capy Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 for å slippe intel vs. amd og andre kjempegøye (NOT) poster, så går det jo an å henvise til en lignende post eller bare be de søke i forumet. om folk hadde brukt søkefunksjonen skikkelig, så hadde vi slippet 90% av alle ATI vs. Nvidia poster osv. kanskje løsningen på "problemet" er å lage en ekstra stor søkeknapp på de som har under 100 poster. aner ikke om dette blir stress, det var nå bare en tanke. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 En mulig løsning er å innføre "nazi-moderator-regime". Hvis det offentliggøres skikkelig er det ikke ne i veien for å sette en regel som sier at useriøse spørsmål/svar, ALTSÅ USERIØSE ETTER MODERATORS VURDERING, gir fjorten dagers utestengning på bruker OG ip-nivå. Klager går i søpla. Hva ville skje? Jo, dere ville miste mange brukere, mens de som ble igjen ble fornøyde. Det er tross alt ikke en offentlig institusjon dere driver; bruk makt. (Btw.: Skal ikke påstå at alt jeg har yttret her er like fornuftig...) Lenke til kommentar
capy Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 En mulig løsning er å innføre "nazi-moderator-regime".Hvis det offentliggøres skikkelig er det ikke ne i veien for å sette en regel som sier at useriøse spørsmål/svar, ALTSÅ USERIØSE ETTER MODERATORS VURDERING, gir fjorten dagers utestengning på bruker OG ip-nivå. Klager går i søpla. Hva ville skje? Jo, dere ville miste mange brukere, mens de som ble igjen ble fornøyde. Det er tross alt ikke en offentlig institusjon dere driver; bruk makt. (Btw.: Skal ikke påstå at alt jeg har yttret her er like fornuftig...) jeg er ikke helt enig i at vi skal bli utestengt etter humøret til en moderator (ingen av oss er roboter vel?). men om det hadde gått an å gi "gult kort" til de som bare køddet, så etter 50 gule (en person kan ikke gi flere gule kort til en person) blir du utestengt i X antall dager. dette mener jeg kunne fungert. så lenge ikke noen går sammen for å kvitte seg med en annen person. uansett vil det være vanskelig å samle 50 personer for å ta en uskyldig. (50 gule var bare et tall) Lenke til kommentar
kommers Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Er ganske enig med deg der også vi må prøve og lage et bygde tulling filter. Fortstter det slik så er vell hw.no et suport forum for bygde tullinger om 2 år. Nei, dette har ingenting med "bygd vs by" å gjøre (selv om det kan virke fristende, hehe), men at forumet har blitt redusert betraktelig har du helt rett i. Etter at hw.no valgte å kjøre en bredere profil med oppstarten av alle søstersidene, for å appellere til flere grupper, har også gjennomsnittlig kunnskapsnivå hos hver bruker på forumet sunket betraktelig ned (mine anslag, ikke dokumentert). Et eliteforum vil det være umulig å opprette. Hva skulle inntakskravene for det være? - Antall meldinger? Neppe, folk som poster 100 meldinger i uka i søppel er ikke nødvendigvis noen elite-folk på hardware - Seriøsiotet på poster? Hvem skal bedømme det? Og ikke minst: Når er man seriøs? Alle forslagene med å ha en grense for antall poster for å komme inn på et eget "elite-forum" vil ikke hjelpe nei. Som Desertglow sier, så er ikke antall poster synonymt med hvor seriøs/kunnskapsrik/lang fartstid man har, kanskje heller hvor mange unødvendige poster du sannsynligvis har postet etc. Dette er et urealistisk kriterium. Å bedømme seriøsiteten på postene til folk sier også seg selv at ikke lar seg gjennomføre. En ulempe med et elite forum blir jo at alle 1337erne henger der og alle sliterne henger der, og hvis du er en sliter, så er det ikke sikkert du får et bra svar på en seriøs post heller, for alle 1337erne henger jo på 1337 forumet. Hva med oss vanlige dødelige? Dette blir som påpekt et problem dersom det skal opprettes to adskilte forum, en sterk "leet vs lame" segregering med adgangsbegrensninger vil trolig ikke føre så mye godt med seg da mye av kunnskapen som folk kan lære av vil bli utilgjengelig for noen. For å moderere dette kunne man innført allmenn lese-/søke-tilgang i elite-forumet, men mye av kompetansen vil likevel være vanskeligere å finne. En delvis løsning som ikke krever så mye av moderatorene kan dog være å opprette et sterkere skille (evt et eget forum) for slike "passer x sammen med y?" , "er dette bra?" og "skal ha ny pc! amd eller intel?"