Gå til innhold

"Tregt" internett - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter tidvis med treg respons ved internettbruk. Ved oppstart av internett tar det fryktelig lang tid før jeg kan benytte programmet, sidene oppdateres ikke raskt nok, skifte mellom faner tar tidvis lang tid og ofte henger programmet seg. Dette selv om ingen andre program er aktivert (bevisst i hvert fall).

Jeg har kjørt noen tester ved hja online speedometer somtilsier at linjen holder det den lover, virker mer som maskinens egen responstid ikke er som den skal.

Program: Internet explorer for Vista.

Internetlinje: Canal Digital Maxi: 10 Mbps

PC: Lenovo 3000 N200 type 0769

Noen som kan helpe meg med dette?

Noen innstillinger som bør endres eller noen prosesser som ikke bør gå?

Setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19873487

Jeg har samme problemet som deg. Jeg bruker da Google Chrome (har samme problemet i IE for den saks skyld).

Kan legge til at det ikke ser ut til at det er noe høy belastning på hverken CPU eller minne.

Det er en IBM Thinkpad Z60m som jeg har problemet på. Lurer på om det kanskje har noe med at det er aktivert nedtrapping på CPU-en.

Mulig du har noe av det samme og at CPU-en da går ned i kraft. Dette kan du sjekke ved å trykke Windows-knappen + Pause/Break. Da får du opp Systeminformasjonen. På min så står det for øyeblikket 3-400 MHz. Maskinen har egentlig en 2 GHz-prosessor.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som det er PCen som sliter med et program som har slått seg i vranglås siden du sier at det tar tid å bytte mellom faner.

Det du kan gjøre er å åpne oppgavebehandleren slik at du kan se hvilke programmer som kjører (både synlige og usynlige).

- Trykk Ctrl+Shift+Esc for å starte oppgavebehandleren

- Trykk så på Prosesser-fanen, da får du opp en liste over alle programmer som kjører.

- Sorter etter prosessorbruk ved å trykke der det står "Prosessor" øverst i listen slik at programmene som bruker prosessoren kommer øverst.

Du vil nå se 2 siffer. De viser prosessorbruk i %. Hvis det kjører et program som konstant viser 98/99%, er det antageligvis syndebukken. Les under "Beskrivelse" for å se hvilket program det er. Du kan prøve å avslutte programmet ved å høyreklikke på det i listen og velge "Avslutt prosess".

"Ledig systemprosess" er ikke et program, dette er prosessorkapasitet som ikke er brukt. Hvis denne ligger øverst i listen er det antageligvis ikke noe problem med programmer som slår seg vrang slik jeg antok, men da har du ihvertfall fått avkreftet det.

Hvis maskinen skulle gjøre noe merkelig etter du har avsluttet programmet, f.eks at lyden eller skrivebordet forsvinner, er det bare å starte maskinen på nytt, så er ting tilbake slik som det var.

Håper det hjelper deg.

Lenke til kommentar

Det virker som telenor sliter litt med hastighet her borte iallefall, har ca 500msec ping til omtrent alt og maks 0.5-1Mbit nedlastingshastighet(4Mbit linje). Ditt problem høres ut som software feil egentlig siden programmet henger seg, men kan være en kombinasjon av det og treig linje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...