Narsissisten Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Er det noen som vet hvor man starter bortsett fra å bare signere noe på www.forbypels.no? Bortsett fra donasjoner. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Det er mye man kan gjøre Man kan således melde seg inn i en frivilligorganisasjon. Det er mange å velge mellom. Vi har NOAH, som kjemper for dyrenes rettigheter, vi har Dyrevern Alliansen, som gjør mye av det samme, men samtidig også opplyser og kartlegger situasjonen for dyr i Norge, vi har frivilligeorganisasjoner som Dyrebeskytelsen, her man man melde seg frivillig og gjøre en stor innsats for sitt lokalmiljø. Vi har også Nettverk for dyrs frihet, disse driver en mengde arbeid, treff, demonstrasjoner og annen virksomhet. Man kan bidra ved å hjelpe sitt lokalmiljø eller ved å bedrive annen arbeid. Felles for alle disse organisasjonene er at de er mot pelsdyroppdrett i Norge og ved å støtte de kan man få innflytelse. Man kan også bli en dyrevennlig forbruker, ved å lese Dyrevernalliansens røde liste, oransje liste og grønne liste. Disse listene inneholder informasjon om hvilke produsenter som benytter dyreforsøk ved sine respektive produkter. Det er mye å gjøre for å bedre dyrenes rettigheter og muligheter i Norge. Ved å skrive under på listen du allerede har referert til kan vi håpe at politikerne tar til fornuft å forbyr pelsdyrsopptredd i Norge, du kan også lese mer om dette i tråden, "Ny rapport avslører løgner fra pelsbransjen - På tide med et totalforbud?", om ønskelig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Du kan bruke din forbrukermakt og la være å kjøpe pels. Skal du være konsistent bør du ikke bare slutte å kjøpe skinn hvor håret sitter fast, men også alle varer laget av skinn og hår/ull. Dette er selvsagt mye vanskeligere å gjennomføre. Pass på at det som selges som "fuskpels" ofte er virkelig pels. Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Du kan bruke din forbrukermakt og la være å kjøpe pels. Skal du være konsistent bør du ikke bare slutte å kjøpe skinn hvor håret sitter fast, men også alle varer laget av skinn og hår/ull. Dette er selvsagt mye vanskeligere å gjennomføre. Pass på at det som selges som "fuskpels" ofte er virkelig pels. Stemme riktig til høsten. Pelsoppdrettere får subsidier fra staten. Eneste partiet på Stortinget jeg vet om som er imot slike subsidier, er FrP. http://www.dyrevern.no/Emner/forbruker_og_...m_politikk/7999 Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Du kan jo kaste kake på folk med pels. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Er det noen som vet hvor man starter bortsett fra å bare signere noe på www.forbypels.no? Bortsett fra donasjoner. Du kan kjøpe pels eller aksjer i selskaper som driver med pelsvirksomhet. Personlig synes jeg tilogmed handel i menneskeskinn burde/kunne være lovlig. Men du mener nok den andre veien. Muligens kunne du fremme bruk av østrogen-preparat( includert diverse krydder, alkohol og øl.) for menn eller andre droger som MDMA (exstacy) for å gjøre dem mer som kvinner som så vidt jeg vedt har mer imot pelsvirksomhet, jakt osv. Endret 7. august 2009 av Reproductivist Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg har hørt at det å slippe fri mink som sitter i fangenskap skal gjøre susen. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg har hørt at det å slippe fri mink som sitter i fangenskap skal gjøre susen. Det er ikke sant. De dør raskt og gjørt skade på annet viltliv i mellom tiden. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Du kan jo kaste kake på folk med pels.Husk at enkelte har ekte fuskpels, men det er ikke mulig å se. Og kake kan man vel ikke lage uten å bruke noe fra andre dyr.... Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Jeg har hørt at det å slippe fri mink som sitter i fangenskap skal gjøre susen. Neppe, denne minken er ikke overlevelsesdyktig i naturen, den har aldri beveget seg noe særlig, så den stiller langt bak sine frie artsfrender i kampen om å overleve. Den har aldri måtte skaffe seg mat på egenhånd og vil derfor ikke gjøre det bra i den konkuransen heller. Den vil bli utmattet siden den ikke klarer å skaffe seg like mye mat som sine artsfrender, og når den allerede er svak fra før av vil den mest sannsynlig dø. Det finnes ikke noe velferdsordninger i naturen, og det å kaste dyr som har levd i fangenskap ut i naturen igjenn vil jeg sammenligne med å putte en som aldri har spilt fotball på et lag i eliteserien. Dessuten så vil en momentan enorm økning av en bestemt art, som f eks å slippe løs flere hundre individer på et sted, en natt, påvirke det allerede eksisterende økosystemet hardt. Det kan få større konsekvenser for andre dyr og planter som lever der. Det er mulig, dersom det er lite rovdyr og naturlige fiender i omeråde, at dyrene greier å overleve, og da kan starte en eksponensiell vekst, slik at andre dyrearter dør ut eller trues. Endret 8. august 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Du kan jo kaste kake på folk med pels.Husk at enkelte har ekte fuskpels, men det er ikke mulig å se. Og kake kan man vel ikke lage uten å bruke noe fra andre dyr.... Shit. Da må vi nesten la pelsindustrien være, da. All is good. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Shit.Da må vi nesten la pelsindustrien være, da. All is good. Ja, om å kaste kake på tilfeldige personer er ditt beste forslag på hvordan men bekjemper en industri. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Ser ikke hvorfor vi skal bekjempe industrien. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Ser ikke hvorfor vi skal bekjempe industrien.Deter greit at noen er mot noe, men det vil være mer effektivt å angripe en problemstilling positivt og foreslå en annen løsning. Om man er bekymret for dyrenes velferd bør man engasjere seg i bedre normer for behandling av dyrene. Det aller beste er å selv starte en pelsfarm og gå forran med et godt eksempel og vise hvordan man kan gjøre det best mulig for dyrene, Om man derimot ikke er bekymret for dyrenes velferd, men kun har religiøse overbevisninger mot hele industrien kan man engasjere seg i å utvikle en fuskpels, ekte fuskpels, som har like gode egenskaper som pels. Det er både et behov og et marked for pels rundt i hele verden og det vil ikke forsvinne med det første. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Takker så mye for oppmerksomhet og alle svar. Holder på å engasjere meg mer. Jeg er bare imot dyretorturen som (nesten, etter hva jeg har sett) uten tvil forekommer eventuelt i små og stor skala. Det er også for lite fokus av staten. Jeg får undersøke mer selv, takker igjen. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Ikke støtt pelsindustrien, og oppfordre andre til å gjøre det samme. Vis folk virkeligheten, og krev at de tar en stilling til saken. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Er problemet pels i seg selv, eller behandlingen av dyrene? Jeg skal innrømme at jeg bryr meg relativt lite om diverse dyr osv. finnes liksom viktigere ting, men ville antipels-bevegelsen være fornøyd om dyrene man brukte pelsen fra ble behandlet bedre. For eksempel om man var sikker på at alle ble bedøvet osv? Endret 15. august 2009 av herzeleid Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Neppe. Selv om pelsdrift er veldig grunnleggende. Men nå om dagen skal vi jo transcendere vår natur. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Er problemet pels i seg selv, eller behandlingen av dyrene?Min erfaring er at dette er en religiøs overbevisning og som alle religiøse overbevisninger er de inkonsekvente og ulogiske. For mange er det greit å bruke skinn og hår fra dyr, men om hårene sitter fast på skinnet er det plutselig forferdelige greier. Forholdene pelsdyr lever under blir bare brukt som påskudd for å legitimere sin religiøse overbevisning. Det forekommer selvsagt at pelsdyr lever under dårlige forhold, og det er synd at det kun er kultfolk som setter søkelyset på dette. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Er problemet pels i seg selv, eller behandlingen av dyrene?Min erfaring er at dette er en religiøs overbevisning og som alle religiøse overbevisninger er de inkonsekvente og ulogiske. For mange er det greit å bruke skinn og hår fra dyr, men om hårene sitter fast på skinnet er det plutselig forferdelige greier. Seriøst? Dette har jeg aldri hørt om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå