Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror eg har tuba aperta, andre som har kjenskap til dette? (åpen øregang)

Skogslik

Anbefalte innlegg

Noen andre osm har kjenskap til dette?

venstre øret mitt føles liksom mye mer åpent en høyre øre.

Og har funnet frem til at det kan være noe som heter: tuba aperta

Noen som har peiling på hva eg bør gjøre, og om det kan bli noe verre, at hørselen forsvinner eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du tror noe som helst, bør du oppsøke din fastlege. En videre utredning vil gi svar på dette. Dersom du ikke har noen direkte sykdomsplager med det, er det ikke sikkert det blir noen utredning siden man ikke kan gjøre noe med det uansett. Noen enkle forhåndsregler er å sove lavt med hode om natten samt at du unngår næsespray og lignende. I noen tilfeller kan man velge å sette "dren" i trommehinnen for å unngå de værste plagene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Guest_Sol_*

Jeg fikk tuba aperta (eller åpen øretrompet som det kalles på norsk) for litt over 5 år siden. Grunnen til at jeg fikk det var at jeg begynte på p-piller (yasmin) og kroppen min reagerte på hormonene i disse pillene. Dessverre skjønte jeg ikke sammenhengen mellom pillene og øre-tilstanden før det hadde gått 2 år. Da hadde jeg vært inn og ut hos øre-spesialister som tydligvis ikke var så gode på dette området (de prøvde å sette inn dren til ingen nytte).

Jeg sluttet da på p-pillen, og selv om ikke ubehaget forsvant helt ble det en del bedre.

Dessverre har tilstanden blitt værende hos meg, og jeg har i perioder denne "dott-følelsen" i ukesvis, og så kan den være borte noen uker også.

Jeg har eksperimentert litt med andre prevensjonsmidler, og hver gang jeg begynner på medikamenter som inneholder hormoner, blir tilstanden mye værre! Jeg har også mye mer ubehag i perioden rett før menstruasjon - når hormonene i kroppen er i ubalanse.

Dersom du går på noen form for p-pille ville jeg absolutt prøvd å kutte ut disse og se om det hjelper!

En venninne av meg som også fikk symptomene rett etter å ha begynt på Yasmin kuttet dem raskt ut, og ble kvitt alt ubehag!

Dersom det ikke hjelper har jeg hørt at det omtrent kun er Rikshospitalet i Norge som kan noe særlig om dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym

Ja.. dessverre har jeg hatt i det i ca. 4 år. Jeg er hos legen stadigvekk.. men det er ikke noe jeg kan gjøre med det. Jeg føler det hjelper litt med å drikke masse og spise tyggis, men det er kanskje bare sykisk. Har noen andre tips?

Dren hjelper visst heller ikke pga. da kan jeg skade ørene mine for de ikke tåler det lenger. Hadde det for mange år tilbake.

Vet noen noe diagnose?

:dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Jeg ser at dette er en veldig gammel tråd, men jeg lurer veldig på hvordan det går med dere. Jeg har vært plaget av dette i 12-13 år, og for 3 år bestemte jeg meg for at dette er noe legene må finne ut av og må hjelpe meg med. ØNH-lege og en spesialistlege på Rikshospitalet klarte ikke å diagnostisere meg, men etter å ha "selvdiagnostisert" meg selv via google kom foreslo jeg at det kunne være åpen øretrompet. Da ble jeg henvist til Ahus, og der fant legen ut at jeg manglet en fettpute i øretrompeten. Nå venter jeg (seks måneder har gått nå..) på en enkel operasjon. Gleder meg veldig til å slippe å høre min egen pust og stemme i en "tunnel"!

Noen av dere som har operert? 

Legen bekreftet at å drikke mye vann kan være til hjelp forresten. Jeg har ikke brukt hormonprevensjon på over 16 år, men legen sa at tilstanden kunne komme ved ekstremt vekttap. Jeg har i grunnen ikke hatt noen ekstreme vekttap utenom et par graviditeter og det kan stemme at symptomene startet i sammenheng med en av disse.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Ser at det igjen har gått noen år. Hvordan gikk det med operasjonen? Hjalp det?

Jeg har det nå på 17 året, men heldigvis har det i perioder vært mindre plagsomt. Følger til en viss grad syklusen så jeg tror også hormoner påvirker i hvor stor grad jeg plages. Men spent på om noen har hatt operasjon som har vært vellykket!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...