Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noen som har gode argumenter på hvorfor balisongkniver og springkniver ifølge våpen loven er forbutt?

bossumm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som har gode argumenter ?

Politikerne som fatter lovene her i landet trenger ikke alltid en svært lang liste over gode argumenter for å gjøre noe.

Dette er klippet fra rettningslinjene til politiet i slike saker;

Bakgrunnen for forbudet er at disse redskapene ikke dekker noe legitimt behov, samtidig

som det er på det rene at de ikke sjelden blir benyttet i forbindelse med straffbare

handlinger.

Dette burde være mer enn tilstrekkelig argumentasjon. Dersom du imidlertid kan vise til ett legitimt behov, kan du sikkert søke om dispensasjon fra forbudet.

Lenke til kommentar

Som aquafrank nevnte har man ikke sett noe legitimt behov for å ha slike kniver. Etter våpenforskriften (ny våpenforskrift av 1. juli i år) § 9 kan lokal politimester gi dispensasjon fra forbudet dersom "særlige grunner" foreligger.

Særlige grunner tolkes i utgangspunktet strengt. "Jeg har lyst på en" holder ikke. Man må kunne identifisere et konkret behov. Jeg vil kunne tenke meg at å være samler kan falle inn under dispensasjonsmuligheten.

Lenke til kommentar

Problemet er at "jeg skal begynne å samle" ikke nødvendigvis er så lett å overbevise din lokale politimester om. Det er dermed lurt å starte på å samle på i utgangspunktet lovlige kniver, og eventuelt utvide med kniver som du må få spesiell tillatelse for å eie, men som er lett å vise til at har en samleverdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...