bossumm Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 i våpen loven står det at både balisongkniver og springkniver er forbut. men jeg finner ingen gode argumentasjoner for dette. noen som har gode argumenter ? Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 noen som har gode argumenter ? Politikerne som fatter lovene her i landet trenger ikke alltid en svært lang liste over gode argumenter for å gjøre noe. Dette er klippet fra rettningslinjene til politiet i slike saker; Bakgrunnen for forbudet er at disse redskapene ikke dekker noe legitimt behov, samtidig som det er på det rene at de ikke sjelden blir benyttet i forbindelse med straffbare handlinger. Dette burde være mer enn tilstrekkelig argumentasjon. Dersom du imidlertid kan vise til ett legitimt behov, kan du sikkert søke om dispensasjon fra forbudet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Tråden er feilpostet, og flyttes til jussforumet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Som aquafrank nevnte har man ikke sett noe legitimt behov for å ha slike kniver. Etter våpenforskriften (ny våpenforskrift av 1. juli i år) § 9 kan lokal politimester gi dispensasjon fra forbudet dersom "særlige grunner" foreligger. Særlige grunner tolkes i utgangspunktet strengt. "Jeg har lyst på en" holder ikke. Man må kunne identifisere et konkret behov. Jeg vil kunne tenke meg at å være samler kan falle inn under dispensasjonsmuligheten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Problemet er at "jeg skal begynne å samle" ikke nødvendigvis er så lett å overbevise din lokale politimester om. Det er dermed lurt å starte på å samle på i utgangspunktet lovlige kniver, og eventuelt utvide med kniver som du må få spesiell tillatelse for å eie, men som er lett å vise til at har en samleverdi. Lenke til kommentar
andreas_rafdal Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 forbudt fordi de i 99,9% av tilfellene tilhører "tøffe ungdomer", kriminelle og folk generellt som bærer kniven på seg og kan komme til å bruke den i et aventuellt slagsmål. 2 egget kniver er f.eks forbudt da de gjør mere skade ved et knivstikk enn en en egget kniv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå