huf Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg skal snart montere mitt første p4 system, og i den sammenheng er det en ting jeg lurer på. Når jeg skal montere cpu'en og boxed viften isammen, kommer jeg da til å svi cpu'en min visst jeg ikke har 100% kontakt mellom dem? (Nå ser jeg vekk ifra att jeg kan ha skadet cpu'en under montering.) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 ta og fest en gang føst og ta av kjøleren for å se om pasta har kommet på den,da er det kontakt og du kan sette kjøleren tilbake. Ellers har Pentium noe temperatur reguleringssaker, men tror ikke det hjelper uten ribbe en gang Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Å feilmontere er visstnok ganske vanskelig så ikke bekymre deg så mye for det. Hvis det likevel skulle oppstå en situasjon der det ikke er kontakt mellom ribbe og CPU, så vil ikke det være skadelig for CPU'en. Den klokker seg nemlig automatisk ned ved for høy temperatur sånn at den overlever. Lenke til kommentar
huf Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 Å feilmontere er visstnok ganske vanskelig så ikke bekymre deg så mye for det. Hvis det likevel skulle oppstå en situasjon der det ikke er kontakt mellom ribbe og CPU, så vil ikke det være skadelig for CPU'en. Den klokker seg nemlig automatisk ned ved for høy temperatur sånn at den overlever. _Å dette er du helt sikker på?_ Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Du trenger ikke være redd for det, om det ikke er kontakt mellom cpu og kjøleren vil du ikke kunne starte pc'en din. Intel har innebygd sikkerhet om cpu'en blir for varm, tror det er på ca 70-80c. Klokker seg automatisk ned. Edit: Tror du det nå, eller må andre og nevne det Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg bruker en P3 golden orb på en P4, og den dekker ikke hele heatspreaderen, og det går fint. 48* C. Lenke til kommentar
huf Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Tror du det nå, eller må andre og nevne det Ok, nå tror jeg dere! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg skal snart montere mitt første p4 system, og i den sammenheng er det en ting jeg lurer på. Når jeg skal montere cpu'en og boxed viften isammen, kommer jeg da til å svi cpu'en min visst jeg ikke har 100% kontakt mellom dem? (Nå ser jeg vekk ifra att jeg kan ha skadet cpu'en under montering.) Du kommer ikke til å svi den vhos den ikke har skikkelig kontakt, den vil bare automatisk klokkes veldig lavt ned hvis det er for dårlig kontakt. (multiplier blir 1 i stedet for det den skal være.) Dvs. at om du kjøpte en Pentium 4 med 200MHz FSB. (såkalt 800) så vil prosessoren gå på 200MHz hvis den får for dårlig kontakt. Det gjør at varmeutviklinga vlir minimal, sånn at den ikke svies fysisk av. PS. Det er snakk av grader av kontakt (antall grader C per Watt) og ikke prosentvis kontakt. En god kjøler gir normalt rundt 0,2-0,3 'C/W mens en dårligere normalt gir 0,3-0,5 'C/W. En kjøler uten vifte i et kabinett med PSU-vifte gir ofte 1-2 'C/W, og uten kjøler i det hele tatt blir tallet rundt 5-10'C/W. Det er altså ingen prosentvis skala. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg bruker en P3 golden orb på en P4, og den dekker ikke hele heatspreaderen, og det går fint. 48* C. Dette er riktig, det er kun området over selve kjernen som er viktig å kjøle. Kjernen ligger under lokket og northwood er ca 131-146 mm^2 avhangig av stepping. 131mm^2 er den siste C0-steppingen. Dette tilsvarer ca 10 x 13mm, dvs. 1 x 1,3cm. Intel kaller bare lokket "heatspreader" av den grunn at kundene skal tro det hjelper noe særlig på varmespredningen. Lokket er desverre bare vanlig kobber (og okke noe supermateriale) så varmespredningen blir like lav til sidene som en CPU-kjøler med en 0,5mm tynn kobber-bunn. AMD kaller det bare for "lokk" (Lid) på Opteron og Athlon 64. Det samme gjorde de på K6-2 og K6-III serien sin. Andre mener "mecanical protection" eller "crush-protector" vcille vært et riktigere navn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå