Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fotograf har gått konkurs - Hva med rettigheter til mine bilde?

huldal

Anbefalte innlegg

Jeg skal gjøre en lang historie kort.

Vi er en familie som har hatt diverse fotoseanser (bryllup, barnebilder etc.) hos en fotograf.

1. Fotograf har gått konkurs.

2. Alle bilder blir tatt over av et annet firma. (sikkert gratis, men er ikke sikker)

3. Og jeg har no fått mulighet til å kjøpe rettiheter på mine bilder.

Burde ikke jeg fått mulihet til å FÅ mine bilde da min fotograf gikk konkurs? Det var jo han som hadde rettiheter til mine bilder og ingen andre. Er det noen som har noe peiling på mine retter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har betalt for timene og har fremkallt og fått alt jeg vil ha.... Men fotografen sitter med all framtidig rettiheter. Men han har gått konkurs og alt er avviklet. Etter min mening så har jeg kun avtale om rettigheter med min fotogram og ikke med han som har tatt over negativene.

Lenke til kommentar
Da jeg skrev rettighetskontrakten med fotografen so gjaldt den kun for Fotografen og ingen andre. Jeg ser på dette som et "kontraktsbrudd" og kan kreve rettighetene gratis.

Er jeg helt på jorde nå?

Vel, slik jeg ser det - ja.

At dere/du er avfotografert gjør ikke at bildene per definisjon er dine rettighetsmessig. Du har betalt noen for å bli fotografert, den personen eier bildene.

Når den personen går konkurs, så eier fremdeles den personen bildene - og det du gjengir av kontrakten gir ikke noe grunnlag for å fastslå at noe kontraktsbrudd har funnet sted, slik jeg ser det.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Da jeg skrev rettighetskontrakten med fotografen so gjaldt den kun for Fotografen og ingen andre. Jeg ser på dette som et "kontraktsbrudd" og kan kreve rettighetene gratis.

Er jeg helt på jorde nå?

Fotografen har opphavsrettighetene til bildene (han har skapt åndsverket), og denne kan overdras som andre åndsverksmessige rettigheter. Med mindre det spesifikt er nevnt i kontrakten din at han ikke kan overdra denne rettigheten til andre (noe jeg ser på som utrolig) får ikke du noen større rettigheter i forhold til ny eier enn hva du hadde i forhold til gammel eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...