-poster. Hvis man kunne så samlet alle slike "mindreverdige" poster (mener da spørsmål som har blitt stilt før, eller som er ganske banale) på ett sted, ville det være lettere å kunne unngå dem, dersom man ønsket det. Ved en sånn inndeling med mer et markant skille (uten noen form for adgangsbegrensning) der man overlater til brukeren selv å avgjøre hvilket forum man vil bruke (man må her stole på at brukerne kan foreta en selvvurdering, evt hinte om det i et reglement?), så vil sannsynligheten for at den havner rett sted øke. Det jeg mener er siden hw.no ønsker å tiltrekke rimelig ukyndige mennesker, så bør de også ta konsekvensene på det, ved å kunne tilby dem noe annet enn de erfarne brukerne i forumet, slik at ikke de skal "ødelegge" for resten. Jeg etterlyser et mer profilert tilbud til nybegynnerne. For å forklare med en sammenligning: Det bør være sånn at når man kommer inn i butikken første gangen, skal det være hyllene med nybegynner-varer som du først ser, altså IKKE varene for de mest kunnskapsrike (slik at du som kunde første gang, sannsynligvis vil handle nybegynner-varer). Etterhvert som du blir kjent i butikken (har handlet der flere ganger) så vil du etterhvert oppdage de mer avanserte varene og gå over til dem. Det skal allikevel være full handlefrihet, men lagt opp til å på en måte "gjemme/skjule" the good stuff, slik at ikke butikken går tom for varer til de faste/avanserte kundene. Det eneste hw.no da risikerer er at førstegangskundene ikke blir fornøyd med low class-varene og ikke handler der neste gang. Men dette synes jeg hw.no skylder sine trofaste brukere, og bør risikere. Håper dere skjønner litt av tegninga... Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Er veldig enig i trådstarter i at nivået her i gjennomsnitt har sunket betraktelig. Har man et problem er det greit at folk prøver å hjelpe, men jeg synes det er en fordel at man har lest innlegget ordentlig før man svarer, og i det hele tatt tenker gjennom svaret man kommer med. Poster ikke så mye her for å få hjelp lenger. Finner hjelpen jeg trenger andre steder. Det er rett og slett vanskeligere å få hjelp her nå enn før. Har man et problem drukner innlegget i haugen med søppelposter og "hjelp jeg skal ha ny pc". Aldersgrense på et elite forum hadde jo vært en mulighet, men er jo også veldig vanskelig å få til. Må vel da til med betalingstjenester og kontroll mot folkeregsisteret. Kommer ikke til å være på forumet så veldig mye i fremtiden, men hadde allikevel satt pris på om seriøsiteten hadde steget ett par hakk i tilfellet jeg fikk et alvorlig problem. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hva med at når du skal lage en tråd, så kommer det opp i trynet ditt med røde bokstaver: "Dersom du vil ha et eksempel på en pc, gå til anbefalingene, URL" "Dersom du spør AMD kontra Intel, gå her url=hw.no/search "intel AMD"" "Dersom du spør nVidia kontra ATI, gå her url=hw.no/search "nVidia ATO"" "Dersom du blablabla, gå her" "Dersom du dfasdfld, her" Osv. Altså at standardspørsmålene blir svart før tråden blil laget. Og kan søppel bli fjærnet fra "siste 24 timer". Dette er veldig viktig. Lenke til kommentar
Simen Løkken Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Det er nesten litt trist. Har vært en ivrig bruker av forumet siden i fjor sommer, men siste månedene har jeg rett og slett gått lei. Hver eneste bidige gang jeg kommer inn her er det samma gamle søpla om ati-nvidia, intel-amd og hvor mye poeng får du i 3dmark. My strengere modering av folk som er for late til å søke på forumet er vel en god start skulle enn tro.. Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 forumet er vell ganske mye større nå enn det var før og da blir det jo en del kødd poster. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg kan trøste alle med at vi jobber nå med å få på plass FAQ systemet igjen med ny og forbedret versjon, den er ikke ute noen plasser enda, men vi jobber med å bug fikse den samt og legge inn kategorier. Da vil vi nok klare å få vekk en del av "amatør spørsmålene" :-) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Og kan søppel bli fjærnet fra "siste 24 timer". Dette er veldig viktig. Working on the case :-) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 hva med dette: alle personene som vil registrere seg må registrere seg med navn og mobilnr. når du har registrert deg må du bekrefte registreringen ved å skrive inn ett passord som du får via sms. deretter vil det være enkelt å luke ut useriøse brukere ettersom de ikke får brukt en konto før de får en sms, og da sender man bare ikke ut til den som har køddet før(mobilnr vet man jo :wink: ). deretter vil det være en tanke å gi poeng til poster. en person som stiller ett spørsmål / starte en tråd må bruke x antall poeng. for å skaffe seg poeng må man enten svare andre på sine spørsmål(mer poeng jo bedre de er) eller man kan kjøpe poeng. luker effektivt ut de som bare skal kødde, pluss, man øker kvaliteten på postene ettersom folk vil skrive best mulig svar for å få høyest mulig poeng. i tillegg må alle som starter en tråd, avslutte den enten med "uløst" eller med "løst" / "fikset", og gi x antall poeng (ikke fra seg selv) til den som løste det. moderatorer kan også trekke poenger fra personer som svarer useriøst, kødder, påstår noe som er feil osv... dette burde vel gå? Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 hva med dette: alle personene som vil registrere seg må registrere seg med navn og mobilnr. når du har registrert deg må du bekrefte registreringen ved å skrive inn ett passord som du får via sms. deretter vil det være enkelt å luke ut useriøse brukere ettersom de ikke får brukt en konto før de får en sms, og da sender man bare ikke ut til den som har køddet før(mobilnr vet man jo :wink: ). Med andre ord: du må du ha mobiltelefon for å virke seriøs? Var selv uten mobil i 1/2 år, men ble uheldigvis prakket på en ny av jobben. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Med andre ord: du må du ha mobiltelefon for å virke seriøs? Var selv uten mobil i 1/2 år, men ble uheldigvis prakket på en ny av jobben. nå satte du det litt på spissen... eg beklager utsagnet, ser poenget ditt. mente ikke at du er useriøs om du ikker har, men at for det første har du en relativ sikker identifikasjon(rimelig mener eg i denne sammenheng), og det vil ta for lang tid, for tidkrevende for de som bare vil kødde. akkurat den delen kan vel løses på andre måter, pr. brev eller pr. epost. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Hva med å la folk med over 500 poster ha tilgang til elte-forumet? Da slipper vi jo de som netopp har registrert seg og er ute etter å kødde. Jeg tviler på at folk med over 500 poster er "useriøse". Det kan egentlig være 400 poster eller noe slik da.... hva synes dere? enig der, det hadde vært en ide, og et visst antall blokkerte tråder fører til ban. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Ærlig talt tror jeg at hw.no har blitt noobareale for lang tid siden. Jeg poster egentlig bare hvis jeg gidder å hjelpe, og posteren er seriøs. For å leke leet finnes det andre norske forumer jeg er på (stortsett ett, og det har mer undergunn over seg). Og seriøst, jeg synes noen aspekter av forumet er grusomme. Smilyene som beveger seg og er helt forskjellige? Jeg holder på å spy når jeg ser , , , og Det forslaget her jeg støtter er nazimoderatorer. Å ha noe som lar folk spamme enda mer for å få høyere postcount er idiotisk, no offence. Hele hw.no har degenerert til masse topicer som "AMD vs Intel", "HJELP!!!" osv. Og seriøse topicer ende ofte opp hvor en eller annen noob poster, ender opp med en av disse tingene: 1) 10 poster med "AVATAREN DIn ER FOR STOR OMG" 2) Flamewar 3) En morsom historie etterfulgt av masse ":lol:" Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 BETALING er løsningen, da slipper man tulle poster, man skriver under en avtale på hvis man slenger med leppa aller useriøse poster så mister man sine kroner og blir banna Lenke til kommentar
bkak Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 BETALING er løsningen, da slipper man tulle poster, man skriver under en avtale på hvis man slenger med leppa aller useriøse poster så mister man sine kroner og blir banna Nei. Rikepappagutter kan bare betale, mens lutefattige leets gidder ikke, da drar de heller til et annet forum. Forumet bør være gratis, som alt det gode her i livet. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 BETALING er løsningen, da slipper man tulle poster, man skriver under en avtale på hvis man slenger med leppa aller useriøse poster så mister man sine kroner og blir banna Nei. Rikepappagutter kan bare betale, mens lutefattige leets gidder ikke, da drar de heller til et annet forum. Forumet bør være gratis, som alt det gode her i livet. Da får de som ikke har råd pante sine cola flasker, skulle tru en gjennomsnittslig "nerd" skulle klart det på noen uker/dager Lenke til kommentar
bkak Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 BETALING er løsningen, da slipper man tulle poster, man skriver under en avtale på hvis man slenger med leppa aller useriøse poster så mister man sine kroner og blir banna Nei. Rikepappagutter kan bare betale, mens lutefattige leets gidder ikke, da drar de heller til et annet forum. Forumet bør være gratis, som alt det gode her i livet. Da får de som ikke har råd pante sine cola flasker, skulle tru en gjennomsnittslig "nerd" skulle klart det på noen uker/dager Jeg tror ikke du skjønner poenget, alt som går over fra å være gratis til payservice mister 99% av alle brukerene. Og hvem vil være i et forum der det nesten ikke er noen? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Var ikkje så dumt forslag å sette opp ein link til forskjellige kjente "problemstillinger" når ein skulle poste nye poster. Men om det hadde også gått ann å lagt ein slik FAQ-linker/tråder på framsida, over siste forumtrådene. dermed må ein vere blind for å sjå dei og så kunne ein ha sluppe alle dritt postene. Er ikkje heilt imot ideen med eit terror-moderator regime for å rydde opp i denne litt utflytande massen av eit forum i allefall for ein mindre periode. Ideen med antall poster vil eg ikkje støtte, då eg rekner meg sjølv som seriøs men har under 100 poster. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå