Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Bad sectors på harddisk, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Ta backup av viktige filer

2) Sjekk at du har tatt backup av viktige filer

3) Last ned SeaTools for DOS

4) Brenn SeaTools på en CD/DVD plate

5) Start opp PCen fra SeaTools CD/DVDen og kjør Long Test

6) Kjør Long Test en gang til for å kontrollere at alel skadet sektor er reparert.

7) Blir de ikke fikset med Long Test, kan du forsøke Erase Drive (Zero All) og deretter kjøre Long Test på nytt. Zero Fill funksjonen vil slette absolutt alt på disken, men kan også reparere skadet sektorer. Har selv brukt denne metoden ved to anlednigner, en gang på en WD Harddisk og en gang på en Samsung Harddisk. Noter også: Viser Long Testen at det er overflatefeil på Harddisken, så er disken antaglivis ødelagt og kan ikke repareres. Får du overflatefeil, så er det ikke anbefalt du kjører Zero Fill funksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke nok til SeaTools til å vite hva programmet kan gjøre for deg, men det koster ikke noe å prøve.

Noe som koster penger er SpinRite (fra grc.com) - $89 sist jeg sjekket. SpinRite booter fra CD og snakker med disken på laveste nivå og man kan dermed oppnå mer enn med programmer som kjører oppå et OS. SpinRite bruker statistiske metoder for å gjenvinne data fra disksektorer som er tvilsomme, og kan ved hjelp av diskens egen firmware få merket ødelagte sektorer slik at de ikke lenger vil bli brukt i fremtiden. Moderne disker stabler data så tett at lesefeil nesten ikke er til å unngå. Derfor brukes feilkorreksjonskoder i stor grad for å fange opp og korrigere de aller fleste slike feil - før de blir sendt ut av disken. Men når enkeltsektorer blir "ubrukelige", kan disken selv detektere dette og merke dem slik at de ikke blir brukt lenger.

Hvis du er redd for å miste viktige data kan SpinRite være verdt er forsøk, ellers er det vel gode sjanser for at SeaTools kan finne de ødelagte sektorene og få dem "sperret".

Lenke til kommentar

ville tatt backup av filer og kjørt "long" testen til seagate.

Hvis den viser feil, ville jeg tatt vare på error-koden og sendt den tilbake til butikken.

Så får du ny disk :)

Hvis du først har fått bad-sectors, så _kan_ det dukke opp flere senere.

Lenke til kommentar
1) Ta backup av viktige filer

2) Sjekk at du har tatt backup av viktige filer

3) Last ned SeaTools for DOS

4) Brenn SeaTools på en CD/DVD plate

5) Start opp PCen fra SeaTools CD/DVDen og kjør Long Test

6) Kjør Long Test en gang til for å kontrollere at alel skadet sektor er reparert.

7) Blir de ikke fikset med Long Test, kan du forsøke Erase Drive (Zero All) og deretter kjøre Long Test på nytt. Zero Fill funksjonen vil slette absolutt alt på disken, men kan også reparere skadet sektorer. Har selv brukt denne metoden ved to anlednigner, en gang på en WD Harddisk og en gang på en Samsung Harddisk. Noter også: Viser Long Testen at det er overflatefeil på Harddisken, så er disken antaglivis ødelagt og kan ikke repareres. Får du overflatefeil, så er det ikke anbefalt du kjører Zero Fill funksjonen.

Trenger jeg den for Dos? siden det finnes en for windows også? LAstet den ned nå, kjørt det meste. Smart test, long driver self test, long generic. Og ingen feil, selv om vis jeg booter opp i linux så får jeg melding at det er feil på smart testen. Kan det være at smart testen i Linux er feil?

Lenke til kommentar

S.M.A.R.T Feil kan være så mangt, alt fra feilende elektronikk på hovedkortet til hd eller rett og slett at den registrerer en eller annen feil i forhold til angitte parametre fra fabrikanten.

Jeg bruker i alle fall Hd tune, Speedfan og et par andre program for å teste S.M.A.R.T status på disken. Den skal ikke feile der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...