for slike tråder. For å si det på en annen måte det burde heller stå på Dagbladet.no "Kontakt oss hvis du er et offer for svindelen osv osv." Men det er noe vi ikke kan styre. Hvis det skulle bli akuelt å la slike kontaktannonser komme frem i lyset, legge det hele på is og la isen smelte så det synker... Det kommer til å gi en negativ effekt på forumet. Natrich Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Det er et godt poeng du kom med der Bone, og du kom meg i forkjøpet Diskusjonsforumet inneholder ikke kun tråder som oppfordrer til diskusjon. Tvert imot. Skulle alle trådene omhandlet et tema som skal diskuteres kunne man fort sperret 70% av forumets tråder, og samtidig mistet mye av nytteverdien. Personlig besøker eg forumet for å få hjelp til problemer og temaer eg har på hjertet, hjelpe andre og samtidig diskutere andre temaer andre legger ut. Eg har flere ganger hatt tråder her som enten har gitt meg privat, familie, venner, bekjente eller arbeidsplassen en gevinst. Og slik det ser ut til i dag så er dette akseptert både blandt moderatorer og brukere i dette forumet. Hva er det som gjør nevnte tråd/forespørsel så mye annerledes? Eg mener kommunikasjonskanalen som det blir forsøkt benyttet gir lite vinning for forumet og verdien av selve responsen er fraværende da det kun er trådstarter som får noe ut av det. Forespørselen kan sidestilles ved at eg oppretter en tråd hvor eg spør etter hjelp til et konkret nettverksproblem på jobb. Folk som kan hjelpe oppfordres til å ringe meg på jobb eller komme innom for å hjelpe. Resultatet er at eg får løst et problem(ved hjelp av forumets ressurser(=brukerene)) mens løsningen(og veien dit) ikke blir dokumentert eller diskutert for å gi noe tilbake til andre brukere av forumet. Mao så blir forumets ressurser benyttet uten at det blir gitt noe tilbake(enten i form av innhold til forumet eller økonomisk vederlag). Sistnevnte vil vel uansett ikke være til fordel for brukerene og på den måten bør det vel også unngås? Mine 10 øre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå